• چهارشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95070704188
  • خبرنگار : 71496

در میان موج جدید حملات به تاسیسات اقتصادی یمن؛

سازمان پزشکان بدون مرز حمله ائتلاف سعودی به بیمارستان حجه را غیرموجه خواند

سازمان پزشکان بدون مرز حمله ائتلاف سعودی به بیمارستان حجه را غیرموجه خواند

طبق نتایج تحقیقی که درباره حمله هوایی جنگنده‌های عربستانی علیه بیمارستانی در حجه انجام شد، این حمله بدون دلیل قانونی انجام شده بود. برخی منابع محلی نیز از وقوع انفجارهای شدیدی به دنبال حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف به تاسیسات اقتصادی در صنعا خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المسیره یمن، سازمان پزشکان بدون مرز به صورت خلاصه اعلام کرد، در نتیجه تحقیقی که درباره حمله هوایی ماه گذشته میلادی جنگنده‌های ائتلاف عربی به بیمارستانی در شهر حجه انجام شد، این حمله ناموجه بوده است. چرا که بیمارستان سیاست سختگیرانه ممنوعیت ورود اسلحه را اجرا کرده بود و حمله به این بیمارستان بدون هیچ دلیل قانونی و یا هشدار قبلی انجام شد و به منزله نقض قوانین حقوق بشری بود.

این سازمان غیردولتی در گزارش خود تغییرات فوری در اصول درگیری‌ها از سوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان را با هدف حفظ جان کادر پزشکی، بیماران و تاسیسات حیاتی یمن خواستار شد.

در ۱۵ اوت گذشته جنگنده‌های ائتلاف عربی در حمله‌ای بیمارستانی در منطقه عبس در استان حجه را هدف قرار دادند که منجر به شهادت ۱۹ تن و زخمی شدن ۲۴ تن دیگر شد.

طبق گزارش سازمان پزشکان بدون مرز، این حمله ناموجه پنجمین بمباران سعودی‌ها علیه تاسیسات تحت حمایت این سازمان در یمن بود.

سازمان مذکور که مقر آن در پاریس قرار دارد، تاکید کرد، حمله هوایی مذکور بدون هشدار قبلی و یا تماس با هیات این سازمان انجام شد.

سازمان پزشکان بدون مرز افزود: به گفته یک افسر ارتباطات عربستان در جیبوتی، خودرویی که پنج دقیقه پیش از بمباران وارد محوطه بیمارستان شده بود احتمالا هدف حمله بوده است.

این خودرو زخمی‌های دیگر حملات هوایی را به بیمارستان شهر عبس منتقل کرده بود و حراست بیمارستان این خودرو را مورد بازجویی و تفتیش قرار داد و اطمینان حاصل کرد که زخمی‌ها لباس غیرنظامی بر تن داشته و هیچ اسلحه‌ای همراه خود نداشتند.

طبق گزارش مذکور، این انفجار بسیار قوی بود و موجب ایجاد حفره‌ای در بیمارستان و شکستن تمامی شیشه‌های آن شد.

در ادامه گزارش یادشده آمده است، ۱۳ تن از بیماران به دنبال اصابت ترکش کشته شدند و دو تن دیگر که یکی از آنها کودک بود، داخل خودرو در آتش سوختند و علاوه بر این، اجساد چهار تن دیگر نیز کشف شد.

این حمله باعث تخلیه بیمارستان به مدت ۱۱ روز و کار در آن کم کم از ۲۶ اوت از سر گرفته شد.

علاوه بر این حمله مذکور موجب شد که سازمان پزشکان بدون مرز هیئت‌های خود را از شش بیمارستان واقع در شمال یمن خارج کند در حقیقت این حمله تاثیر منفی بر حضور پزشکان و کیفیت ارائه خدمات درمانی در یمن گذاشت.

این در حالی است که برخی منابع محلی در صنعا از وقوع انفجارهای شدیدی در ساعات اولیه صبح امروز (چهارشنبه) به دنبال حملات هوایی ائتلاف عربی علیه پایگاه‌های جنبش انصارالله در این شهر خبر دادند.

منابع مذکور افزودند، جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان انبارهای موسسات اقتصادی واقع در نزدیکی کوه نقم را سه بار هدف قرار دادند و پایگاه الحفا واقع در شرق صنعا را نیز بمباران کردند.

به گفته این منابع، شعله‌های آتش و دود بر فراز این پایگاه‌ها دیده می‌شد.

هنوز اطلاعاتی از میزان خسارات وارده در این حملات منتشر نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha