• شنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94033016859
  • خبرنگار : 71234

شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا،

مذاکرات یمن در صورت برقراری آتش بس به نتیجه می‌رسد

 مذاکرات یمن در صورت برقراری آتش بس به نتیجه می‌رسد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که بعید است عربستان زیر بار آتش‌بس در یمن برود، گفت که عربستان از قدرت نظامی‌اش با عنوان پشتوانه‌ای برای پیشبرد اهدافش استفاده می‌کند که از این طریق به دنبال حفظ نفوذش در یمن است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که بعید است عربستان زیر بار آتش‌بس در یمن برود، گفت که عربستان از قدرت نظامی‌اش با عنوان پشتوانه‌ای برای پیشبرد اهدافش استفاده می‌کند که از این طریق به دنبال حفظ نفوذش در یمن است.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به مذاکرات صلح یمن در ژنو گفت: معمولا این گونه مذاکرات به شدت تحت تاثیر شرایط جنگی است؛ بدین صورت که نیروهای مهاجر و نیروهای مدافع وقتی تقریبا به بن‌بست می‌رسند موضوع را به سمت مذاکره می‌کشانند. در موضوع یمن محل اختلاف در این است که مذاکره از کجا شروع شود.

وی توضیح داد: انصارالله می‌گوید مذاکره باید در ادامه مذاکرات قبلی برای توزیع قدرت یعنی در زمان قبل از شروع جنگ انجام شود؛ یعنی زمانی که باعث بروز جنگ شد و به دلیل مخالفت و درگیری‌های مسلحانه سعودی‌ها وارد میدان شده و از نیروهای منصور هادی حمایت کردند. در مقابل عربستان و حامیانش می‌گویند که مذاکره باید از همین زمان فعلی یعنی از زمان تقسیم قدرت آغاز شود تا در خلال آن بتوانند چانه‌زنی‌ها را برای توزیع قدرت انجام دهند.

شفیعی گفت که در حال حاضر یمن بعد از لبنان، افغانستان و عراق کشوری است که می‌خواهند در آن توزیع قدرت انجام دهند . این موضوع به عنوان دموکراسی انجمنی و روند مسالمت‌آمیز مطرح است. یعنی توزیع قدرت بر اساس قومیت صورت گیرد که هر دو طرف یعنی عربستان و انصارالله تلاش می‌کنند که برای افزایش قدرت چانه زنی کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که باید مذاکرات به نتیجه برسد گفت که نمی‌توان جنگ دائمی در یمن داشت آنچه در یمن اتفاق می‌افتد فاجعه است که باید جلوی آن گرفته شود؛ این جنگ با هیچ دلیلی قابل توجیه نیست.

به گفته، وی نباید تصور شود که مذاکرات یکی دو روزه به نتیجه برسد و احتمالا مذاکرات به درازا خواهد کشید؛ این یعنی جنگ همچنان ادامه خواهد داشت.

شفیعی با بیان این که در مذاکرات پیشرفت‌ها قابل قبول نیست گفت: برای این که مذاکرات به نتیجه برسد باید آتش‌بس برقرار شود که بتوان مذاکره کرد البته عربستان تلاش می‌کند که از قدرت نظامی‌اش برای پیشبرد دیپلماسی استفاده کند.

شفیعی گفت که بعید است عربستان زیر بار آتش بس برود چون ابزار قدرتش از طریق تحت فشار قرار دادن نیروهای رقیب است که آنها را به پذیرش مفاد توافقنامه وادار کند. در این توافقنامه عربستان به دنبال توزیع قدرت است؛ به طوری که حاکمیت قبلی را حفظ کند و منصور هادی و حامیانش را در بدنه حاکمیت نگه دارد در چنین شرایطی است که یمن کشور تحت نفوذ عربستان می‌ماند. احتمالا عربستان تا رسیدن به چنین هدفی جنگ را ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha