به گزارش ایسنا و به نقل از شرکت ذوب آهن اصفهان، احسان دشتیانه با اشاره به انعقاد قرارداد راهآهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت ذوبآهن برای تولید 40 هزار تن ریل U33 در سال 95، اظهار کرد: چندی پیش نخستین محموله ریل ملی به میزان 500تن تحویل راهآهن جمهوری اسلامی ایران شد.
وی ادامه داد: به تازگی نیز یکهزار تن ریل U33 دیگر در قالب قرارداد ساخت 40 هزار تن ریل U33 برای راهآهن تولید و آماده حمل شده است.
معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن ادامه داد: به شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کردهایم هر زمان آمادگی داشت، امکان بارگیری این ریلها وجود دارد.
وی با بیان اینکه سرعت تولید ریل در ذوبآهن مناسب شده و به سطح مورد نظر رسیده است، گفت: در تولید اخیر ریل، 98 درصد محصول تولیدی در مرتبه نخست بالاترین استاندارد را اخذ کرد و از نظر کیفیت در بالاترین وضعیت ممکن قرار گرفت.
دشتیانه ادامه داد: محموله نخست ریلی ملی، حداقل اشکال را داشت و تقریباً در دو درصد محموله اصلاح دوم داشتیم و در تولید نخست، 98 درصد محصول، استانداردهای لازم را کسب کرد.
وی اضافه کرد: ما بابت بارگیری ریل تولیدشده به شرکت راهآهن اعلام کردهایم که آماده بارگیری هستیم و راهآهن واگنهای خود را ارسال کند.
وعده وزارت راه برای اصلاح رقم ریالی قرارداد 40 هزار تنی ریل راهآهن
معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن درباره قرارداد 40 هزار تنی تولید ریل U33 برای شرکت راهآهن، گفت: این قرارداد مربوط به سال 95 بود و قیمتها نسبت به هزینههای آن زمان منعقد شد، قرارداد ابتدا ارزی بود، اما به دلیل آنکه بانک مرکزی اعلام کرد نمیتواند برای قرارداد ارزی ضمانتنامه صادر کند، مجبور شدیم این قرارداد را با نرخهای آن زمان به ریال تبدیل کنیم و امروز با قیمت ارز قانونی کشور، این محصول قیمت بیشتری دارد.
وی اظهار کرد: البته وزارت راه و شهرسازی قول مساعد داده است، رقم قرارداد 40 هزار تنی با راهآهن را اصلاح کند.
دشتیانه همچنین درباره امکان تولید ریل UIC60 در ذوبآهن (که بیشتر مورد استفاد کشور است)، اظهار کرد: تولید ریل UIC60 نیز یکی از ضروریات کشور است و شرکت ذوبآهن برای تولید این ریل هیچ مشکلی ندارد و به راحتی میتوان از تولید ریل U33 به تولید UIC60 شیفت کرد.
وی ادامه داد: سال گذشته درخواستی از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بابت تولید ریل UIC60 در ذوبآهن مطرح شد، ما پاسخ دادیم که امکان تولید UIC60 را داریم، اما پس از آن این درخواست شرکت ساخت در فرایندهای قانونی و اداری قرار گرفت و ما دیگر تقاضایی دریافت نکردیم.
معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن اظهار کرد: برخی می گویند برای خرید ریل UIC60 از ما باید ترک تشریفات انجام دهند، در حالیکه وقتی محصولی در داخل فقط یک تولیدکننده داشته باشد، برگزاری مناقصه و تشریفات معنا پیدا نمیکند، قطعا تولیدکننده داخلی نباید در مقابل تولیدکننده خارجی قرار گیرد.
وی ادامه داد: ترک تشریفات قانونی زمانی معنا مییابد که بخواهیم بین همه تولیدکنندگان داخلی یا همه تولیدکنندگان خارجی مناقصه برگزار کنیم؛ قانون حمایت از تولید داخل تصریح دارد که هر کالایی که در داخل تولید میشود دیگر دلیلی بر واردات آن نیست و ترک تشریفات مفهومی ندارد، اما آقایان در شرکت ساخت پیگیر ترک تشریفات هستند.
دشتیانه ادامه داد: ما از سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت میخواهیم که این مسأله قانونی وزارت راه و شهرسازی را حل کنند و مجوز خرید ریل از ذوبآهن را صادر کنند.
وی با تاکید بر اینکه ذوبآهن بارهای خود را از طریق حمل و نقل ریلی جابهجا و از حمل و نقل ریلی حمایت میکند، گفت: حمل و نقل ریلی به این دلیل نسبت به جادهای باصرفهتر است که در پرداخت هزینهها فرصتی داده میشود ضمن آنکه به عنوان حمل و نقل ایمن و پاک باید مورد حمایت باشد.
معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن اظهار کرد: راهآهن بابت طلبی که از ما برای حمل بارهایمان دارد، آن را به عنوان پیشپرداخت درنظر میگیرد و طلب خود را حدود 100 میلیارد تومان از ما درخواست میکند؛ البته ذوبآهن به شرکتهای ریلی هم بابت حمل بار بدهکار است اما معتقدیم که حمل و نقل کشور باید به سمت حمل و نقل ریلی سوق یابد و قطعاً توسعه ریل جزو اهداف اصلی کشور است.
انتهای پیام
نظرات