به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، طرح کسبو کار، نوشتهای توصیفی و جامع در مورد کسب و کار یک موسسه یا یک کارآفرین است. این طرح حاوی بررسیهای دقیقی در خصوص تولیدات یا خدمات یک شرکت، بازار و مشتریان، رقبا، منابع انسانی، منابع تأمین مالی، تکنولوژی و ابعاد فنی محصول یا خدمات و ... است. یکی از مهمترین کارکردهای طرح تجاری این است که با تدوین آن، کارآفرین میتواند عوامل داخلی و خارجی درگیر در یک کسبوکار را شناسایی و اثر آنها را بر روی فعالیت خود بررسی کند. یکی دیگر از کارکردهای طرح کسبوکار این است که قضاوت در مورد سرمایهگذاری یا عدم سرمایهگذاری بر روی یک طرح را برای سرمایهگذاران یا وام دهندگان طرح تسهیل میکند.
اکثر کارآفرینان تلاش خود را بر ساخت یک محصول جدید متمرکز می کنند، در حالی که فراموش کرده اند راه حل یک کسب و کار موفق نه تنها در طراحی محصول، بلکه در طراحی مدل، قیمت مناسب و راه رساندن محصول به دست مشتری نهایی است.
طراحی مدل کسب و کار همان قدر کوشش می طلبد که طراحی محصول، اگرچه مهارت ها و رویکردهای هر دو متفاوت از هم هستند. به همین دلیل سرمایه گذاران به دو کارآفرینی که با هم کار می کنند (به طوری که یکی از آنها متمرکز بر بخش فنی و دیگری متمرکز بر طراحی مدل محصول باشد) بیشتر از یک کارآفرین اعتماد می کنند.
این رویکرد رهبری دوگانه، کارآفرین را از سردرگمی بیرون می آورد. در این نوع سرمایه گذاری، به این کار، ثبت مدل کسب و کار می گویند که با تأیید معتبر بودن یک فرصت کاری (به این منظور که تعداد زیادی از مشتریانی که مایل باشند برای آن پول دهند) شروع می شود. در این صورت نمونه اولیه کار، زمینه معتبر شدن مدل فنی کار را فراهم می سازد.
شرکت کنندگان در این کارگاه، با المانهای درست کسبوکار ،استخراج ساختار اصلی کسبوکار، چینش درست المانهای اصلی کسبوکار و برقراری یک رابطه منطقی بین اجزا کسبوکار آشنا خواهند شد.
کارگاه طراحی مدل کسب و کار، با تدریس مهندس محمد صابری (دانشآموخته مدیریت کسبوکارهای نوپا و خودساخته از دانشگاه صنعتی شریف) روزهای پنج شنبه و جمعه۲۷ و ۲۸ شهریور از ساعت ۹ الی ۱۳، به صورت مجازی برگزار می شود.
علاقه مندان جهت ثبت نام می توانند به لینک https://evnd.co/EZS۱E مراجعه کنند.
انتهای پیام
نظرات