• دوشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99052014816
  • خبرنگار : 71402

با رد نتایج انتخابات؛

نامزد اپوزیسیون بلاروس خواستار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شد

نامزد اپوزیسیون بلاروس خواستار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شد

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شکل‌گیری اعتراضاتی در سراسر بلاروس، دفتر سوتلانا تیخانووسکایا، نامزد اپوزیسیون این کشور خواستار انتقال "مسالمت‌آمیز" قدرت از الکساندر لوکاشنکو شد. این در خالی است که بر اساس نتایج اولیه انتخابات لوکاشنکو بیش از ۸۰ درصد آرا را به دست آورده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، براساس نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس که یکشنبه برگزار شد، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری کنونی توانست ۸۰.۲۳ درصد رای به دست آورد. با این حال، بسیاری از شهروندان بلاروسی از این نتایج راضی نیستند و اعتراضات بدون مجوزی در سراسر این کشور به راه افتاده است.

 سوتلانا تیخانووسکایا در جریان کنفرانس خبری امروز (دوشنبه) گفت: ما حامی تغییرات مسالمت‌آمیز هستیم. مقام‌ها اکنون باید بیندیشند که چطور باید این انتقال قدرت را به صورت مسالمت‌آمیز انجام دهند. در حال حاضر، تنها راه آنها خشونت علیه غیرنظامیان است. ما هر چه بتوانیم انجام می‌دهیم تا دوباره این اتفاق رخ ندهد.   

براساس اعلام مقر انتخاباتی این نامزد، خانم تیخانووسکایا خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری می‌داند و برگزاری اعتراضات بیشتر در این کشور همچنان ممکن است.

براساس نتایج اولیه از کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس، تیخانووسکایا ۹.۹ درصد رای به دست آورده است. لیدیا یرموشینا، رئیس این کمیسیون امروز گفت، در مجموع چهار میلیون و ۶۵۲ هزار تن به الکساندر لوکاشنکو رای دادند. بعید است نتایج اولیه تغییر کند.

با این حال مقر نامزد اپوزیسیون بلاروس معتقد است حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد رای به دست آورده و به گزارش‌های مستقل از حوزه‌های اخذ رای در سراسر این کشور اشاره دارد. نماینده تیم تیخانووسکایا امروز گفت: دولت بلاروس باید شکست را بپذیرد. نمی‌توان در اراده مردم بلاروس دست برد.

نامزد اپوزیسیون بلاروس تاکید دارد که هیچ طرحی برای خروج از این کشور ندارد و هیچ دلیلی هم برای بازداشت او نیست.

اما لوکاشنکو در واکنش به اعتراضات خیابانی گفت که اجازه نمیدهد "انقلاب میدان" نظیر آنچه در اوکراین رخ داد در بلاروس نیز صورت گیرد.

او گفت: همه چیز تایید شده اگر کسی قبول ندارد هشدار می دهم مجبور است بپذیرد میدانی وجود نخواهد داشت. لازم است همه چیز آرام شود.  تعداد زیادی از مجریان قانون در اعتراضات یکشنبه شب زخمی شده‌اند. دست و پاهایی شکسته است عمدا هدف قرار گرفته‌اند از خود دفاع کرده‌اند دیگر کافی است اجازه نمی‌دهیم کشور چند پاره شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha