• چهارشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98050201166
  • خبرنگار : 71639

گزارش اف بی آی از موارد مربوط به "تروریسم داخلی" در آمریکا

گزارش اف بی آی از موارد مربوط به "تروریسم داخلی" در آمریکا
کریستوفر رای

به گفته مدیر اف بی آی، این سازمان از ماه اکتبر تا به حال، حدود 100 مورد بازداشتی در ارتباط با "تروریسم داخلی" داشته است که اکثر این موارد نیز با "برترپنداری نژاد سفیدپوستان" مرتبط بوده‌ است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل، کریستوفر رای، مدیر اف بی آی، در جلسه استماع کمیته قضایی سنای آمریکا، با اشاره به پرونده‌های این سازمان در سال 2019، اظهار داشت: "این را می‌گویم که انگیزه جرایم اکثر پرونده‌های تروریستی داخلی که ما مسئول تحقیقاتش بوده‌ایم، چیزیست که شما از آن تحت خشونت برترپنداری سفیدپوست‌ها یاد می‌کنید؛ البته این [پرونده‌ها] شامل موارد دیگر هم بوده است".

طبق گفته "رای"، اف بی آی به طور "تهاجمی" موضوع تروریسم داخلی و جرایم نفرت‌آمیز را بررسی می‌کند؛ با تاکید بر اینکه این سازمان، متمرکز بر بررسی خود خشونت‌ها است؛ نه بررسی ایدئولوژی پشت حملات.

رای، وجه تمایزی نیز میان "افراط‌گرایی و خشونت رشد کرده در داخل" که طبق گفته‌اش، اف بی آی برای خطاب قرار دادن مردمی که تحت تاثیر گروه‌های تروریستی کشورهای مختلف قرار دارند استفاده می‌کند، و "افراط‌گرایی داخلی" که به توصیف وی، دامنه وسیع‌تری شامل اقدامات افراطی با انگیزه‌های نژادپرستانه، آنارشیست‌ها و ... داراست، قائل شده است.

در همین خصوص، رای گفته است که تعداد بازداشتیان مربوط به "تروریسم داخلی"، با مقدار پرونده‌های تروریستی بین‌المللی برابری می‌کند. او طی این جلسه خطاب به سناتور "دیک دوربین" اعلام کرد: "از نظر تعداد، تا سه فصل آغازین امسال، حدودا 100 بازداشت‌ مربوط به تروریسم بین‌المللی بوده است که شامل افراط‌گرایی رشد کرده در داخل نیز می‌شود؛ ما تقریبا همین تعداد را در مورد تروریسم داخلی داریم، البته گفته من را آمار دقیق قلمداد نکنید".

"دوربین" نیز از فرصت صحبتش برای تمرکز بر تهدید خشونت‌های حاصل از انگیزه‌های نژادپرستانه سفیدپوستان و نیز ملی‌گرایی سفیدپوستان استفاده کرد. چندین جرایم بزرگ داخلی در سال‌های اخیر، در ارتباط با برترپنداری نژاد سفیدپوستان بوده است؛ یکی از این موارد، مرگ یک ضد معترض در یک گردهمایی ملی‌گرایان سفید بود که در شهر شارلوتزویل به وقوع پیوست.

وی درخصوص عدم توجه کافی دولت ترامپ به موضوع تهدیدات ملی‌گرایان سفیدپوست نیز ابراز نگرانی کرد. دونالد ترامپ در موارد متعددی سعی کرده است تا این تهدید را کم‌اهمیت جلوه دهد؛ او در اظهاراتش پس از وقوع حادثه دو حمله مرگ‌بار که اوایل امسال در نیوزیلند صورت گرفت، اعلام کرد که به باورش، مسئله ملی‌گرایی سفیدپوستان، در حال رشد نبوده است.

این سناتور با طرح سوال درخصوص تغییر رویه اف بی آی و استفاده از لفظ "افراط‌گرایی خشونت‌آمیز با انگیزه نژادپرستانه" برای جرایم مربوط به مسائل نژادی، اظهار داشت: "نگرانی‌هایی بابت جدی نگرفتن این مسئله [ملی‌گرایی سفیدپوستان] به عنوان تهدیدی واقعی در کشور ما وجود دارد".

"رای" مجددا اظهار داشت: "ما تروریسم داخلی و یا جرایم نفرت‌آمیز را -فارغ از ایدئولوژی- بسیار جدی می‌گیریم، می‌توانم به شما اطمینان بدهم، و ما از هر دو منابع ضد تروریسم و نیز منابع تحقیقات جنایی برای اقدام بسیار ‘متهاجمانه’ استفاده می‌کنیم و با شرکای دولتی و محلی خود به طور نزدیک همکاری می‌کنیم".

وی هم‌چنین افزود: "تمرکز ما بر روی مسئله خشونت است؛ ما به عنوان اف بی آی، روی ایدئولوژی تحقیق نمی‌کنیم؛ وقتی این مسئله به خشونت بدل می‌شود، ما کاملا به آن می‌پردازیم".

رای قبلا گفته بود که مسئله برترپنداری سفیدپوستان، تهدیدی مهم و "فراگیر" علیه آمریکا است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha