• دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 95031710175
  • خبرنگار : 60001

شیخ احمد القطان: این حق طبیعی ایران است که بداند اداره حج و مناسک آن چگونه دنبال می‌شود

شیخ احمد القطان: این حق طبیعی ایران است که بداند اداره حج و مناسک آن چگونه دنبال می‌شود

موضوع عدم امکان برگزاری مناسک حج از سوی حجاج ایرانی در مراسم حج امسال موجب واکنش‌های مختلفی در بین علمای اهل سنت لبنان شده است. برخی از این علماء معتقدند سعودی باید بدون واکنش‌های سیاسی و به دور از مخالفتش با ایران در تحولات سیاسی و نظامی منطقه، با موضوع حضور حجاج ایرانی منطقی و عاقلانه برخورد کرده و با پذیرش مطالبات ایران از قبیل تضمین امنیت حجاج ایرانی راه حضور حجاج ایرانی ر مراسم حج امسال را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از بیروت، شیخ احمد القطان، یکی از علمای جوان اهل سنت لبنان و رییس جمعیت "کلام و عمل ما" درباره کارشکنی‌های سعودی برای حجاج ایرانی و درباره مشروعیت مطالبات ایران برای تامین امنیت حجاج ایرانی در مراسم حج امسال گفت: پس از وفات صدها تن از حجاج ایرانی در مراسم حج سال گذشته، این حق ایران بود که با حساسیت و وسواس بیشتری موضوع امنیت حجاج خود در اثنای مراسم حج را دنبال کند، لذا این حق طبیعی ایران است که بداند اداره حج و مناسک آن چگونه دنبال می‌شود تا فاجعه‌ای جدید برای حجاج ایرانی رخ ندهد. از همین نقطه است که سازمان همکاری اسلامی که کشورهای اسلامی در آن عضو هستند باید خواستار ضمانت‌هایی از دولت سعودی شود تا تضمین امنیت جانی حجاج در مناسک حج امسال و سال‌های آینده محقق باشد. در این بین ایران نیز حق بیشتری دارد تا از این ضمانت‌ها مطلع و آگاه باشد تا بتواند امنیت حجاج خود را در طول حضور در حج تامین کند.

وی مراسم حج امسال را با توجه به تحولات یمن، سوریه و عراق بسیار مهم توصیف کرد و گفت: دولت سعودی در تحولات یمن و اهداف خود برای آغاز جنگ علیه مردم این کشور شکست خورده است و سیاستهای تنش زایش در سوریه نیز نتوانسته اهداف سیاست خارجی سعودی در سوریه را محقق کند، لذا در سایه این تحولات، برگزاری حج امسال از حساسیت بالایی برخوردار است. بعید نیست سعودی تجربه غلط و اشتباه خود در سوریه و یمن را بخواهد از طریق حج امسال توجیه کند و سیاستهای غلطش را پرده پوشی نماید.

شیخ احمد القطان درباره این که آیا تعارض سیاست‌های سعودی با ایران در بحران‌های موجود در منطقه بر اتخاذ سیاست مانع تراشی بر سر حضور حجاج ایران در مراسم حج امسال تاثیر داشته است یا نه؟ گفت: بدون شک تاثیر دارد. ایران دارای سیاست معتدل و میانه برای حل بحران‌های منطقه است و حامی مستضعفین منطقه است. این سیاستی است که ما از سوی جمهوری اسلامی ایران در یمن، عراق، سوریه و فلسطین مشاهده کرده‌ایم و از اسلام محمدی حمایت کرده و از مسلمانان منطقه بدون هرگونه تفاوت در مذاهب حمایت کرده است، بله، این اختلاف دیدگاه ایران با سعودی بدون شک بر سیاستهای سعودی در برابر ایران تاثیر دارد و باعث می‌شود که در موضوعاتی مانند حضور حجاج ایرانی در حج امسال تاثیر بگذارد و موجب مانع تراشی سعودی‌ها شود. با این همه ما خواستار گفتگوی دو کشور هستیم تا مشکلات به شکل منطقی حل شده و مصلحت و حمایت حجاج به شکل کلی و به شکل خاص حجاج ایرانی تامین شود و سعودی باید از این سیاست حمایت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha