• سه‌شنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95011705300
  • خبرنگار : 71415

گزارش "اوراق پاناما" درباره تلاشهای یک شرکت کره‌شمالی برای تامین برنامه هسته‌ای

جدیدترین گزارشها درباره اسناد مشهور به "اوراق پاناما" حاکی از آن هستند که حکومت کره شمالی از یک شرکت صوری که از مشتریان شرکت پانامایی موساک فونسکا بوده برای کمک به تامین مالی برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور استفاده کرده است.

جدیدترین گزارشها درباره اسناد مشهور به "اوراق پاناما" حاکی از آن هستند که حکومت کره شمالی از یک شرکت صوری که از مشتریان شرکت پانامایی موساک فونسکا بوده برای کمک به تامین مالی برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه گاردین و شبکه بی.بی.سی انگلیس گزارش دادند، اسناد افشا شده متعلق به شرکت پانامایی موساک فونسکا نشان می‌دهند شرکت DCB Finance Ltd که آدرس آن در پیونگ یانگ است، در سال 2006 به شکل قانونی از سوی شرکت پانامایی "موساک فونسکا" در سال 2006 در جزایر ویرجین انگلیس ثبت شده است.

این در حالی است که در همان سال کره شمالی دست به اولین آزمایش هسته‌ای خود زد که موجب اولین دور از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای تحریم کره شمالی شد. شرکت DCB Finance Ltd از سوی یک مقام کره شمالی به نام کیم چول سام و یک بانکدار انگلیسی به نام "نایجل کاوی" ثبت شده است. این بانکدار انگلیسی در سال 1995 به کره شمالی نقل مکان کرد و در آنجا ریاست اولین بانک خارجی خود به نام بانک دائدونگ کردیت بانک که شرکت DCB Finance وابسته به آن بود، بر عهده داشت.

اسناد فاش شده حاکی از آن هستند که شرکت موساک فونسکا به رغم آن که شرکت DCB Finance Ltd آدرس شهر پیونگ یانگ را داشته در ابتدا متوجه ارتباط این شرکت با کره شمالی نشده اما آژانس تحقیقات مالی ویرجین آیلندز در سال 2010 نامه‌ای را به موساک فونسکا فرستاده و در آن خواهان اطلاعات این شرکت شده است. تنها در آن زمان بوده که این شرکت حقوقی پانامایی از نمایندگی شرکت DCB Finance Ltd کنار کشیده است. یک سال بعد از آن کاوی که می‌گوید اطلاعای از تراکنش‌ها غیرقانونی این شرکت نداشته سهام خود در بانک دائدونگ کردیت را به یک کنسرسیوم چینی می‌فروشد. هم این بانک و هم شرکت DCB Finance Ltd به همراه کیم چول سام در ژوئن 2013 هدف تحریم های آمریکا به این بهانه که از سال 2006 تا کنون خدمات مالی دو نهاد کره شمالی دارای "نقش محوری" در توسعه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ را تامین کرده اند قرار گرفتند.

خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد شرکت DCB Finance Ltd به نحوی مورد استفاده قرار گرفته تا به اجرای تراکنش‌های مالی بین‌المللی به عنوان ابزاری برای اجتناب از نظارتهای نهادهای مالی که از تجارت با کره شمالی پرهیز می‌کنند، بپردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha