• دوشنبه / ۵ مهر ۱۳۹۵ / ۱۷:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95070502849
  • خبرنگار : 71021

رونمایی‌ها و حاشیه‌های یک روز جهانی

رونمایی‌ها و حاشیه‌های یک روز جهانی

روز جهانی جهانگردی در ایران یک روز زودتر گرفته شد، مراسم گرامیداشت آن صبح روز دوشنبه (۵ مهر) با حضور رییس جمهور برگزار و از تمبر روز جهانی جهانگردی امسال هم رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، تمبر روز جهانی را که مثل سال قبل مزین به گل زعفران بود، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزیر ارتباطات و فناوری و مدیرعامل شرکت پست ایران، امضاء و رونمایی کردند.

پس از آن، محمود واعظی بسته ICT روستایی را رونمایی کرد که توضیح شفافی درباره آن داده نشد. فقط در کلیپی که پخش شد، معاون گردشگری اظهار کرد، این بسته برای ارتقاء جوامع محلی و پیشبرد معیشت و اقتصاد آنها تهیه شده است.

**‌ علاوه بر این، منشور همیار گردشگر هم با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد، قرار بود به دانش آموزان حاضر کارت همیار به شکل نمادین اهدا شود، اما کارتی آماده نبود که به دانش آموزان بدهند و آنها هم نظام شده ایستادند تا سخنرانی وزیر آموزش و پرورش پایان یابد و این کارت‌ها را دریافت کنند.

** خیر مقدم یکی از همیاران گردشگر که کوچکترین دانش آموز حاضر بود، به دو زبان انگلیسی و فارسی همراه با ذکر آیاتی از قرآن، جمعیت حاضر در سالن همایش را به وجد آورد. علی‌اکبر عبدالرشیدی که اجرای این برنامه را به عهده داشت، از این دانش‌آموز درباره موقعیت استانی بیستون و تعدادی جاذبه دیگر سوال پرسید که با پاسخ متفاوتی روبه رو شد.

این همیار گردشگر گفت که در این زمینه مطالعاتی نداشته و بعد هم شروع به شمارش مسؤولیت هایش در مقام مشاور وزیر و ارائه بیوگرافی خود به عنوان حافظ قرآن و نویسنده کتاب کرد که عبدالرشیدی هم به مزاح گفت؛ انشاالله پست بعدی شما مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور گردشگری باشد.

** در جریان این مراسم از یک سایت اطلاع‌رسانی گردشگری هم رونمایی شد. منصور ضابطیان ـ تهیه‌کننده و کارگردان تلویزیونی ـ به عنوان شخصی که تا به حال در ۵ قاره ماجراجویی کرده و تجربیات خود را کتاب کرده است، به نمایندگی از طراحان این وب‌سایت به معرفی و رونمایی از "ایران پلنر" پرداخت. او همزمان با نمایش تصاویری از ترافیک سنگین جاده‌های بین شهری در تعطیلات متراکم، درباره تکراری شدن سفرها، مقصدها، بی توجهی به جاذبه ها در طول مسیر، سخن گفت و به استناد آمارهای موجود از سفرهای داخلی، گفت که مقصد ۲۵ درصد مسافران داخلی همیشه مشهد بوده، ۲۵ درصد دیگر شمال و ۵۰ درصد سایر نقاط ایران است. به خاطر همین شرایط، سایتی راه اندازی شد تا سفرها و مسیرها هدفمندتر شود.

او گفت که این وب‌سایت به علاقمندان سفر اطلاعاتی به دو زبان فارسی و انگلیسی می دهد و ارائه اطلاعات درباره جاذبه‌های در طول مسیر، خوراک ها و اقامتگاه ها از جمله ویژگی های آن به شمار می‌آید.

**‌ در این مراسم علاوه بر فعالان گردشگری، نهاوندیان ـ رییس دفتر رییس جمهور، ملاوردی ـ مشاور رییس جمهور در امور زنان، سردار سلیمانی ـ مسؤول سازمان اردویی و راهیان نور بسیج و اسدالله عسگراولادی ـ عضور اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتند.

** پیش از سخنرانی حسن روحانی ـ رییس جمهور کشورمان ـ کلیپ گردشگری با عنوان «ایران دیگر» پخش شد که رئیس جمهور به خاطر نپرداختن این فیلم به کویرهای ایران، آن را ناقص دانست و گفت: باید به این جاذبه توجه نشان دهیم و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

رییس جمهور همچنین درحالی که درباره ظرفیت‌های گردشگری سخن می‌گفت و از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به خاطر برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی قدردانی می کرد، بیان کرد: فکر می‌کنم اسم این سازمان باید برعکس باشد، سازمان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی.

این پیشنهاد حسن روحانی باعث شد برخی دیگر از سخنران‌ها هنگام یاد کردن از نام این سازمان به تبعیت از رییس جمهور، نام آن را برعکس بگویند.

** قرار بود در مراسم روز جهانی جهانگردی در ۳۶ بخش از برگزیدگان صنعت گردشگری تقدیر شود که در حضور رییس جمهور ۹ تن از برگزیدگان برتر، فراخوانده شدند و سایرین در پایان این مراسم در حضور معاون رییس جمهور و معاونان سرمایه‌گذاری و گردشگری، تقدیر شدند.

** در حالیکه معاون گردشگری قبلا گفته بود برترین‌ها در یک رقابت سالم و براساس شاخص‌های تعیین‌شده برگزیده شده اند، برخی تشکل‌های گردشگری گفتند که حاضر نشدند در انتخاب این برترین‌ها مشارکت داشته باشند و علت آن را شفاف نبودن آن شاخص‌ها و نحوه تعیین شرایط برای انتخاب برگزیده‌ها اعلام کردند.

**‌گرامیداشت روز جهانی جهانگردی با اجرای دو موسیقی ایرانی نیز همراه بود. گروه هنری پایتخت که موسیقی ونوای سنتی را به اجرا گذاشت و تصنیف «ای ایران» که توسط کاظم کریمی، خواننده ای با لباس کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد.

** مانند هر سال حامیان مالی این مراسم سفرهایی را به صورت قرعه کشی به حاضران اهدا کردند که به مقاصد کیش، قشم و مشهد بود.

روز جهانی جهانگردی امسال هم با عکس یادگاری برترین‌های گردشگری پایان یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۷-۰۵ ۲۰:۰۶

آقای رئیس جمهور ایران رئیس جمهور کشور تاریخی فرهنگی با حدود هفت هزار سال تاریخ و تمدن هستند و اگر گردشگری به این کشور می آید بخاطر این سابقه تاریخی فرهنگی است پس میراث فرهنگی نه تنها حافظه یک ملت بلکه منبع مهمترین جاذبه های گردشگری است و لذا به همین علت بود که زنده یاد دکتر حسن حبیبی عنوان میراث فرهنگی و گردشگری را برای این سازمان انتخاب کرد که به تصویب هیات دولت و مجلس شورای اسلامی وقت نیز رسید . و بعدا صنایع دستی نیز به آن اضافه شد .