• جمعه / ۳ مهر ۱۳۹۴ / ۰۰:۴۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94070300774
  • خبرنگار : 71511

مقدم:

عربستان توانایی مدیریت مراسم حج را ندارد

عربستان توانایی مدیریت مراسم حج را ندارد

مدیر مسؤول سابق روزنامه جام جم گفت: عربستان بارها ثابت کرده است که توانایی مدیریت مراسم حج را ندارد. کشورهای اسلامی باید تلاش کنند تا مدیریت حج را به صورت فراملی انجام دهند.

مدیر مسؤول سابق روزنامه جام جم گفت: عربستان بارها ثابت کرده است که توانایی مدیریت مراسم حج را ندارد. کشورهای اسلامی باید تلاش کنند تا مدیریت حج را به صورت فراملی انجام دهند.

بیژن مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، در ارتباط با کشته شدن تعداد زیادی از حجاج بیت الله الحرام اظهار کرد: واقعیت این است که وقتی اتفاقاتی از قبیل کشته شدن حجاج در عربستان حالتی زنجیره‌ای پیدا می‌کند همه به این نتیجه می‌رسند که این حکومت توانایی برگزاری مراسم حج را ندارد.

وی ادامه داد: کشته شدن حجاج در مراسم حج سابقه طولانی دارد. کسی که میزبان این مراسم بزرگ جهانی است به عنوان شرط اول باید تدبیر و مدیریت لازم برای فراهم شدن امکانات لازم را داشته باشد. همان‌طور که گفتم این اتفاقات محدود به امسال نبوده است و در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: مجموعه کشورهای اسلامی باید تصمیم بگیرند تا مدیریت حج به عنوان یک مدیریت فراملی تلقی شود یا در خارج از عربستان مدیریت شود و یا بامشارکت خود عربستان این مدیریت برقرار شود. مسلمانان با هزاران آرزو به خانه خدا سفر می‌کنند اما با این مشکلات و وقایع تلخ روبرو می‌شوند. این اتفاقات ناشی از بی‌تدبیری و بی‌کفایتی حاکمان عربستان است.

این فعال سیاسی همچنین گفت:‌ این اتفاق ظلمی به تمام حجاج است و سفر شیرین وخاطره برانگیز حج را به یک فاجعه دردناک تبدیل می‌کند. این اتفاق تلخ همیشه در ذهن مردم خواهد ماند و از این به بعد مردم با نگرانی مسافران خود را به سفر حج می‌فرستند.

وی در پایان خطاب به وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه مسؤول است تا از لحاظ حقوقی به مسائل کشته شدگان رسیدگی کند و می‌تواند در کنفرانس اسلامی در جمع تمام کشورهای مسلمان پیشنهاد دهد تا دیگر مدیریت حج فقط بر عهده مدیران بی‌کفایت عربستانی نباشد. عربستان از محل سفرهای حجاج درآمدهای کلانی به دست می‌آورد و باید این درآمدها را صرف زیرساخت‌های لازم برای امنیت جان حجاج کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha