• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96060804784
  • خبرنگار : 71415

ترکیه: مشارکت کرکوک در همه‌پرسی استقلال مغایر قانون اساسی عراق است

ترکیه: مشارکت کرکوک در همه‌پرسی استقلال مغایر قانون اساسی عراق است

وزارت امور خارجه ترکیه از تصمیم اخیر شورای استانی کرکوک برای مشارکت در همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق که برای تاریخ 25 سپتامبر برنامه‌ریزی شده، انتقاد و آن را مغایر قانون اساسی عراق خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه دربیانیه‌ای اعلام کرد: ما یادآوری می‌کنیم که دادگاه اداری شهر بغداد در تاریخ 17 اوت 2017 حکم داد که شورای استانی کرکوک و دولت منطقه‌ای کردستان عراق اختیاری برای تصمیم‌گیری در مورد وضعیت این منطقه مورد مناقشه ندارند.

این بیانیه تصریح کرد: آنکارا پیش از این نیز نگرانی خود را به دولت کردستان عراق در مورد برنامه‌ریزی برای برگزاری همه پرسی استقلال اعلام کرده است و تصمیم برای برگزاری همه پرسی از سوی گروه‌های عرب و ترکمان نیز تحریم شده است.

در این بیانیه تصریح شد: اصرار برای پیگیری این اقدام خطرناک به نفع دولت کردستان و دولت مرکزی عراق نبوده و نه از سوی جامعه بین المللی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت و نه کمکی به صلح و ثبات در منطقه در این دوره از تحولات سرنوشت ساز خواهد کرد.

شورای استانی کرکوک روز سه شنبه در نشستی که از سوی نمایندگان عرب و ترکمان تحریم شد رای به پیوستن به طرح همه پرسی استقلال کردستان عراق داد.

بخش قابل توجهی از ساکنان کرکوک را ترکمان‌ها تشکیل می‌دهند که با ترک‌های ساکن آناتولی قرابت فرهنگی و زبانی دارند و ترکیه خود را ملزم به حمایت از آنها می‌داند.

علی مهدی، نماینده ترکمان این شورا به خبرگزاری آناتولی گفت که 24 عضو در این نشست شرکت کردند و اعضایی که در این جلسه حضور نیافتند درخواستشان در مورد این رای گیری را نزد دادگاه عالی عراق مطرح خواهند کرد.

استان نفت خیز کرکوک یکی از مناطق مورد مناقشه میان دولت مرکزی و دولت کردستان عراق است. در بند 140 قانون اساسی عراق که بعد از حمله سال 2003 آمریکا به این کشور تصویب شده، آمده است که وضعیت اداری این مناطق باید تا سال 2007 با همه‌پرسی تعیین شود اما این همه پرسی به دلیل تداوم آشوب سیاسی در عراق تا کنون برگزار نشده است و کردها می‌گویند نمی‌توانند بیش‌کاز این منتظر دولت مرکزی باشند تا این قانون را اجرا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha