• یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96073017248
  • خبرنگار : 71544

هنرمند انگلیسی مطرح کرد

مجسمه علیه تکرار و عدم جذابیت اقدام می‌کند

مجسمه علیه تکرار و عدم جذابیت اقدام می‌کند

هنرمند مجسمه‌ساز انگلیسی معتقد است که این هنر علیه تکرار و عدم جذابیت اقدام می‌کند.

به گزارش ایسنا، نشست خبری نمایشگاه آثار مجسمه‌ساز انگلیسی تونی کرگ با نام «ریشه‌ها و سنگ‌ها» پیش از ظهر ۳۰ مهرماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی‌محمد زارع –سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران- در سخنانی اظهار کرد: مایه خوشحالی است که توانستیم یکی از بزرگترین هنرمندان معاصر جهان را به ایران دعوت و نمایشگاه او را در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار کنیم.

او ادامه داد: نمایشگاه او، یکی از بهترین نمایشگاه‌های تاریخ این موزه خواهد بود و مجموعه آموزشی است که مورد توجه هنرمندان، علاقه‌مندان به هنر و دانشجویان قرار خواهد گرفت. مواد استفاده شده در آثار این نمایشگاه از مواد طبیعی است که از مولکول ذرات تا به کائنات خواهد رسید و فلسفه برپایی این نمایشگاه مایه بهت و حیرت همگان خواهد شد.

سپس تونی کرگ بیان کرد: چند وقت پیش به ایران دعوت شدم تا این نمایشگاه را برگزار کنم و سرانجام چند ماه پیش به ایران آمدم و به برگزاری این نمایشگاه فکر کردم و معتقدم ایران کشور جذاب و دوست‌داشتنی است.

این هنرمند اظهار کرد: از هفته پیش به ایران آمدم و در حال آمادگی برای برگزاری نمایشگاه هستم. این پروژه سنگین است اما فکر کنم چینش آثار تا پایان امروز تمام می‌شود. من همکاری پرثمر و دوستانه‌ای با موزه داشتم و مشتاقم مرحله بعدی برگزاری نمایشگاه را ببینم.

کرگ درباره آثاری که قرار است در این نمایشگاه در معرض دید قرار بگیرد، گفت: در این نمایشگاه ۶۰ مجسمه و ۱۴۰ اثر روز کاغذ به نمایش گذاشته می‌شود. اولین اثری که من برای این نمایشگاه آوردم متعلق به سال ۱۹۷۰ و آخرین آن به ابتدای همین سال میلادی بازمی‌گردد.

او ادامه داد: این نمایشگاه به نوعی بررسی تاریخچه آثار من است اما اهمیت آن در مرور این آثار نیست بلکه بر این است که در کشوری به نمایش درمی‌آید که شناختی از آثار من نداشتند. در آثار من نه تنها فرم کارها بلکه ایده‌ها و مفاهیم نیز تغییر کرده است.

این مجسمه‌ساز درباره سابقه هنری‌اش اظهار کرد: من در سال ۱۹۶۹ به یک مدرسه هنر در انگلستان رفتم. این مدرسه امکانات خوب و اساتید و دانشجویان فعالی داشت که با آن‌ها می‌شد درباره موضوعات هنری مختلف بحث کرد.

تونی کرگ یادآور شد: من از ابتدا به مجسمه‌سازی علاقه‌مند نبودم؛ جدای از سه نسل مجسمه‌سازی که در آن دوره فعالیت می‌کردند نسل جدیدی هم مانند ریچارد لانگ کار خود را آغاز کرده بودند.

او اضافه کرد: اتمسفر پر هیجانی در آن دوران وجود داشت و آثار حالت پرتحرک و داینامیک داشت. محتوای اثر مورد اهمیت نبود بلکه پیش زمینه هنرمند و متریالی که استفاده می‌کرد از اهمیت برخوردار بود.

کرگ درباره علاقه‌مندی‌اش به مجسمه‌سازی بیان کرد: علاقه‌مندی اولیه من نقاشی و طراحی بود اما دلیل آغاز کردن مجسمه‌سازی این بود که در این هنر با متریال ساده‌ای کار می‌کنند و با این متریال تا کجا که نمی‌توان پیش رفت. هر تغییر در حجم و اندازه اثر باعث می‌شود احساسات و ایده‌های مختلفی شکل بگیرد.

او در ادامه گفت: مجسمه‌سازی به نوعی برخورد ما با دنیای اطرافمان است. من اصلا به ساختن فرم‌های از پیش موجود علاقه‌ای ندارم و برایم اهمیت ندارد طبیعت را کپی کنم. هر ماده‌ای می‌تواند حس و ایده نویی را بوجود بیاورد و می‌توان هر ایده و فکری را در ماده پیدا کرد.

این هنرمند اظهار کرد: ما حس‌ها و اطلاعات مختلفی را از دنیا می‌گیریم و آن را به کلام و زبان تبدیل  می‌کنیم. تمام اشیایی که در دنیای صنعتی می‌سازیم کاربردی و در نتیجه کسل‌کننده و خالی از احساس هستند.

این مجسمه‌ساز بیان کرد: جهان صنعتی، دنیا را از فرم خالی می‌کند. مجسمه‌ساز این فرصت را دارد به دلیل اینکه اثرش کاربردی و صنعتی نیست، غنای فرم را در ماده نشان بدهد و ما را به زمانی برگرداند که فرم را از دست نداده بودیم.

کرگ با بیان اینکه ما در زندگی روزمره خیلی با مواد سروکار داریم، ادامه داد: اما این ارتباط خیلی کاربردی، تکراری و غیرجذاب است. مجسمه‌سازی علیه تکرار و عدم جذابیت اقدام می‌کند و با استفاده از مواد مختلف ایده‌های مختلف را شکل می‌دهد. مدت‌هاست که مجسمه‌سازان از قفس ایستایی رها شدند و ماده‌های تازه را با فرم‌های نو شکل می‌دهد.

او در ادامه گفت:‌ وقتی کسی نمایشگاه من را نگاه می‌کند ممکن است فکر کند فرم‌ها و ایده‌های مختلفی را تجربه کردم اما در آثار من همواره تم ثابتی وجود داشته است. مانند رابطه انسان‌ها با طبیعت. یکسری از آثار من بسیار ارگانیک و یکسری بسیار هندسی هستند،البته رابطه خاصی میان آن‌ها وجود دارد.

این هنرمند اضافه کرد:‌ من سعی می‌کنم این فرم‌های پیچیده را استفاده کنم. البته این پیچیدگی از ساختار درونی به سطح می‌رسد.

کرگ بیان کرد: تم دیگری که دوست دارم برجسته شود رابطه بین دانستن و باور است. مجسمه‌سازی ساختن چیزهایی است که وجود ندارد. تکنولوژی و علم، نکته برجسته فرهنگ امروز ما شده است. سال‌ها پیش دانش وجود نداشته اما انسان‌ها با زبان و احساسات به هستی واکنش نشان می‌دادند و این یکی از عملکردهای هنر است.

سپس تیم برکنر -برگزارکننده و هماهنگ کننده نمایشگاه- با بیان اینکه تجربه هنر بخشی از هستی ما به عنوان انسان است، گفت: من دلم می‌خواهد مشترکات ما بیشتر از آن چیزی باشد که ما را از هم جدا می‌کند.

در ادامه افشین درم‌بخش –برگزار کننده و هماهنگ کننده نمایشگاه- با بیان اینکه این پروژه چهار سال طول کشید تا به اینجا رسید، اظهار کرد: سال گذشته تونی کرگ به ایران آمد و ما سعی کردیم فرهنگ ایران را بیشتر به او بشناسانیم. او در اصفهان مجذوب مسجد امام (ره) شد و چهار ساعت در آنجا تنها بود.

او درباره نمایشگاه گفت: آثار این نمایشگاه از دو نمایشگاه قبلی این هنرمند در لوکزامبورگ و منچستر است. امیدوارم این نمایشگاه مورد تأیید هنرمندان، هنردوستان و دانشجویان واقع شود.

سپس کرگ اظهار کرد: من در مقطعی متریال را پیدا می‌کردم و آن‌ها را روی هم می‌چیدم. هنوز هم به این کار رجوع می‌کنم. قرار است من یک کار با ارتفاع سه متر و ۲۰ سانت در ایران بسازم که در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر نصب شود.

او همچنین درباره ابعاد آثار این نمایشگاه بیان کرد: اندازه کارها خیلی متفاوت است اما اینکه شاخص است وزن آن‌هاست که برخی بیش از دو تا سه تن وزن دارند.

این هنرمند درباره سفرش به ایران گفت: من سال گذشته به ایران آمدم و تحت تأثیر منظر معماری و تاریخ آن قرار گرفتم. من ترجیح می‌دهم در موزه تاریخ طبیعی وقت بگذارنم.

کرگ در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر تأثیر المان‌ها و معماری ایرانی روی آثار یک سال اخیر او گفت: من ترجیح می‌دهم در استودیوی خودم کار کنم و دوست ندارم فضای خارجی روی آن تأثیر بگذارد. من نمی‌خواهم در واکنش به محیط یا فرهنگ خاصی اثر بسازم و از کار خودم کوتاه بیایم.

او ادامه داد: من تمرکز خود را روی تم‌هایی که کار می‌کنم قرار دادم اما تجربه سفرم به ایران خیلی غنی بود. من با وجود اینکه به عنوان یک غربی می‌دانستم به ایران می‌آیم که کشمکش‌های سیاسی زیادی با ما دارد، تحت تأثیر روابط انسانی موجود در این وضعیت قرار گرفتم و شگفت‌زده شدم.

در ادامه این نشست درم‌بخش درباره مجسمه‌ای که قرار است با طراحی این هنرمند انگلیسی در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر نصب شود، گفت: تمام طرح این مجسمه را آقای کرگ به صورت تمام دیجیتال در اختیار ما قرار داده که البته به دست ایرانی‌ها ساخته می‌شود. ۵۰ درصد اثر تمام شده، این کار ۱۸۵ سانتی‌متر عرض و ۳.۲۰ سانتی‌متر طول دارد و از سنگ مرمر ساخته می‌شود.

او با بیان اینکه این مجسمه دو تکه است، اظهار کرد: تکه اول آن به پایان رسیده و پولیش شده است، دومی نیز در حال ساخت است. تونی کرگ دوست داشت این مجسمه در ایران و با سنگ ایرانی ساخته شود و فکر می‌کنم یک ماه تا یک ماه و نیم کار آن به پایان برسد.

کرگ نیز در این زمینه توضیح داد:‌این مجسمه مانند چند کار دیگر از دو فرم هندسی مجزا تشکیل شده که داخل هم قرار گرفته و همدیگر را کامل می‌کنند. آنچه اتفاق می‌افتد تعامل این دو است. مفهوم آن نیز به زمانی بازمی‌گردد که انسان به مسئله‌ای فکر می کند و می‌خواهد تصمیم بگیرد و برای آن جوانب را بررسی می‌کند.

این هنرمند انگلیسی در پایان تأکید کرد: من نمی‌خواهم تمرکزم را روی بخش کوچکی از دنیا یا تکه کوچکی از تاریخ بگذارم بلکه می‌خواهم آثارم مفاهیم بزرگتری را دربربگیرد، برای من تشابهات انسانی مهمتر از تفاوت‌هاست.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه آثار تونی کرگ با نام «ریشه‌ها و سنگ‌ها» ۲ آبان‌ماه ساعت ۱۷ در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود و تا ۲۲ دی‌ماه ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha