• دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99062418217
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک نماینده سابق مجلس:

توافق اسرائیل با کشورهای عربی با هدف مشروعیت‌بخشی به صهیونیست‌هاست

توافق اسرائیل با کشورهای عربی با هدف مشروعیت‌بخشی به صهیونیست‌هاست

ایسنا/اصفهان یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: اسرائیل از زمان تأسیس خود هرگز نتوانسته مشروعیت و مقبولیتی را برای خود در منطقه ایجاد کند، بنابراین احساس می‌کند کسب این مشروعیت را باید از کشورهای اسلامی آغاز کند.

عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص توافق برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و تأثیر آن در تحولات منطقه، اظهار کرد: آمریکا و اسرائیل این موضوع را به خوبی می‌دانند که برای اینکه بتوانند به خودشان در بین کشورهای اسلامی مشروعیت بدهند باید روابط صهیونیست‌ها را با کشورهای عربی عادی کنند چراکه اسرائیل از زمان تأسیس خود هرگز نتوانسته مشروعیت و مقبولیتی را برای خود در منطقه ایجاد کند، بنابراین احساس می‌کند این کسب مشروعیت را باید از کشورهای اسلامی آغاز کند.

وی افزود: برای مثال ۴۵ سال پیش تمام تلاش خود را کردند که «انور سادات»– رئیس‌جمهور مصر را به پای میز مذاکره بکشانند و در کنفرانس «کمپ دیوید» با او مذاکره کنند. از همان زمان همواره به دنبال حاکمان کشورهای اسلامی هستند چون این امکان را ندارند که مردم این کشورها را برای مقبول نشان دادن خود قانع کنند.

این نماینده سابق مجلس گفت: در شرایط فعلی اسرائیل ضعیف‌ترین زنجیره‌ها را برای توافق انتخاب می‌کند که این ضعیف‌ترین‌ها هم‌اکنون کشورهای عربی منطقه هستند و از این نقطه ضعف استفاده کردند. به دنبال این هستند که این حلقه ضعیف را با حمایت آمریکا قوی کنند و این قوی کردن را مشروط به این کردند که این کشورها روابط خود را با صهیونیست‌ها عادی کنند.

منصوری آرانی تصریح کرد: بنابراین این اقدامات یک بعد جهانی و یک بعد منطقه‌ای دارد. در بعد منطقه‌ای حوزه خلیج فارس یک حوزه استراتژیک و بسیار حساس است و جزو هفت آبراهه بزرگ دنیا محسوب می‌شود. ورود به این منطقه که کشورهای اطراف آن اسلامی هستند برای اسرائیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی در پاسخ به این سوال که توافق برخی کشورهای عربی با اسرائیل چه تاثیری در معادلات منطقه‌ای دارد؟ گفت: زمانی شورای همکاری خلیج فارس را علیه جمهوری اسلامی ایران تشکیل دادند، اما امروز سرنوشت شورای همکاری خلیج فارس را می‌بینید که در عمل توفیق چندانی نداشته است. بنابراین قصد دارند پیوندی را میان برخی حاکمان کشورهای عربی با صهیونیست‌ها برقرار کنند. این توافق به توفیق چندانی نمی‌رسد، اما به هر حال جنگ روانی خود را خواهد داشت.

این‌گونه توافق‌ها تأثیری روی ملت‌ها نمی‌گذارد

وی با بیان این‌که نمی‌توانید توقع داشته باشید سنگی را در داخل استخری بیندازید اما موجی ایجاد نکند، افزود: طبیعتا موج خود را خواهد داشت، اما اینکه تصور کنیم این موج سدشکن باشد، تصور اشتباهی است. ضمن اینکه می‌تواند تبعات منفی برای حاکمان کشورهای عربی در پی داشته باشد. «انور سادات» هیچ وقت نمی‌تواند یک رهبر کاریزماتیک در جهان اسلام باشد و معمولا از او با تنفر یاد می‌کنند.

منصوری آرانی اظهار کرد: این گونه توافق تأثیری روی ملت ها نمی‌گذارد هر چند شاید تأثیر روی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد و از طرفی هم بعید است اینگونه اقدامات وارد فاز نظامی شود، چون فوق‌العاده برای منطقه خطرناک است و جرقه‌ای به یک انبار باروت است. جهان و ایران اجازه نمی‌دهند این اتفاق در فاز نظامی رخ دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای بحرین و امارات در این مقطع روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کردند، گفت: آمریکا با ایجاد ایران هراسی در بین کشورهای عربی و به خصوص بحرین و امارات که دو حلقه ضعیف هستند این کشورها را نسبت به ایران بدبین کرد. بحرین زمانی جزئی از خاک ایران بود و در این مقطع از این دو حلقه ضعیف در خلیج فارس آغاز کردند و عربستان هم این دو کشور را ترغیب به ایجاد روابط دوستانه با صهیونیست‌ها کرده است.

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: در حقیقت یک سنگربندی در برابر جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و باید منتظر ماند که این شطرنج‌بازی که در حقیقت میان ایران و آمریکاست چگونه به جلو خواهد رفت. ما هم می‌توانیم یک فاز تهدید را برای این کشورها بازی کنیم و ایران به خوبی می‌تواند در شرایطی که تهدید پر رنگ شود با اقدامات سیاسی به موقع توطئه‌های آنان را خنثی و این تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha