• سه‌شنبه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97012106570
  • خبرنگار : 71588

خروج کامل زندانیان آزاد شده و ادامه انتقال اعضای جیش الاسلام از دوما

خروج کامل زندانیان آزاد شده و ادامه انتقال اعضای جیش الاسلام از دوما

دو اتوبوس که حامل تمامی زندانیان آزاد شده از بند جیش الاسلام بودند از شهر دوما خارج شدند. به گفته یک مقام رسمی سوریه تمامی افراد ربوده شده و زندانی در دوما شب گذشته آزاد شدند. در حالی که خروج افراد مسلح جیش الاسلام از شهر به همراه خانواده‌هایشان به شمال این کشور ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی،‌ یک منبع رسمی سوریه گفت: این اتوبوس‌ها وارد گذرگاه الوافدین شدند و تمامی افراد ربوده شده در دوما براساس وعده‌ای که دولت سوریه داده بود از بند جیش الاسلام آزاد شدند.

این منبع رسمی افزود، آمار منتشر شده مبنی بر اینکه هزاران تن ربوده‌ شده‌اند، صحت ندارد و افراد مسلح با هدف بهتر جلوه دادن شروط مذاکره در این آمار غلو می‌کنند.

وی تاکید کرد، افراد مسلح پیکرهای کشته‌ها را بعد از خروج افراد ربوده‌ شده تحویل خواهند داد.

در این راستا علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه تاکید کرد که این وزارتخانه مقرارت کاملی ندارد که سرنوشت ربوده شدگان در شهر دوما را مشخص کند و سازمان‌های تروریستی مسؤول سرنوشت بازداشتی‌ها هستند.

حیدر در ادامه افزود: ما از خانواده‌های ربوده شدگان می‌خواهیم که با آرامش و بردباری هر اخباری که دریافت کردند ما را در جریان آن قرار دهند.

وی همچنین گفت: خانواده‌های ربوده‌شدگان در دوما بی‌صبرانه منتظر دریافت اخباری جدید درخصوص سرنوشت ربوده‌شدگان هستند و باید همگی بدانند که افراد مسلح این مکان را هنوز ترک نکرده‌اند و این عملیات همچنان ادامه دارد.

حیدر خاطرنشان کرد: آمار و ارقامی از  شهر دوما ارسال نشده و افراد مسلح اسامی و ارقامی ارسال نکرده‌اند.

وزیر آشتی ملی سوریه تصریح کرد: پیشتر عملیات اعدام ربوده‌شدگان وجود داشته و این امر از سازمان‌های تروریستی بعید نیست.

پیشتر طبق گزارش‌هایی درخصوص تعداد ربوده‌شدگان، شمار آن‌ها هزاران تن تخمین زده شد و آن‌ها نظامیانی از ارتش سوریه و غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان هستند، این در حالی است که خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) صحت این آمار و ارقام را رد و اعلام کرد که این آمار نادرست است و تروریست‌ها آن‌ها را بیشتر از آنچه هست اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر، رسانه‌های رسمی و منابع سوری از  آغاز روند انتقال نخستین کاروان اعضای گروه تروریستی جیش الاسلام و اعضای خانواده‌هایشان پس از انتظار ۲۴ ساعته در اطراف شهر دوما از این شهر  به سمت جرابلس واقع در شمال سوریه خبر دادند.

تلوزیون سوریه اعلام کرد که ده‌ها تن از نیروهای جیش الاسلام و اعضای خانواده‌هایشان دوما را ترک کرده‌اند به طوری که دست کم ۲۵ اتوبوس از طریق گذرگاه الوافدین به شهر جرابلس منتقل خواهند شد.الدفاع الروسیة: خروج أکثر من ۳۶۰۰ مسلح مع عائلاتهم من #دوما فی #الغوطة_الشرقیة خلال الساعات الـ۲۴ الماضیة

طبق گزارش مذکور، مخالفان در مقابل، آزادسازی ده‌ها گروگان‌ را آغاز کرده‌اند و عصر دوشنبه به خطوط ارتش سوریه به موجب توافقی که روسیه در آن میانجیگری کرد، رسیدند.

طبق این توافق گذرگاه امنی برای هزاران افراد مسلح جهت خروج از دوما واقع در نزدیکی پایتخت در مقابل آزادی گروگان‌های نزد جیش الاسلام، اسرای جنگی و نیز برخی افرادی که از سال‌ها پیش در زندان‌ها بازداشت بوده‌اند، در نظر گرفته شده است.

 مذاکره‌کنندگان مخالفان سوری اعلام کردند که پلیس نظامی روسیه برای اجرای این توافق  وارد دوما خواهد شد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۳۶۰۰ فرد مسلح به همراه خانواده‌هایشان از دوما خارج شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha