• چهارشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96051107238
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۱ مرداد بخوانید؛

توصیه به حجاج ایرانی/پاسخ جهانگیری به یک شایعه/ماجرای دست دادن جبیر و ظریف/آخرین جلسه دولت و...

توصیه به حجاج ایرانی/پاسخ جهانگیری به یک شایعه/ماجرای دست دادن جبیر و ظریف/آخرین جلسه دولت و...

پاسخ جهانگیری به شایعه استعفایش از دولت یازدهم، دعوت به نگارش مقاله برای همایش « شخصیت، آرا و اندیشه های آیت الله هاشمی، برگزاری اولین جلسه بررسی جزئیات طرح مقابله با اقدامات آمریکا در کمیسیون امنیت ملی در هفته آینده، توصیه ای به حجاج ایرانی، معجزه دست دادن جبیر و ظریف،دیدار امیرعبداللهیان با سیدحسن نصرالله، بازداشت مدیرکل یکی از دستگاه‌های اداری به اتهام ارتشاء، شروع بررسی‌ها درباره پرونده «آتنا» در دادگاه، توصیه خاتمی برای استمرار حمایت از "روحانی"، تعویق برگزاری نشست کارشناسی روند آستانه و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهارشنبه، یازدهم مرداد ماه ۱۳۹۶ است.

اسحاق جهانگیری در واکنش به شایعاتی درباره استعفایش از سمت معاون اول رییس‌جمهور گفت: چرا باید برای ۱۰ روز استعفا بدهم؟ وی در پاسخ به  پرسشی درباره صحت خبر استعفایش از سمت معاونت اول رییس جمهور  اظهار داشت: تعبیر استعفا که به‌ کار برده شد، به هیچ وجه درست نبود. به طور طبیعی ۱۲ مرداد برای همه اعضای دولت پایان دوره است، در این صورت کسی که ۴ سال کار کرده است، چرا باید برای ۱۰ روز استعفا بدهد؟جهانگیری در ادامه افزود: معلوم است که این موضوع از اصل درست نیست و برخی از پیش خود چیزهایی را مطرح می‌کنند.

همزمان با اولین سالگرد رحلت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، در دی ماه سال جاری نخستین همایش از سلسله همایش‌های «شخصیت، آرا و اندیشه‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی» با عنوان «شخصیت، آرا و اندیشه های اخلاقی» برگزار خواهد شد. دبیرخانه این همایش از اساتید حوزه، دانشگاه، پژوهشگران، طلاب، دانشجویان و همه علاقه‌مندان دعوت کرده تا مقالات خود را برای همایش «شخصیت، آرا و اندیشه های آیت الله هاشمی رفسنجانی» در این زمینه به آدرس الکترونیکی  Rafsanjani.Hamayesh@gmail.com  ارسال کنند.

الهام امین‌زاده، دستیار رییس جمهور در زمینه حقوق شهروندی با بیان اینکه روز تحلیف روز آغاز یک دولت کارآمد خواهد بود گفت: ما امیدواریم روز تحلیف که روز استقرار دولت دوازدهم و ورق خوردن برگ موفقیت دیگری بر تاریخ ملت ایران است با آغاز یک دولت کارآمد، توانمند و دلسوز همزمان شود.

توصیه هایی در  مورد کابینه دوازدهم

فریده اولاد قباد، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان این که تمامی جناح‌ها باید دست رئیس‌جمهور را در معرفی کابینه باز بگذارند، گفت: قطعا رئیس‌جمهور باید در معرفی وزرای کابینه‌اش شاخص‌های تعهد، تخصص و پاکدستی ‌(شایسته سالاری) را مورد توجه قرار دهد. وی تاکید کرد: به نظر می رسد در این مورد اگر سهم خواهی وجود داشته باشد آقای روحانی نمی‌تواند آنطور که باید و شاید کابینه اش را انتخاب و معرفی کند، بنابراین باید دست وی برای انتخاب وزرا باز گذاشته شود.

مجید فرهانی، رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان افزایش چشم گیر حضور جوانان و زنان در کابینه دولت دوازدهم را مورد تاکید قرار داد. وی با بیان اینکه رییس جمهور توجه دارد که باید در ادامه راه به آرای ۲۴میلیونی خود تکیه بزند افزود: در شرایطی که مردم مشکلات اقتصادی زیادی دارند، وعده های پوپولیستی اقتصادی و افزایش یارانه را با توجه به تجربه  دولت های نهم و دهم نادیده گرفتند و به نامزدی رای دادند که شعارهای تحول گرایانه داد.

علی ابراهیمی، نماینده مردم شازند در مجلس گفت: دایره انتخاب وزرای کابینه دوازدهم باید از حلقه محدود فعلی بازتر شود، علاوه بر آن دست رئیس‌جمهور باید برای انتخاب وزرای توانمند، با تجربه و کارکشته از همه جریان‌های سیاسی باز باشد تا انتظارات و توقعات جامعه از رئیس‌جمهور بر زمین نماند. وی تاکید کرد:تشکل‌های سیاسی رئیس‌جمهور را در انتخاب کابینه تحت فشار نگذارند.

***

در دیدار اعضای فراکسیون امید توصیه خاتمی برای استمرار حمایت از "روحانی" در راستای تحقق شعارها و عمل به وعده ها مطرح شد. محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوالی درباره انتشار اخباری مبنی بر دیدار امروز فراکسیون امید با سید محمد خاتمی گفت: در راستای ملاقات‌های کمیته ارزیابی و تعامل فراکسیون امید با مسئولان و شخصیت‌های کشوری امروز با آقای خاتمی دیدار کردیم. وی افزود: اعضای فراکسیون  در این دیدار نقطه نظرات خود را در خصوص جریان اصلاح طلبی، انتخابات ۲۹ اردیبهشت، خواست‌ها و مطالبات مردم و چینش کابینه مطرح کردند.

جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از کارگزاران حج و حجاج ایرانی خواست حجاج ایرانی بهانه‌ای برای بدعهدی عربستان ایجاد نکنند. وی افزود: مسئول مستقیم و مباشر برگزاری مراسم حج برای زائرین ایرانی سازمان حج و زیارت است و ما به عنوان کمیسیون فرهنگی مجلس با مسئولین بعثه و سازمان حج در تماس هستیم و گزارش‌های نوبه‌ای و متوالی را از آنها در خصوص حج امسال دریافت می‌کنیم.

همچنین کمال دهقانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که اولین جلسه بررسی جزئیات طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه ساعت ۹ صبح یکشنبه آینده (۱۵ مرداد) در این کمیسیون برگزار می‌شود.

تایید قرارداد توتال در هیات عالی نظارت بر منابع نفتی بعد از حاشیه‌ها و انتقادات فراوان روز سه‌شنبه (۱۰ مرداد) از سوی محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت به صورت رسمی اعلام شد. قرارداد بخش فراساحل توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی  در تاریخ ۱۲ تیرماه سال ۹۶ بین شرکت ملی نفت ایران، کنسرسیوم شرکت توتال،   شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس به امضاء رسید. این نخستین قرارداد توسعه‌ای بعد از برجام است که در چارچوب الگوی قراردادهای نفتی میان وزارت نفت و شرکت توتال فرانسه منعقد می شود.

امیرعبداللهیان در دیدار با سیدحسن نصرالله در دیدار با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان  گفت: ایران از روش‌های منصفانه در کمک به حل بحران‌های منطقه حمایت می‌کند. وی پیروزی‌های اخیر مقاومت علیه تروریست ها در عرسال را تبریک گفت. همچنین در دیدار سفیر ایران با نخست‌وزیر جدید پاکستان  بر اهمیت گسترش روابط تهران و اسلام آباد تاکید شد.

نوری مالکی نیز در دیدار با هیات رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک پیروزی‌های محور مقاومت به دولت و ملت ایران، این پیروزی‌ها را حاصل وحدت بین دولت و ملت ایران و عراق دانست. المالکی با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق با تاید بر اینکه مزاج مردم عراق با آمریکایی‌ها سازگاری ندارد گفت: مشکل ما با آمریکا این است که ما می‌گوییم از ما چه می‌خواهید و آنها می‌گویند ما می‌خواهیم نیروهای ثابت در عراق داشته باشیم و ما می‌گوییم که اساسا روحیه و مزاج عراقی‌ها و حتی سوریها این امر را نمی‌پذیرد، چون اینجا کشور مراجع و مجاهدین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خبرهای منتشر شده که از سفر غیرمنتظره یک مقام اتحادیه اروپا به ایران حکایت می کرد را رد کرد. بهرام قاسمی با رد هر گونه خبر و گمانه زنی در خصوص سفر غیرمنتظره یک مقام اتحادیه اروپایی به کشورمان گفت: این خبر از اساس کذب است و  آندراس آنسیپ کمیسیونر بازار واحد اروپایی اخیرا در هیچ ظرفیتی (شخصی یا اداری) سفری به ایران نداشته است.

نشست کارشناسی روند آستانه با حضور هیات‌های سه کشور ضامن (ایران، ترکیه و روسیه) برای تعیین محدوده نواحی کاهش تنش و ترتیبات اداره این نواحی هفته آینده در تهران برگزار می‌شود. در پایان نشست عمومی کنفرانس آستانه ۵  اعلام شد طبق توافق به عمل آمده قرار است نشست کارشناسی روند آستانه در اول و دوم آگوست برابر با دهم و یازدهم مرداد ماه در ایران برگزار شود، ولی براساس اعلام یک منبع مطلع، برگزاری  نشست آستانه  در راستای ایجاد هماهنگی‌های بیشتر  بین اعضا به تعویق افتاده و طبق توافقات انجام شده، قرار است در هفته آینده در تهران برگزار شود.

روزنامه فرامنطقه‌ای  رای الیوم در تحلیلی از معجزه دست دادن جبیر و ظریف در پی چراغ سبز پادشاهی عربستان نوشت: دعوت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از مقتدی صدر و دست دادن عادل الجبیر با محمدجواد ظریف و همچنین عازم شدن حجاج ایرانی به عربستان نشان می‌دهد که عربستان برای ایجاد روابط با ایران تلاش می کند سیاستش را تغییر دهد. در این تحلیل آمده است: وقتی که گفتیم عربستان سیاستش را تغییر داده است و در مقابل ایران و محورش سیاست باز در پیش گرفته است در حد طالع بینی و یا حدس و گمان نبود و دعوت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از مقتدی صدر برای سفر به عربستان و استقبال گرم از او این تغییر سیاست را تایید می‌کند.

آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در سخنان پیش از دستور جلسه  هفتگی اعضای شورای نگهبان با توجه به در پیش بودن مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری به این نکته اشاره کرد که مردم در مورد کابینه توقعات زیادی دارند و می خواهند افرادی بیایند که مشکلات آنها از جمله مشکلات اقتصادی و بیکاری را حل کنند و افرادی باشند که کارایی داشته باشند. وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به موضوع تحریم ها افزود: این تحریم که از آن به عنوان تحریم بی سابقه در تاریخ تعبیر می شود تحریم جامع و کاملی است که اگر به این صورت بخواهد اعمال شود و پیش برود مشکلاتی را به وجود می آورد، دشمنان می خواهند با این تحریم ها سپاه را محدود کنند، عمده نظر آنها همین است و این نکته باید برای مردم روشن شود که مسأله، براندازی نظام، انقلاب و اسلام است و همه این کارها مقدمه این هدف است و هدف دیگر هم این است که قدرت رهبری را بگیرند، زیرا می بینند که ایشان با قدرتی که دارند امور را هدایت می کنند و در مقابل آمریکا هم ایستاده اند و در عراق و سوریه و در جاهای دیگر نقش آفرینی می کنند و دشمنان می خواهند این قدرت را بشکنند، این مسأله باید برای مردم روشن شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان از بازداشت مدیرکل یکی از دستگاه‌های اداری سمنان به اتهام ارتشاء خبر داد.   حیدر آسیابی با بیان این که پرونده قضایی «الف. ص» با گزارش سازمان بازرسی استان سمنان گشوده شد اظهار کرد: پس از جمع‌آوری مستندات و تحقیقات لازم این مقام اجرایی به اتهام ارتشاء دستگیر شده است. وی گفت: یکی از کارکنان این دستگاه اجرایی نیز در این پرونده دستگیر شده و هم اکنون هر دو متهم با قرار بازداشت موقت روانه زندان شده‌اند.

رییس کل دادگستری استان اردبیل گفت: پرونده به دادگاه ارسال شده ولی فعلا جلسه‌ای برگزار نشده است. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی قاصدی  گفت: اگر در حکم دادگاه اجرای علنی حکم لحاظ شود و اگر صلاح عمومی در اجرای علنی باشد، حکم به صورت علنی اجرا خواهد شد. وی ضمن یادآوری اینکه هنوز جلسه دادگاه برگزار نشده است، افزود: بررسی‌ها درباره پرونده «آتنا» در دادگاه شروع شده است.

*همچنین می‌توانید گفت و گوهای اعضای کابینه یازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران را اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha