• سه‌شنبه / ۹ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98070906517
  • خبرنگار : 50059

دانش‌آموزان باید از حالت منفعل به فردی فعال تبدیل شوند

دانش‌آموزان باید از حالت منفعل به فردی فعال تبدیل شوند

ایسنا/قزوین رئیس سازمان دانش‌آموزی استان قزوین گفت: در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، ورود دانش‌آموزان به عرصه‌های اجتماعی یک امر ضروری است از این رو نیاز است به مفاهیمی چون «مشارکت‌جویی» و «مسئولیت‌پذیری» پرداخته و دانش‌آموز را از حالت منفعل به فردی فعال تبدیل کنیم.

جبار حسنعلی‌پور رئیس سازمان دانش‌آموزی استان قزوین، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، ورود دانش‌آموزان به عرصه‌های اجتماعی یک امر ضروری است، اظهار کرد: نیاز است در حوزه تعلیم و تربیت به واژگانی چون «مشارکت‌جویی» و «مسئولیت‌پذیری» بپردازیم و دانش‌آموز را از حالت منفعل به فردی فعال تبدیل کنیم.

وی افزود: در این راستا نیاز است مهارت‌هایی چون برنامه‌ریزی، تفکر انتقادی، جرئت ورزی، سخنوری، هنر ارتباط، نویسندگی، خوداتکایی، فرهنگ تعاون و همکاری، فرهنگ گفتگو و مشورت، هویت ایرانی اسلامی، مسئولیت‌پذیری و دیگر مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

حسنعلی پور با اشاره به اینکه سازمان دانش‌آموزی همگام با معاونت پرورشی می‌تواند کمک زیادی در این حوزه داشته باشد، تصریح کرد: این موضوعات در قالب کارگاه‌های تخصصی توسط مربیان سازمان به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

این مسئول در تشریح برنامه‌های سازمان دانش‌آموزی استان قزوین گفت: در راستای تحقق سند تحول بنیادین و رسیدن به ساحت‌های شش‌گانه، سازمان دانش‌آموزی با بهره‌گیری از توانمندی‌های مربیان دانش‌آموزان را در تشکل‌های پیشتازان و فرزانگان سازمان‌دهی کرده و با اجرای طرح یاران مدرسه نسبت به فعال‌سازی آنان اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌ها، غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان است، سازمان دانش‌آموزی می‌تواند در قالب برگزاری اردوها و سایر فعالیت‌ها نقش اساسی ایفا کند.

دانش‌آموزان مسیر تعالی را به‌صورت عملی طی کنند

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان قزوین عنوان کرد: در هر مدرسه یارانی از سوی این سازمان وجود دارد که از جمله آن می‌توان به مدیر یار، معاون یار، معلم یار، یاور مربی، یاران شهدا، کتاب یار، خبرنگار، یاوران نماز، همیار مشاور اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر سازمان دانش‌آموزی کشور به‌طور میانگین نه درصد دانش‌آموزان را زیر پوشش خود دارد که میزان پوشش دانش آموزان در استان قزوین ۱۰ درصد است، البته برنامه سازمان این است که در افق ۱۴۰۴ رسیدن به مرحله ۲۵ درصدی پوشش دانش‌آموزی است.

این مسئول بیان کرد: با بهره از این سیاست‌گذاری‌ها دانش‌آموز از یک فرد منفعل در کلاس به یک فرد فعال در حوزه‌های مختلف تبدیل می‌شود و با کمک مدیران و مربیان رشد پیدا می‌کند و مسیر تعالی و اجتماعی شدن را به‌صورت عملی طی می‌کند.

وی عنوان کرد: خبرگزاری دانش‌آموزی پانا با یک رویکرد اجتماعی در حال فعالیت است و سعی می‌کند انعکاس صدای دانش‌آموز، مربی و مدرسه باشد.

بازوان کمکی آموزش‌وپرورش در تحقق سند باشیم

حسنعلی‌پور با اشاره به اینکه سازمان دانش‌آموزی استان قزوین آمادگی دارد در مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده، قدم بردارد، گفت: باید همه ما تلاش کنیم مجموعه مدیریتی آموزش‌وپرورش استان قزوین با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره‌گیری از ارزش‌های تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ را یاری کنیم.

این مسئول یادآور شد: در رشد و ارتقای سطح کمی و کیفی دانش‌آموزان استان قزوین در همه ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش نباید ازهیچ کوششی دریغ کرد.

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: حرکت در مسیری که مبتنی بر آرمان‌های بلند نظام اسلامی، معطوف به چشم‌اندازی که در افق ۱۴۰۴، ترسیم‌گر ایران توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فن‌آوری در سطح منطقه و در عرصه بین‌الملل باشد، بسیار ضروری است و همه باید بکوشیم به‌عنوان بازوان کمکی آموزش‌وپرورش عمل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha