• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95062113387
  • خبرنگار : 90068

تلاش آمریکا برای اقناع مخالفان سوری جهت قبول توافق لاوروف-کری

تلاش آمریکا برای اقناع مخالفان سوری جهت قبول توافق لاوروف-کری

در پی تردید معارضان سوری برای پذیرش توافق آتش‌بس روسیه و آمریکا درباره سوریه، نماینده واشنگتن در سوریه در پیامی به آنها تلاش کرد که اطمینان‌های لازم را به مخالفان بدهد و همزمان آنها را از ارتباط با جیش الفتح بازدارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العهد، مایکل راتنی، فرستاده آمریکا به سوریه اعلام کرد که همکاری با جبهه فتح الشام(النصره)، عواقب وخیمی را برای دیگر گروه‌های معارض سوری خواهد داشت که در صورت ورود این گروه‌ها به توافق پیشنهادی آمریکا و روسیه باید چنین ارتباطی را کنار بگذارند.

وی در نامه‌ای به گروه‌های معارض مسلح سوری از آنها خواست تا به توافق مذکور پایبند باشند مضاف بر این که این توافق برای آنها "حق دفاع از خود را در برابر حملات ارتش سوریه و روسیه" را محفوظ می‌داند.

راتنی ادامه داد که این توافق به بمباران هوایی روسیه و ارتش سوریه علیه پایگاه‌های معارضان و غیرنظامیانی که در منطقه تحت کنترل آنها زندگی می کنند، پایان می دهد.

بر اساس این نامه واشنگتن از این شبه نظامیان خواسته تا راهشان را گروه جبهه النصره جدا کرده و در غیر این صورت با تبعات این کار مواجه شوند؛ ظاهرا به این شورشیان قول داده شده که حق تلافی کردن برای آنها محفوظ می ماند.

مایکل راتنی، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه در این نامه خطاب به "گروه های مخالف مسلح سوری" نوشته است، آمریکا منتظر "تاییدیه" از جانب شورشیان است برای آن که "آماده پایبندی" به توافق آتش‌بس روز جمعه باشند. این نامه این توافق را "بهترین راه" برای کاهش تعداد تلفات توصیف کرده است. این نامه که به زبان عربی بوده توسط خبرگزاری های رویترز و فرانسه مشاهده شده است.

راتنی در این نامه نوشته این آتش‌بس که بر اساس توافق باید در تاریخ 12 سپتامبر آغاز شده و دست کم هفت روز طول بکشد "موثر تر" از توافقات مشابه قبلی خواهد بود. او همچنین در این نامه بند توافق مربوط به ممنوع کردن حملات نیروی هوایی سوریه در برخی مناطق تحت کنترل مخالفان را تحسین کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، در این نامه تصریح شده، اگر چنین حملات هوایی چه از جانب جنگنده‌های سوریه و چه از جانب جنگنده‌های روسی انجام شوند این شورشیان این حق را دارند که در دفاع از خود دست به ضد حملات بزنند.

دیپلمات آمریکایی همچنین شدیدا به شورشیان نسبت به پیوستن به گروه فتح الشام که همان جبهه النصره قبلی اما با نامی جدید است هشدار داده و گفته کسانی که این هشداررا نادیده بگیرند باید با "تبعات سختی" روبرو شوند.

در همین حال استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه به معارضان سوری نسبت به هر گونه همکاری با جبهه فتح الشام هشدار داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha