• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97061808706
  • خبرنگار : 90089

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:

حذف مهریه با وضع قانون، پایمال کردن حقوق زنان است

حذف مهریه با وضع قانون، پایمال کردن حقوق زنان است

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از طرح مباحثی درخصوص حذف مهریه به دلیل افزایش قیمت سکه، گفت: هر زمان زنان توانستند طلاق بدهند، حذف مهریه هم، شدنی می شود.

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با بیان این مطلب اظهار داشت: تلاش هایی که برای تحقق مطالبات فعلی زنان در چارچوب شریعت و قانون انجام شده چقدر نتیجه بخش و قابل اجرا بوده که حالا قرار باشد مهریه حذف و جامعه زنان را از حق مسلم شان محروم کنیم؟

وی گفت: مهریه جزء لاینفک عقد ازدواج و از حقوق مالی است که در فقه اسلامی و در قانون مدنی کشورمان به رسمیت شناخته شده است؛ حتی آنجا که مهر در عقد ذکر نشده است، زن را با توجه به نوع ازدواج، مستحق مهرالمثل و یا مهرالمتعه می داند، حال با چه راهکار فقهی و یا قضایی گفته می شود که مهریه حذف گردد؟

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: مهریه مالی است که باید توسط مرد به زن پرداخت شود و به محض عقد ازدواج این دِین بر عهده مرد قرار می‌گیرد اما این مال، الزاماً سکه نیست، هر چیزی که مالیت داشته باشد و بتواند در تملک زن قرار گیرد، می تواند به عنوان مهریه تعیین شود و لذا مهریه ولو با تعیین یک شاخه گل می بایست در عقد ازدواج لحاظ شود. حال، اینکه در عرف برخی مهریه های سنگین تعیین و از سوی دیگر برخی این هزینه گزاف را تقبل می کنند و بعضاً موجب بروز مشکلات می شود آیا تاوانش را همه زنان جامعه باید بدهند؟!

ذوالقدر خاطرنشان کرد: اینکه میزان مهریه کم و بهتر بگوییم در حد توانایی مالی مرد باشد، بحث دیگری است که می‌تواند با راهکارهای فرهنگی و اجتماعی و تبلیغات رسانه ای به نهادینه شدن آن کمک کرد. بر فرض که مهریه پشتوانه فقهی نداشته باشد با چه استدلالی از قانون حذف شود؟ این استدلال که «با افزایش قیمت سکه، آمار محکومان به پرداخت مهریه در حال افزایش است، پس باید مهریه حذف شود» با چه میزان مطالعه و کارشناسی بیان شده است؟ آیا این پیشنهاد فراخور وضعیت زنان جامعه است؟ 

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: شک نیست که تعیین مهریه های سنگین و بیش از استطاعت مرد، منطقی و معقول نیست اما در این مواقع راه حل های ارائه شده باید تا حد امکان جامع و مانع باشد. افزایش افسارگسیخته قیمت سکه باید مهار شود و ثبات اقتصادی اتفاق بیفتد چرا که مجموع افراد جامعه متضرر شده اند و مورد آسیب قرار گرفته اند. اینکه مهریه به دلیل وضعیت قیمت سکه حذف شود راهکار صحیح و کاملی به نظر نمی رسد.

وی ادامه داد: مهریه صرف نظر از اینکه پشتوانه مالی برای زنان به خصوص زنانی که استقلال مالی ندارند، است، اهرمی است برای اینکه زمانی که زنان قادر به اثبات مشکلات زندگی مشترکشان در دادگاه نیستند و از ادامه زندگی اکراه دارند، بتوانند بر روی آن مصالحه و از همسرشان طلاق بگیرند. چرا که زنان حق طلاق ندارند و تا زمانی که مرد بر انجام آن موافقت نکند، طلاق صورت نمی گیرد. این مسئله با عناوین طلاق خلع و مبارات نیز در فقه اسلامی دیده و مقرر شده است که در صورت اکراه زن با بخشش مهریه، طلاق های مذکور می تواند انجام شود. چنانچه ملاحظه می شود اجرای خلع و مبارات که شارع مقدس بنیان نهاده هم منوط به وجود مهریه است. پس حذف مهریه ممکن نیست؛ همان طور که حق طلاق برای زنان شدنی نیست. شاید گفته شود هم اکنون با اعطای حق طلاق به زنان در حین عقد ازدواج این اتفاق در حال انجام است اما باید گفت این وکالت در طلاق است که در موارد بسیار معدود به زن داده می شود و متفاوت از تعلق این حق به زنان است. آن هم در بسیاری مورد موافقت قرار نمی گیرد و انجام تشریفات آن نیز با مشکلاتی همراه است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: تعیین سقف ۱۱۰ عدد سکه برای محکومان در زندان، در نظر گرفتن دعوی مهریه به عنوان دعوی مالی در دادگاه ها و اینکه زنان بر اساس میزان سکه های مطالبه شده هزینه دادگاه را بدهند که بسیاری از زنان را در پرداخت با مشکل مواجه می کند، در راستای مهار این نوع محکومیت، از طریق قانونگذاری بوده است اما حذف کلی مهریه آن هم با وضع قانون، پایمال کردن حقوق زنان است. تمام یا بخشی از مهریه می تواند عندالاستطاعه باشد. زنان می توانند مهریه شان را ببخشند می توانند آن را کم کنند می توان کمپینی به راه انداخت و زنان را به کم کردن مهریه هاشان تشویق کرد اما با ورود قانون و حذف کلی مهریه، برای زنی که در طلاق همچنان با مشکل مواجه است و تنها ابزار دفاعی خود را مهریه می داند که ببخشد و جدا شود ، چه پاسخی وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۰۸:۵۱

هر دم از این باغ بری می رسد

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۰۹:۰۴

با سلام همه مسایل تغیراتی انجام گرفته بیایید حق طلاق را به زن بدهید و مهریه را حذف کنید امتحان کنید و ببینید هشتاد درصد مشکل خانوادگی حل خواهد شد شصت درصد مراجعین دادگاه‌ها مشکل خانوادگی میباشد

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۰:۳۹

احسنت !!! چون هر زنی زودی قهر کرد رفت خانه مامانش بلافصله طلاق شوهرش رو بفرسته ! یعنی کل خانواده های ایرانی هم تک والدینی بشوند مثل ...؟!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۲:۳۷

چه جای نگرانی؟ اگه نظام ازدواج اصلاح بشه و از یه قرارداد جنسی-مالی تغییر پیدا کنه و آموزش لازم هم به ملت داده بشه درباره اینکه ازدواج صرفا یه راه کار برای ارضای میل جنسی یا بیرون رفتن از خونه پدر مادر نیست اون وقت ازدواج درست تری شکل می گیری بین آدمای بالغی که تصور دزستی از ازدواج دارند. همینطور جامعه ای که زن‌ها توی اون توانمند باشند دیگه ازدواج توش به منبع درآمد و کاسبی تبدیل نمیشه.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۰۹:۵۸

مهریه را باید طوری تعیین کرد که همان ابتدا قابل پرداخت باشد

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۱:۰۲

بابا به خدا کشور های پیشرفته پیشرفته اند مغزشون کار می کنه تو این چیزا اندکی تقلید بد نیست و داستان این است که بعد از ازدواج همسر می شوی یعنی توی همه چیز شریکی مال و منال و تصمیم و طلاق و محل سکونت و تحصیل و السلام همسر می شوی .

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۲:۳۳

با سلام وعرض اد ب خدمت سرکار خانم ذوالقدر پیشنهاد میشود با توجه به توافق زوج وزوجه در زمان عقد از قیمت سکه مبنای محاسبه مبلغ مهریه قیمت سکه در زمان عقد قرار گیرد

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۲:۳۴

من هنوز نفهمیدم بر اساس چه منطقی مهریه حق زن به حساب میاد.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۲:۳۹

با سلام امیدوارم هرچه سریع تر نمایندگان محترم مجلس بخصوص با همت وتلاش سرکار خانم ذوالقدر قانونی تصویب کنند که مبلغ مهریه بر اساس بهای سکه در زمان عقد محاسبه شود چون افزایش قیمت سکه انگیزه ای شده برای طلاق

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۳:۴۳

مهریه مال موقعی بود که زنها فقط در چهاردیواری منزل زندگی میکردند و اکثرا سواد کافی نداشتند ، ولی امروزه ماشاالله دختر خانم ها دارای تحصیلات بالا و شغل خوب میباشندو از پس زندگیشان خیلی بهتر از مرد ها بر میآیند . بنابراین توصیه میشود مثل کشورهای دیگر زن و شوهر پس از ازدواج هر چه را با هم در زندگی میسازند نصف نصف تقسیم شود !

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۵ ۱۶:۱۳

دقیقا موافقم

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۴:۱۰

این مهریه و سکه زندان ها را پر، دادگاه ها را لبریز و اداره ثبت را ویران و جامعه را تخریب و به انحطاط کشانده است.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۴:۲۵

مهریه باید عندالمطالبه باشد در زمان عقد دریافت گردد واسلام ودر غیر اینصورت پیگرد قانونی نباید داشته باشد چون یه موضوع شرعی س که بستگی به اعتقادات افراد دارد ودر صورت عدم پرداخت در روز قیامت باید جواب دهد

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۹ ۲۰:۳۰

ازدواج قرارداده. قرارداد بین طرفین. مهریه همین که عقد جاری شد میشه حق. حقی که براساس قرارداد به وجود اومده رو حکومت طلب می کنه نه خدا. موضوع شرع نیست به اون معنا

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۴:۳۳

کسانیکه درارتباط با حذف مهریه فکر میکنند به فکر دختران مردم نیستند.زمینه سؤ استفاده آقایان را فراهم نکنند.آنوقت هیچ ازدواجی انجام نخواهد شد.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۴:۳۵

با صحبتهای آقای جهانپور حسنی موافقم.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۶:۱۰

پس منتظر سونامی پیردخترها و پیر پسر ها هم باشید چون هیچ احمقی با این شرایط اقتصادی و سکه ... میلیونی ازدواج نمیکنه مگر اینکه صد دل عاشق باشه

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۷:۲۴

پاسخ بی ژن...اولا که مردها کم طلاق نمیدهند...دوم اگر هم فکر کنید مردها کمتر تقاضای طلاق می‌کنند نسبت به زنها به دلیل این است که زنها معمولا با خیلی چیزها می‌سازند نه اینکه مردها خیلی باحال تر هستند و منطقی تر ...سوخت و ساز زنهاست که خیلی از خانواده‌ها را به ظاهر حفظ کرده نه چیز دیگر

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۹ ۰۳:۵۲

حق طلاق باشه اما مهریه نه موافقم

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۹ ۰۸:۳۳

غلط میکنند مهریه خانومهارا حذف کنند.همین حالا هم متاسفانه خیلی از آقایانی که ازدواج میکنند به زندگیشان پایبند نیستند.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۰۷ ۰۰:۴۳

مهریه ستم وظلم به مردان است .

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۹ ۰۸:۵۳

در اکثر کشورهای مسلمان اطراف ایران میزان مهریه به طور متوسط به پول ایران حدود پنجاه میلیون تومان است و نقدی در زمان عقد به زوجه پرداخت می شود ولی متاسفانه ما در ایران با این پیچیدگی هایی که برای مهریه ایجاد کرده ایم فقط به تولید جرم و مشکلات برای مردان و خانواده کمک کرده ایم

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۹ ۱۸:۵۱

باسلام و سپاس از طرح این موضوع بسیار مهم، پیشنهاد بنده این است که برای برون رفت از این شرایط، مسئولین کارشناسان دادگستری، بر اساس شرایط اقتصادی و با حذف حباب از قیمت سکه، قیمت شرعی سکه را تصویب و اعلام کنند تا مردانی که به صورت ماهانه یا... مجبور به اعاده سکه هستند، قیمت شرعی آن راپرداخت نمایند.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۱ ۰۰:۴۸

آخه با این سکه و گروکشی که توی زندگی ها انداختید بخدا درست نیست. حق طلاق نصف به نصف بشه و مهریه رو حذف کنید.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۳ ۱۲:۴۶

خطاب به حمید:مهریه هدیه هستش. برای جلب محبت. چون اسلام بنای ازدواج رو بر مهربانی گذاشته. منتها توی مملکت ما داره از این موضوع در جهت عکس استفاه میشه گاهی. خانوم ها آقایون بیایم قدر زندگی و عمرمون رو بدونیم. در ضمن آقایون هم حواسشون باشه که نباید زیر بار مهریه ای برن که نمیتونن پرداختش کنن.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۶ ۱۱:۲۷

زندانها مملو از بدهكاران مهريه سكه است آيا اين خواست جامعه زنان است؟ آيا بحق خودشان ميرسند؟ قوه قضائي هر چه سريعتين تدبيري بيانديشند فاجعه در راه است !

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۷ ۱۷:۳۵

به اون خانم محترم بفرمایید اشکال ندارد مهریه حذف شود وخانم ها هم حق طلاق داشته باشند وبجای مهریه هم همانند سایر کشورها تنصیف دارایی را جایگزین کنند

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۵ ۱۶:۱۳

مهریه مال موقعی بود که زنها فقط در چهاردیواری منزل زندگی میکردند و اکثرا سواد کافی نداشتند ، ولی امروزه ماشاالله دختر خانم ها دارای تحصیلات بالا و شغل خوب میباشندو از پس زندگیشان خیلی بهتر از مرد ها بر میآیند . بنابراین توصیه میشود مثل کشورهای دیگر زن و شوهر پس از ازدواج هر چه را با هم در زندگی میسازند نصف نصف تقسیم شود !