• دوشنبه / ۷ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 96010701803
  • خبرنگار : 71088

ماجرای خدمات مبتنی بر محتوا در قبوض تلفن همراه

ماجرای خدمات مبتنی بر محتوا در قبوض تلفن همراه

برخی مشترکان همراه اول درباره مبالغی که تحت عنوان خدمات مبنی بر محتوا در قبوض تلفن همراهشان درج شده اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، اخبار، بازی و سرگرمی، مسابقه، محتوای مذهبی، آموزشی، اطلاع‌رسانی، بهداشت و سلامت و تبلیغات در دسته‌بندی خدمات مبتنی بر محتوا یا ارزش افزوده پیامکی قرار می‌گیرند و اپراتور تلفن همراه باید در مورد تمامی خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، قبل از شروع ارائه خدمات، از طریق یک پیامک در مورد ارائه خدمات از مشترک سوال کند و درصورت تائید مشترک آن را فعال کند.

در موارد زیادی مشاهده شده که در شبکه های اجتماعی پیام هایی با مضامین دعوت به عضویت در سرویسها با متن‌های فریبنده و جذاب مانند شرکت در قرعه‌کشی، شما برنده شدید، شارژ رایگان و ... ارسال می‌شود که در آنها هیچ اشاره‌ای به عضویت و محاسبه هزینه نشده و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از مشترکین به این صورت برای دریافت خدمات عضو شده‌ و درنتیجه مبالغی در قبوض تلفن همراهشان درج و محاسبه می‌شود که از آن‌ها  بی‌اطلاع هستند.

طبق اعلام رگولاتوری، در حال حاضر نحوه ارسال پیامک‌های مربوط به خدمات به گونه‌ای است که هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامک ارسالی درج می‌شود اما در برخی برنامه‌های رادیوئی و تلویزیونی داخلی و خارجی، سایت‌های اینترنتی و سایر رسانه‌ها با تبلیغات کاذب و گمراه‌کننده مشترکین را به ارسال کد عضویت به سرشماره‌های مورد نظر تشویق می‌کنند که ممکن است از آن برای عضویت ناخواسته مشترکین استفاده شود.

به گفته مسوولان سازمان تنظیم مقررات رادیویی در اجرای مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی، حوزه نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در مورد نحوه عضویت مشترکین تلفن همراه در سرویسهای خدمات مبتنی بر محتوا حساسیت ویژه‌ای دارد و درصورت مشاهده هرگونه عضویت ناخواسته مشترکین در اینگونه سرویسها پیگیریهای لازم را انجام می‌دهد.

مشترکین همراه اول می توانند با ارسال پیامک خالی به شماره ۸۰۰ و یا شماره گیری کد #۸۰۰* (ستاره هشتصد مربع)، سرویسهای محتوایی فعال خود را مشاهده و در صورت تمایل نسبت به قطع آنها اقدام کنند. هم چنین در این سامانه امکان قطع و وصل کردن پیامک های تبلیغاتی نیز در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام اپراتور اول تلفن همراه، تمامی سرویس های خدمات پیامکی همراه اول با ارسال کد معرفه آن سرویس (کد فعالسازی)، به شماره کوتاه شرکت ارائه دهنده آن سرویس (شرکت های ارائه دهنده سرویس های خدمات پیامکی و شماره های کوتاه آنها در بخش شرکت های همکار آمده اند) فعال می شوند. به این ترتیب که برای فعال‌سازی سرویس مورد علاقه، یکی از کدهای فعال‌سازی فارسی و یا لاتین درج شده در جدول به شماره کوتاه شرکت ارائه دهنده آن سرویس ارسال می‌شود.

به طور مثال با ارسال کد فعال‌سازی ام بی ای(کد فعالسازی فارسی) و یا MBA (کد فعال‌سازی لاتین)به سرشماره ۲۰۳۰ میتوانید عضو سرویس مدیریت موفق شوید. همچنین مشترکان برای آگاهی از خدمات هر یک از شماره‌های کوتاه باید یک پیامک خالی به آن شماره ارسال کنند و لیست تمامی سرویس های تعریف شده بر روی آن شماره به رایگان قابل دریافت می‌شود.  

اما مشترکان برای غیرفعال سازی هر یک از سرویس‌های فعال خود، کافی است کد غیرفعال‌سازی فارسی و یا لاتین آن سرویس (ترکیب کد معرفه فارسی سرویس با کلمه خاموش و یا کد معرفه لاتین سرویس با کلمه OFF) را برای شماره کوتاه شرکت ارائه دهنده آن سرویس ارسال کنند.

راه ساده تر غیرفعال‌سازی، ارسال یکی از عبارات "OFF" و یا "خاموش" به شماره کوتاهی است که سرویس از آن دریافت می شود. به طور مثال با ارسال کد غیرفعال‌سازی ام بی ای خاموش(کد غیرفعالسازی فارسی) و یا MBA off (کد غیرفعالسازی لاتین)به سرشماره ۲۰۳۰ می‌توان عضویت سرویس مدیریت موفق را لغو کرد.

همراه اول اعلام کرده که مشترکان در صورت بروز هرگونه خطایی در فعال‌سازی و یا غیرفعال‌سازی سرویس ها می توانند از طریق تلفن های دائمی و اعتباری همراه اول با شماره ۹۹۹۰ (بصورت رایگان) و با سایر خطوط با شماره ۹۱۲۹۹۹۰ تماس بگیرند.

پیامکها خدمات مبتنی بر محتوا با پیامکهای تبلیغاتی فرق دارد؛ پیامکهای تبلیغاتی گونه ای از سرویس تبلیغاتی بر بستر موبایل است که در آن از بستر پیامک برای مشترکین، محتوای تبلیغاتی ارسال می گردد. همچنین از این طریق نیز سازمانها، موسسات، شرکتها و ... می توانند با مخاطبان خود ارتباط دو سویه برقرار کنند.

درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، این خدمات باید حداکثر تا ۲۴ ساعت قطع شود البته قطع سرویس، پیامک‌های تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل می‌شود و درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی و ... همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۷ ۱۵:۵۴

اینم یه راه پول درآوردن. اصلا چرا اجازه پیامک رو می دهید بعد دلیل می تراشید؟ درست نیست. ما که هشتمون گرو نهمونه چه اسمی داره پیامک بر محتوا .....

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۸ ۰۰:۲۱

من هیچ کدی ارسال نکرده و هیچ پیامکی را تائید نکرده ام و با کمال تعجب در قبض موبایل مبلغ ۱۱۶۰۰۰ ریال تحت عنوان خدمات محتوائی منظور شده که این غیر از کلاهبرداری و ... چیز دیگری نیست. بسه دیگه خسته شدیم. چرا دستتون را از جیب ملت بیرون نمیارین؟!

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۸ ۰۰:۲۷

با این که سالهاست خدمات مبتنی بر محتوا رو غیر فعال کرده ام، پارسال یک پیامک اومد که به صورت اتوماتیک یک سرویس پیامک برایم فعال شده است و ذکر کرده بود که برای غیر فعال کردن فلان کد را بفرستم. قبل از این که کد را بفرستم تند تند چند پیامک پولی برایم فرستاد. من با اپراتور همراه اول تماس گرفتم تا غیرفعال کنم. در قبض آخر ماه دیدم که هزینه پیامک هایی که قبل از غیرفعال کردن فرستاده شده در قبض درج شده. اپراتور هم پاسخگو نبود. برای چند پیامک بی ارزش و ناخواسته از من ۲۵۰ تومن دریافت شد. احتمالا شرکت مزبور از افراد زیادی توانسته باشد که مقادیر زیادی دریافت کند.

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۸ ۰۶:۱۲

سلام. به خدا مردم خسته شدن از بس از این سایتها فریب خوردن. چرا مخابرات اجازه میده این سایتها فعالیت این‌چنینی داشته باشند؟ این یه دزدی آشکار است. بنده دایما از این مشکلات ناخواسته داشتم. تو رو به خدا تمامش کنید. بس کنید. چرا همراه اول جلوی این کار را نمیگیرد؟ تو رو به خدا به فکر مردم باشید. اینقدر به فکر درآمد نامشروع خود نباشید. این از گوشت سگ نجس تره. چرا همراه اول جلوی آن را نمیگیره؟

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۸ ۰۸:۱۹

با سلام لطفا راجع به تعرفه های اینترنتی همراه اول هم گزارش تهیه کنید که چرا اینقد شارژ میدزدن!

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۸ ۰۸:۲۸

علت اینکه دولت نمیتونه کمر راست کنه اینه که شکمش از ... پر شده

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۸ ۰۸:۵۸

یه مشت ... تو ایرانسل 500هزار تومان ازمن بابت این چرندیات کم کردند. حتی شکایتم از تنظیم مقررات هم به جایی نرسید، چون اونها با این اپراتورها هر روز سر و کار دارند ولی با مردم نه. حتی به استفتا از مراجع عظام در خصوص حرام بودن این وجوه هم وقعی نگذاشتند. مدارکش موجوده. پیامکی که ادعا می‌کنند برای مردم می فرستند و توش نوشته که هزینه پیامک پای مشترک. یه متن که بصورت دو پهلو با هدف همین ... تهیه شده.