• سه‌شنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99060403279
  • خبرنگار : 71129

دیدار معاون وزیر خارجه‌ آمریکا با رهبر اپوزیسیون بلاروس در لیتوانی

دیدار معاون وزیر خارجه‌ آمریکا با رهبر اپوزیسیون بلاروس در لیتوانی
تیخانوفسکایا

معاون وزیر خارجه آمریکا با رهبر اپوزیسیون بلاروس در پایتخت لیتوانی دیدار کرد و با وی درباره تقویت دموکراسی و حقوق بشر در بلاروس به گفتگو پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: استیون بیگان، معاون وزیر خارجه آمریکا با سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس در پایتخت لیتوانی دیدار کرد و درباره اوضاع در بلاروس و اینکه چطور جامعه مدنی می‌تواند به تقویت دموکراسی و حقوق بشر در این کشور بپردازد، گفتگو کرد. بیگان بار دیگر بر تعهد آمریکا به حق حاکمیت و یکپارچگی قلمروی بلاروس و حمایت از حقوق مردم در این کشور برای انتخاب رهبرانشان و تعیین حق آینده خودشان تاکید کرد.

 معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین با وزیر خارجه، وزیر دفاع و سایر مقام‌های لیتوانی نیز دیدار کرد و با آنها درباره اوضاع در بلاروس، تهدید از سوی روسیه و چین و ترغیب حقوق بشر و دموکراسی گفتگو داشت.

سرویس خبری وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که بیگان قرار است در بازه زمانی ۲۴ تا ۲۷ اوت به روسیه، لیتوانی و اوکراین برود.

بلاروس در پی انتخابات ۹ اوت که با پیروزی مجدد الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری همراه شد، در ناآرامی به سر می‌برد چون معترضان و اپوزیسیون می‌گویند که وی با تقلب توانسته بار دیگر انتخاب شود.

بیش از ۶۰۰۰ هزار تن از زمان آغاز درگیری‌ها در این کشور بازداشت شده‌اند.

بر اساس آمار نهایی کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس، لوکاشنکو موفق شد تا با کسب بیش از ۸۰ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود در حالیکه رقیبش تیخانوفسکایا تنها ۱۰ درصد آرا را کسب کرد.

وی نتایج این انتخابات را به رسمیت نشناخت و به لیتوانی گریخت. شورای هماهنگی پس از آن از سوی اپوزیسیون تشکیل شد تا صدای اپوزیسیون و معترضان باشد. مقام‌های بلاروس نیز خواستار توقف و پایان راهپیمایی‌های "غیرقانونی" در کشور شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha