• پنجشنبه / ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ / ۲۱:۵۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 94011302496
  • خبرنگار : 71049

جزئیات تفاهم ایران و 1+5 در لوزان

ایران و 1+5 بر سر «راه‌حل‌ها» به تفاهم رسیدند

ایران و 1+5 بر سر «راه‌حل‌ها» به تفاهم رسیدند

پس از یک سال و چهار ماه ایران و 1+5 در گامی مهم در مسیر رسیدن به توافق جامع، توانستند از سد اختلاف‌نظرها و موانع عبور کنند و به راه‌حل‌ها دست یابند. نگارش متن توافق جامع از فردا تا 10 تیرماه، مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع آغاز می‌شود.

پس از یک سال و چهار ماه ایران و 1+5 در گامی مهم در مسیر رسیدن به توافق جامع، توانستند از سد اختلاف‌نظرها و موانع عبور کنند و به راه‌حل‌ها دست یابند. نگارش متن توافق جامع از فردا تا 10 تیرماه، مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به لوزان سوییس، پس از مدت‌ها انتظار برای رفع مشکلات و اختلاف‌نظرها برای حل بحران هسته‌ای روز پنجشنبه 13 فروردین ایران و 1+5 بعد از هشت روز مذاکرات نفس‌گیر در نهایت اعلام کردند که قادر به دستیابی به توافق جامع هسته‌ای هستند.

بر این اساس دو طرف بر سر موضوعات عمده و کلیدی مطرح در چارچوب توافق جامع به تفاهم رسیدند. هنوز هیچ جزییاتی از مذکرات قرار نیست منتشر شود و کارشناسان هیات‌های مختلف در یکی دو هفته آینده به میز مذاکرات برای نگارش متن توافق باز‌می‌گردند.

خلاصه‌ای از مجموع راه‌حل های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک

بر اساس گزارش خبرنگار ایسنا از لوزان، جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از چین، روسیه، فرانسه، آمریکا، انگلیس و آلمان در چارچوب عناصر مندرج در برنامه اقدام مشترک مورخ 24 نوامبر 2013 و متعاقب فرایند طولانی مذاکراتی پیچیده و طولانی در ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی، به مجموعه ای از راه حل های لازم جهت نیل به برنامه جامع اقدام مشترک در شهر لوزان سویس دست یافتند.

مجموعه متضمن این راه حل ها جنبه حقوقی نداشته و صرفا راهنمای مفهومی تنظیم و نگارش برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم خواهد ساخت. بر این اساس تدوین برنامه جامع اقدام مشترک با مبنا قرادادن این راه حل ها در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

تداوم برنامه هسته ای از جمله غنی سازی

در چارچوب راه حل های موجود، هیچ یک از تاسیسات و فعالیت های مرتبط هسته ای متوقف، تعطیل و یا تعلیق نمی شود و فعالیت های هسته ای ایران در تمامی تاسیسات هسته ای از جمله نظنز، فردو، اصفهان و اراک ادامه خواهد یافت.

این راه حل های جامع ، ادامه برنامه غنی‌سازی در داخل کشور را تضمین می کند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران قادر خواهد بود مطابق مفاد برنامه جامع اقدام مشترک تولید صنعنی سوخت هسته ای خود را برای تامین سوخت نیروگاه های هسته ای ادامه دهد.

بر اساس راه حل به دست آمده ، دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه غنی سازی ایران 10 ساله خواهد بود. در طول این مدت، تعداد بیش از 5000 ماشین سانتریفیوژ در نظنز به تولید مواد غنی شده در سطح 3.67 درصد ادامه خواهند داد. ماشین های اضافه بر این تعداد و زیرساخت های مرتبط با آنها جهت جایگزینی با ماشین هایی که در طول این زمان آسیب می بینند جمع آوری و تحت نظارت آژانس نگهداری خواهد شد. همچنین ایران قادر خواهد بود ذخایر موجود مواد غنی شده خود را برای تولید مجتمع سوخت هسته ای و یا صادرات آنها به بازارهای بین المللی در قبال خرید اورانیوم اختصاص دهد.

براساس راه حل های به دست آمده ایران برنامه تحقیق و توسعه خود را بر روی ماشین های پیشرفته ادامه خواهد داد و مراحل آغاز و تکمیل فرایند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهایIR-4، IR-5 ،6IR- و IR-8 را در طول دوره زمانی 10 ساله برنامه جامع اقدام مشترک ادامه خواهد داد.

تاسیسات فردو

براساس راه حل های بدست آمده تاسیسات هسته ای فردو به مرکز تحقیقات هسته ای و فیزیک پیشرفته تبدیل خواهد شد. بیش از 1000 ماشین سانتریفیوژ و تمامی زیرساخت آنها در فردو حفظ و نگهداری خواهند شد که از این میان دو آبشار سانتریفیوژ در چرخش خواهند بود. همچنین نیمی از تاسیسات فردو با همکاری برخی از کشورهای(1+5) به انجام تحقیقات پیشرفته هسته ای و تولید ایزوتوپ های پایدار که مصارف مهمی در صنعت، کشاورزی و پزشکی دارد، اختصاص پیدا می کند.

راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک

مطابق راه حل های موجود؛ راکتور تحقیقاتی اراک آب سنگین باقی خواهد ماند و با انجام بازطراحی ارتقاء یافته و روزآمد خواهد شد. در باز طراحی راکتور ضمن کاهش میزان تولیدی پلوتونیوم، کارآیی راکتور اراک به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. بازطراحی راکتور اراک در چارچوب یک برنامه زمان بندی مشخص و در قالب یک پروژه بین المللی مشترک تحت مدیریت ایران آغاز و پس از آن بلافاصله ساخت آن شروع و در چارچوب یک برنامه زمان بندی تکمیل خواهد شد. تولید سوخت رآکتور اراک و اعطای گواهی بین المللی سوخت راکتور از جمله موارد این همکاریهای بین المللی خواهد بود. از طرف دیگر، کارخانه تولید آب سنگین نیز مانند قبل به کار خود ادامه خواهد داد.

پروتکل الحاقی

ایران در جهت شفافیت و اعتماد سازی به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را به صورت موقت اجرا نموده و در ادامه فرآیند تصویب این پروتکل طبق یک جدول زمانی در چارچوب اختیارات رییس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی به تصویب خواهد رسید.

لغو تحریم ها

براساس راه حل های بدست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ، تمامی قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه امریکا از جمله تحریم های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودور سازی فورا لغو خواهند شد. همچنین تحریم ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحریم های مرتبط هسته ای ایران از جمله؛ بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوئیفت، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی، کشتیرانی نفت به‌طور همه‌جانبه فورا برداشته خواهند شد. همچنین کشورهای عضو گروه (1+5) متعهد هستند از وضع تحریم های جدید در موضوع هسته ای خودداری نمایند.

همکاری های بین المللی :

همکاری های بین المللی هسته ای با جمهوری اسلامی ایران از جمله با اعضای 1+5 در حوزه ساخت نیروگاه های هسته ای، راکتور تحقیقاتی، گداخت هسته ای، ایزوتوپ های پایدار، ایمنی هسته ای، پزشکی و کشاورزی هسته ای و ... امکان پذیر و ارتقاء پیدا خواهند کرد. بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، دسترسی ایران به بازار جهانی، عرصه های تجاری، مالی، دانش فنی و انرژی نیز فراهم خواهد شد.

زمان بندی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک

با پایان یافتن این مرحله از مذاکرات، تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک تا بازه زمانی 10 تیر در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. با نهایی شدن متن، برنامه جامع اقدام مشترک در قالب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تایید قرار خواهد گرفت. جهت لازم الاجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک برای تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد، این قطعنامه همچون قطعنامه هایی که علیه ایران تصویب شده بودند تحت ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب خواهد شد تا بتواند قطعنامه های قبلی را لغو کند.

طرف های برنامه جامع اقدام مشترک پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت، به یک دوره زمانی آماده سازی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک نیاز خواهند داشت. پس از طی مرحله آماده سازی و همزمان با شروع به اجرای اقدامات هسته ای از سوی ایران در یک روز تعیین شده لغو تمامی تحریم ها به طور خودکار به اجراء در خواهد آمد.

در چارچوب راه حل های به دست آمده ؛ برای بازگشت پذیری متقابل تعهدات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک در صورت نقض تعهدات از سوی هر یک از طرف ها سازو کار لازم پیش بینی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۲:۲۴

درود بر اميركبير زمان دكتر ظريف

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۱۱:۰۵

اميرکبير زمان دکترظريف خدانگهدارت وتسليت هميشگي به دلواپسان

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۲:۲۵

به طور حتم اين پيروزي با تدبير حکيمانه رهبر معظم انقلاب وزحمات بي نظير تيم مذاکره کننده خصوصا وزير امور خارجه عزيز بدست امده است . اقاي ظريف از امروز با لطف پروردگار به اسطوره اي هميشگي براي ايران زمين تبديل گرديد مبارک باشد

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۲:۳۵

عاليه بالاخره روحاني به يکي از وعده هاش عمل کرد.من که خوشحالم

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۲:۳۶

مرسي طريف.تشکر بخاطر همه خوبي هايت.ديپلمات محبوب ايران

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۲:۳۷

تشکر مي کنم از دولت آقاي روحاني و تيم مذاکره کننده هسته اي . خسته نباشيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۲:۴۳

ظريف متشکريم!

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۲:۴۷

جناب اقاي ظريف از شما و تيم همراه و تمامي دوستانتان و دولت اميد اقاي رييس جمهور کمال تشکر را ذاريم وقضاوت سالهاي گذشته را به مردم و تاريخ ميسپاريم

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۲:۴۹

به احترام دکتر ظريف و همکارانش که به کشورم شخصيت بخشيدند و منش والاي ايرانيان را به دنيا نشان دادند کلاه از سر برميداريم.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۲:۴۹

خسته نباشيد به آقاي ظريق. يکي از دشوارترين مذاکرات تاريخ ايران

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۳:۱۷

خداکنه براي 11تير به توافق برسن.انشاا...

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۳:۱۸

سلام و خسته نباشيد بر نمايندگان محترم

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۳:۱۸

آقاي دکتر طريف و همکاران محترم از ته قلب ميگيم خدا قوت و شير مادرتون حلالتون باشه

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۳:۲۳

خدا قوت به تيم مذاکره کننده هسته اي ايران

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۳:۳۱

چه خدمتي یه بنده خدایی تو دولتش به امريكا كرد. قرار بود قبل اون يه عالمه امتياز بگيريم . حالا خوشحاليم كه حق معمولي ما رو به ما لطف مي كنند و ...

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۳:۴۵

روحاني مچکريم ظريف خسته نباشي

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۲۳:۴۵

اين از تفاهم ، تا ببينيم توافق چه خواهد شد و آيا منافع ملت ايران در سطح قابل قبولي در آن لحاظ خواهد شد و طرف مذاکره ، به چه ميزان به توافق اي که بر اساس اين تفاهمات صورت گرفته و منافع ايران در آن تضمين شده پايبند بود !؟

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۰:۲۷

کساني که با تکنيک و دانش هسته اي کمي آشنايي داشته باشند قطعا متوجه شدند که قهرمان واقعي اين دور از مذاکرات دکتر صالحي بود.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۱:۱۰

همه با هم زحمت کشيدند. دست مريزاد.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۰:۵۷

يه خسته نباشيد بايد به تيم اقاي ظريف گفت.واقعا کارشون تحسين برانگيز است. متشکريم از شما اقاي ظريف

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۱:۱۷

همگي خسته نباشيد , تشکر ت

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۱:۱۸

درود بر دولت اقاي دکتر روحاني وسپاس از رهبر عزيزم بابت حمايت همه جانبه از تيم مذاکره کننده هسته اي

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۱:۲۰

فکر نکنم که اثارشو حالا حالاها ببينيم چون اصناف بزرگوار به خاطر خريد هايي که با دلار مثلا بالا داشتن نميذارن دلار و ...ارز بياد پايين تا وقتي که ابارشون ته بکشه و بار جديد براشون بياد جنس هاي گنده هم که کلا ولش کن مثلا بي ام و

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۱:۲۹

خداقوت به تيم مذاکره کننده ايران

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۱:۵۲

تشکر از همه

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۲:۲۲

خدا رو شکر و خسته نباشيد به تيم مذاکره کننده محترم انشاالله که اين کار به مردم کمک بکنه که قدرت خريدشون بالا بره مخصوصأ طبقه کارگر و متوسط جامعه که فشار بر اين دو قشر بيشتر از ديگرانه

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۲:۳۴

از تيم مذاکره کننده سپاسگذارم حتما خدا با ماست اينرو هم بگم 5+1 به شدت نيازمند ايرانه مطمئنا دوستي خيلي بهتر از جنگ و دشمنيه آرزوي جهاني دور از جنگ و دشمني رو دارم

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۳:۰۴

دستون دردنکنه مرسي پرچم ايران را برافشته کرديد

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۶:۴۰

وقغا از زحمات اقاي ظريف و تيم مذاکره کننده و حمايت هاي اقاي روحاني تشکر ميکنم پرچم ايران هميشه افراشته خواهد بود

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۷:۱۷

از توافق خوشحالم چون تحريمها حاصل سياستهاي غلط جناب احمدي نژاد و ياران بود ! ولي چرا يک نظر مخالف تو ايسنا نيست ؟! واقعا يک نفر با خوندن اين قسمت از توافق براي من بي سواد توضيح بده تو اين چند سال آمريکا و اروپا ميگفت بذاريد راکتورتون رو به روز کنيم ما ميگفتيم نه ؟! " در باز طراحي راکتور ضمن کاهش ميزان توليدي پلوتونيوم، کارآيي راکتور اراک به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا خواهد کرد" بعد اين وسط اونايي که جشن هسته اي ميگرفتن که ما 65000 سانتريفيوژ تو نطنز داريم دروغ ميگفتن که الان با 5000 تا کارمون راه افتاده يا 60 هزارتا رو ميذاريم تو انبار که زاپاس اين 5 هزارتا باشه ؟ ايسنا نشون بده همه نظرات رو ميذاري

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۸:۰۷

كمتر از يك سال ديگر ابرها به كنار خواهند رفت آبها زلال خواهند شد تاريكيها روشن خواهد شد نقشه هاي دشمن بار ديگر بر ملا خواهد شد... خوابيده هابيدار وبيدار ها حسرت خواهند خورد كه اي كاش در طليعه سال 94 اينقدر به دشمن اعتماد نمي كرديم خاطرات تلخ را تكرار نكرده و ذوق زده نميشديم

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۹:۲۹

در صورت اجرايي شدن تفاهم، به وضعيتي که چند سال پيش داشتيم بر ميگرديم.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۹:۴۹

خدا به خير بگذرونه - معلوم نيست ديگه چه برنامه اي چيدن

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۹:۵۷

باتشکرفراوان ازتيم مذاکره کننده. خداقوت.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۴۰

خدارو شکر به هر حال اگر توافق صورت بگيره و همه چي آروم بشه و قدرت مردم کارگر بالا بره عاليه ان شا الله هر چه که توش خير و صلاح مردمه ايرانه به سرانجام برسه

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۲۳:۳۰

در مقطع کنوني سرابي به اسم توافق هسته اي پيش روي ملت نهاده شده . صد البته روز حسابرسي هم فرا خواهد رسيد!

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۰۹:۱۳

درود بر آقاي ظريف. انصافا جا دارد به عنوان اميرکبير دوم ايران از ايشان ياد کرد. ممنونم