• دوشنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94062314596
  • خبرنگار : 71234

بذرپاش در گفت‌وگو با ایسنا:

هنوز فرسنگ‌ها فاصله با نقطه مطلوب مردم در تولید خودرو داریم

هنوز فرسنگ‌ها فاصله با نقطه مطلوب مردم در تولید خودرو داریم

یک عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار تصمیم گیری و مالی صنعت خودروسازی گفت که شرکت‌های خودروسازی تاکنون علی رغم تمامی زحمات نتوانسته‌اند نیاز به تنوع در بازار و تولید خودروی با کیفیت را تامین کنند.

یک عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار تصمیم گیری و مالی صنعت خودروسازی گفت که شرکت‌های خودروسازی تاکنون علی رغم تمامی زحمات نتوانسته‌اند نیاز به تنوع در بازار و تولید خودروی با کیفیت را تامین کنند.

مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به بررسی راهکارهای افزایش کیفیت خودروی داخلی و ترغیب مردم به خرید خودروی ملی پرداخت و گفت: در طول بیش از 55 سال گذشته مدیران و کارشناسان بسیاری برای صنعت خودرو زحمت کشیده‌اند که از قبل آن این صنعت به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده است، پیشرفت‌هایی که انصافا نسبت به 15 یا 20 سال گذشته قابل مقایسه نیست.

وی در ادامه گفت: مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که صنعت خودروسازی ایران با کشورهایی همچون کره‌جنوبی قابل مقایسه نیست‌، این کشورها تولید خودروی داخلی را همزمان با ایران آغاز کرده‌اند و به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده‌اند اما ایران از این غافله عقب مانده است. مردم این وضعیت را در مقام مقایسه قرار می‌دهند و وقتی می‌بینند که کیفیت خودروی کره‌ای با خودروی تولید داخل بسیار متفاوت است‌، نارضایتی‌شان را ابراز می‌کنند، موضوعی که حق با مردم است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه صنعت خودروسازی عملکرد بسیار خوب و شایانی نداشته است‌، گفت: علی رغم این رویکرد صنعت خودروی ما در رتبه 16 دنیا قرار دارد؛ یعنی حدود 190 کشور از ما عقب‌تر هستند. با این اوصاف تاکید ما بر انجام تلاش‌های بیشتر است تا بتوانیم عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

بذرپاش اصلاح ساختار مدیریتی و تصمیم‌گیری در صنعت خودرو را به عنوان اولین مولفه‌ برای پیشرفت این صنعت مطرح کرد و افزود: در مقاطع مختلف، مدیرانی در صنعت خودروسازی منصوب شدند که هر کدام نگاه متفاوتی به این صنعت داشتند. برخی از مدیران به تولید داخلی و برخی دیگر به تولید خودروی تحت لیسانس و حتی واردات اعتقاد داشتند و مدیری دیگر به سرمایه گذاری کشورهای خارجی معتقد بود؛ این سیاست‌های متفاوت مشکلاتی را در کوتاه و بلند مدت در صنعت خودرو سازی ایجاد کرده است.

وی دولتی بودن صنعت خودروسازی را به عنوان مشکل دیگری در این صنعت مطرح و اظهار کرد: در کشور ما مدیران صنایع خودروسازی توسط دولت‌ها منصوب می‌شوند و دولت‌ها علاقه‌ای به عزل و نصب مدیران خودروسازی دارند که این رویکرد با نگرش دنیا به این صنعت تفاوت فاحشی دارد.

بذرپاش اصلاح ساختار مالی را به عنوان مولفه‌ی مهمی برای پیشرفت صنعت خودرو سازی دانست و گفت: در حال حاضر ساختار مالی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ما دچار عیب مزمن است که باید برای رفع آن اقدام عاجل شود. شرایط فعلی به گونه‌ای است که هزینه‌های مالی در سرجمع تامین نقدینگی که از محل تسهیلات بانکی انجام می‌شود، نسبت به هزینه‌های مالی که به شرکت‌ها تحمیل می‌شود، بسیار بالا است که خروجی نهایی آن افزایش قیمت تمام شده‌ی خودرو است بنابراین باید از طرقی همچون پیش فروش و اعطای تسهیلات و اعتبارات این هزینه‌ها را تامین کرد.

وی افزایش کیفیت خودرو را از دیگر اقدامات لازم برای صنعت خودرو سازی عنوان و خاطرنشان کرد: برای افزایش کیفیت در صنعت خودرو یکسری اقدامات بلند مدت نیاز است که از جمله آن تغییر قالب‌های مربوط به قطعات داخلی و رویه است، قالب‌هایی که در حال حاضر بعضا فرسوده بوده و از فرمش خارج شده است.

این عضو هیات رئیسه مجلس باتاکید بر لزوم وجود دقت در مونتاژ قطعات داخلی خودرو همچون داشبورد و صندلی‌ها گفت: تا زمانی که مونتاژ خودرو به درستی انجام نشده باشد نباید اجازه ترخیص خودرو داده شود. در کشورهای اروپایی استراتژی کیفیت در راس بنگاه‌های خودروسازی قرار دارد به طوری که اگر کیفیت خودرویی پایین باشد به هیچ عنوان اجازه ترخیص داده نمی‌شود. آنها خیال مشتری را امن و آسوده می‌کنند که خودرویی با بهترین کیفیت به مردم می‌دهند.

بذرپاش وجود تنوع در تولید خودرو را از دیگر الزامات صنعت خودرو سازی دانست و گفت: هر 12 سال یک بار برای هر خودرویی پلت فرم اختصاصی طراحی می‌شود که روی آن پلت فرم هر شش سال یکبار بدنه جدید نصب می‌شود و هر سه یا چهار سال بدنه جدید تغییر پیدا می‌کند، با این روش نیاز به تنوع در بازار پاسخ داده می‌شود. در چنین شرایطی نتوانستیم این اقدامات را به خوبی انجام دهیم و در حوزه تغییر ظاهر خودرو به خصوص در قطعات رویه و ترین (قطعات تزیینی و اتاق خودرو) به نیاز بازار پاسخ دهیم.

وی در پایان گفت که بعضا محصولات تولید شده داخلی دارای ظاهر بسیار قدیمی هستند حال اینکه مدل‌های خودروهای خارجی با تنوع جدید و زیبا به بازار عرضه می‌شود و پاسخ‌گوی نیاز به تنوع در بازار هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۲:۵۲

صحبتهاي جناب بذرپاش ما را ياد دوست عزيزمان آقاي احمدي نژاد مي اندازد، چرا با اعداد و ارقام بازي ميکنيد، چرا فکر ميکنيد که به جامعه ايران هر چه بگویید باور می‌کند؟! ما از 190 کشور در دنيا جلوتريم؟ شما فکر ميکنيد خريد و راه‌اندازي خطوط توليد خودرو داخلي به عنوان مثال براي کشوري مانند امارات کار سختي است؟ خير، اما مسئولين آن 190 کشور ميدانند که با هزينه کمتري مردم کشورشان ميتوانند از خودروهاي روز دنيا که توليد داخلي ما با مردان بزرگي که شما اشاره کرديد تا 30 سال بعد هم نميتوانند چنين خودروهايي را توليد کنند، استفاده و لذت ببرند لطفا لااقل بخش تحصيلکرده مملکت را جيگر فرض نکنيم.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۴:۳۱

جناب پويا احسنت

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۳:۳۸

آقاي بذر پاش شمازماني که در سمت مديريت عامل گروه خودرو سازي سايپا بوديد چه گلي به سر صنعت خودروي کشور زديد؟ بگم...

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۳:۴۲

برادر بزرگوار جناب آقاي بذرپاش زماني که خودتان تصدي مديرعاملي شرکت پارس خودرو و گروه خودرو ساري سايپا را داشتيد براي افزايش کيفيت چه کاري انجام داديد؟

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۳:۵۲

جناب آقاي مهندس بذرپاش لطفا از اقدامات خودتون در زمان تصدي منصب مديرعاملي شرکت سايپا در جهت رشد کيفي محصولات شرکت بگيد. چرا دولت مردان ما نميان از تجربه خوب و موفق در زمينه خدمات تلفن همراه استفاده کنند. هنوز يادمون نرقته زماني سيم کارتهاي همراه اول با قيمتهاي بالاي 1 میليون 500 هزار توماني فروخته ميشد.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۳:۵۸

شما از مدير عاملي قبلي خود در يك شركت خودروسازي بگید ...

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۴:۰۰

مهرداد بذرپاش: دقت در مونتاژ قطعات داخلي خودرو همچون داشبورد و صندلي‌ها = صنعت خودرو سازي ايران

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۵:۵۹

احسنت به جناب پويا، حرف دل ما را زدي برادر کاش ايسنا نظرات کاربران را براي جناب مديرعامل قبلي سايپا بفرستن - کاش

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۶:۱۵

مديران بزرگ در دنيا از شاگردي و خاک خوردن شروع کردن و رفته رفته با کسب تجربيات رشد کرده و به سمت مديريت رسيده اند. مديريت هاي ما با جهش هاي نردباني مصيبت هاي بزرگي بپا کرده اند