• شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98022814390
  • خبرنگار : 71592

سازمان ملل: تنش نظامی در شمال غرب سوریه موجب آوارگی ۱۸۰ هزار تن شده است

سازمان ملل: تنش نظامی در شمال غرب سوریه موجب آوارگی ۱۸۰ هزار تن شده است

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی با اعلام اینکه تنش نظامی در شمال غرب سوریه موجب آوارگی ۱۸۰ هزار تن شده است، خواستار اتحاد با هدف کاهش تنش در این منطقه شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سیریا نیوز، روزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در نشست فوق‌العاده شورای امنیت گفت، تنش نظامی در شمال غرب سوریه موجب آوارگی بیش از ۱۸۰ هزار تن شده است و وجود گروه تروریستی "هیئت تحریر الشام" (النصره) در ادلب به خطر افتادن زندگی سه میلیون تن را توجیه نمی‌کند.

وی از تشکیل کارگروه روسی-ترکی به منظور توقف اقدامات خشونت‌آمیز در ادلب استقبال کرده و گفت، توافقنامه منعقده در سپتامبر ۲۰۱۸ میان روسیه و ترکیه سطح خشونت در این منطقه را حتی تا همین اواخر به صورت چشمگیر کاهش داده بود.

دی‌کارلو به منظور تضمین کاهش تنش در ادلب و پیشبرد عملیات سیاسی جهت حل و فصل بحران سوریه خواستار اتحاد شد.

روسیه و ترکیه در ماه سپتامبر به توافقنامه‌ای درباره اجتناب از عملیات نظامی دولت سوریه و هم‌پیمانانش در ادلب و ایجاد منطقه عاری از سلاح در این استان دست یافتند اما مقامات سوریه اخیرا بر اهمیت پایان دادن به حضور تروریست‌ها در این منطقه تاکید کرده‌اند.

مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی نیز از وجود ادعاهایی درباره کشته شدن دست کم ۱۶۰ تن در ادلب طی سه هفته گذشته و وجود حملات مرگبار خبر داد و گفت، هرگونه حمله نظامی گسترده به ادلب، قدرت سازمان ملل برای ارائه کمک‌های انسانی به ساکنان محلی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. وی ادامه داد، آژانس‌های انسانی تاکنون نتوانسته‌اند به آوارگان در شمال غرب سوریه کمک کنند.

این مسؤول بین‌المللی نسبت به ادامه حملات نظامی در ادلب بدون اینکه طرفی این حملات را برعهده بگیرد، ابراز نگرانی کرده و گفت، به دلیل افزایش حملات، ۴۹ تاسیسات پزشکی در این منطقه به حالت تعطیلی درآمده‌اند.

لوکوک ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل از ماه‌ها پیش بر ضرورت اجتناب از وقوع درگیری در این استان تاکید کرده و هشدار داده بود که این درگیری‌ها به کابوس انسانی بی‌سابقه در سوریه منجر خواهد شد.

وی افزود: من در گزارش خود در ماه سپتامبر گفتم که حمله نظامی گسترده به بدترین فاجعه انسانی در قرن بیست و یکم بدل خواهد شد و با وجود هشدارهای ما در حال حاضر بدترین نگرانی در حال رخ دادن است.

نشست فوق‌العاده شورای امنیت در حالی برگزار شد که عملیات نظامی ارتش سوریه از ششم ماه مه با حمایت جنگنده‌های روسیه در حومه شمال و شمال غربی حماة ادامه دارد، حملاتی که در واکنش به نقض‌های مخالفان مسلح و ضمن حمله به پایگاه‌های آنها در حومه ادلب صورت می‌گیرد.

طبق ارزیابی سازمان ملل، سه میلیون تن در منطقه کاهش تنش در شمال غرب سوریه زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha