• چهارشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۸ / ۱۸:۳۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 98041910341
  • منبع : نمایندگی قم

مدیر عامل راه آهن کشور:

انتقال ریل راه‌آهن به خارج شهر اشتباه است

انتقال ریل راه‌آهن به خارج شهر اشتباه است

ایسنا/قم مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه انتقال ریل راه‌آهن به خارج شهر اشتباه است، گفت: خط ریلی امتداد بلوار امام رضا (ع) در قم جمع آوری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سعید رسولی عصر امروز در نشست خبری با اشاره به حاشیه افتتاح پروژه بازسازی خط آهن ساقه - گار مانوری در قم عنوان کرد: این پروژه به طول ۷ کیلومتر با اعتبار ۹ میلیارد تومان در قم افتتاح شد.

معاون وزیر در مورد اهمیت شبکه ریلی در اقتصاد کشور افزود: برای داشتن سفر ایمن، نمی‌توان راه آهن را به خارج از شهر برد و انتقال ریل راه آهن به خارج از شهر از نظر کارشناسی اشتباه است، البته می‌توان ایستگاه‌های باری را به خارج از محدوده شهری انتقال داد که در قم این اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: رسیدن به ایستگاه‌های قطار نیاز به راه دسترسی دارد، از طرفی خطوط ریلی داخل شهری نیز به بهسازی، زیباسازی و بازسازی نیاز دارد.

رسولی بیان کرد: جمع آوری یک ریل به راحتی انجام نمی‌شود و دارای مسائل حقوقی زیادی است، ضمن اینکه احداث خط راه آهن دارای هزینه‌های سنگینی است و باید از ظرفیت‌های موجود به بهترین نحو استفاده کرد.

وی گفت: بسیاری از مناطق دنیا به دنبال ایجاد خطوط ریلی هستند؛ همچنین تخریب راه آهن کاری آسان است اما کشیدن ریل قطار یک پروژه گران به شمار می‌رود.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده و با تصویب هیأت مدیره راه آهن، خط ریلی امتداد بلوار امام رضا (ع) در قم جمع آوری می‌شود و بقیه موارد پیشنهادی در شورای تأمین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: شبکه ریلی یک سرمایه عظیم اقتصادی است و در کشور ۱۳ هزار کیلومتر خط ریلی وجود دارد، این شبکه ریلی در ایران در سال ۱۳۰۶ کلنگ زنی شد و در سال ۱۳۱۷ به بهره برداری رسید و امروز عمری ۹۱ ساله دارد.

رسولی در مورد وضعیت نابسامان حریم راه اهن در مدیریت شهری عنوان کرد: فراموش نکنیم اول راه آهن بوده، سپس شهرسازی آغاز شده است و نوع نگاه مدیریت شهری وضعیت حریم راه آهن را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: اگر مدیریت شهری یکپارچه بود و امکانات به یک اندازه توزیع می‌شد، حریم راه آهن، این قدر آسیب خیز و محروم نمی‌شد.

معاون وزیر بیان کرد: رهبر انقلاب در بند ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم به اتصال مراکز بار به شبکه ریلی و توسعه کریدورهای ترانزیتی تاکید فرمودند.

وی گفت: در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، خطوط راه آهن در داخل شهرها همراه با بیش از ده ایستگاه قرار دارد، ما نیز به دنبال ارتقای زیرساختها و ارائه خدمات تفریحی و اقامتی با همراهی بخش خصوصی در محل ایستگاه‌های قطار هستیم.

رسولی اظهار کرد: راه آهن قم سالانه بیش از ۲ میلیون مسافر دارد، شهر قم مقصد گردشگران مذهبی است و به همین دلیل قم جزو مسیر قطار سریع السیر تهران قم اصفهان به شمار می‌رود.

وی در مورد قطار سریع السیر تهران قم اصفهان عنوان کرد: عملیات اجرایی طرح شروع شده است و پیشرفت فیزیکی دارد و با تأمین منابع مالی در ۴ سال آینده عملیاتی می‌شود.

وی بیان کرد: امسال قطار کربلا برای زائران اربعین با کیفیت بهتر نسبت به گذشته خواهیم داشت، همچنین مسائل تأمین مالی خط شلمچه بصره حل شده است و در حال انتخاب پیمانکار برای احداث این خط هستیم.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مقصد ۵۰ درصد مسافران راه آهن کشور، شهر مشهد دانست و تصریح کرد: در طول یک سال، مسافران راه آهن شهر قم دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر و مسافران راه آهن شهر مشهد ۱۴ میلیون نفر اعلام شده است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha