• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99071511630
  • خبرنگار : 71415

دیدار نخست وزیر یونان با دبیر کل ناتو با محور گفت‌وگو درباره مدیترانه شرقی

دیدار نخست وزیر یونان با دبیر کل ناتو با محور گفت‌وگو درباره مدیترانه شرقی

نخست وزیر یونان در پی نشستش با دبیرکل ائتلاف ناتو طی امروز (سه شنبه) تاکید کرد، کشورش آماده برگزاری مذاکرات با ترکیه درباره مناقشه مربوط به مرزهای دریایی در شرق دریای مدیترانه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان در صحبتهایی بعد از نشستی که با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در شهر آتن داشت، عنوان کرد، این مناقشه که طی آن کشتی‌های جنگی و ترکیه در شرق دریای مدیترانه با یکدیگر رویارویی پیدا کردند تهدیدی علیه انسجام ناتو است.

با این حال وی تاکید کرد، یونان "همواره آماده برای گفتگو بر طبق احکام قوانین بین‌المللی، روابط خوب همسایگی و اصل همبستگی به عنوان یک محور چارچوب ائتلاف آتلانتیک شمالی است".

استولتنبرگ این سفرش به آتن را یک روز بعد از آنکه در آنکارا نشستهایی با مقامهای دولت ترکیه شامل رجب طیب اردوغان و مولود چاووش‌اوغلو، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور داشت، مطرح کرد. او اظهار امیدواری کرد که دو طرف بتوانند مذاکراتی دیپلماتیک برای حل اختلافاتشان داشته باشند؛ امیدی که او امروز در آتن هم بر آن تاکید کرد.

میتسوتاکیس اظهار کرد: وقتی ترکیه حقوق حاکمیتی یک طرف را به مناقشه می‌کشد، راه را کاملا برای به مناقشه کشیدن حقوق دیگران هم باز می‌کند.

در تابستان امسال تنشها بین یونان و ترکیه بر سر حقوق مربوط به اکتشاف منابع انرژی در منطقه میان ساحل جنوبی ترکیه، چند جزیره یونانی و جزیره دو قسمت شده قبرس بالا گرفت و این اتفاق بعد از آن افتاد که ترکیه یک کشتی تحقیقاتی را با اسکورت کشتی‌های جنگی به مناطقی که یونان و قبرس هم بر آنها ادعای حقوق اقتصادی انحصاری دارند، اعزام کرد.

خصومت بین دو کشور در روزهای اخیر کمی فروکش کرده و ناتو به ایجاد یک مکانیزم رفع تعارض از جمله با برقراری یک خط تلفن مستقیم میان ارتشهای دو کشور کمک کرده است تا به این ترتیب از امکان بروز یک حادثه نظامی که منجر به درگیری علنی شود اجتناب شود.

استولتنبرگ اظهار کرد، این خط تلفن "۲۴ ساعته موجود است تا رفع تعارض در دریا و هوا را تسهیل کند...ما آماده هستیم تا آن را بیشتر توسعه دهیم."

وی افزود، مکانیزم تعارض زدایی می‌تواند به ایجاد فضا برای تلاشهای دیپلماتیک کمک کند.

دبیر کل ناتو در ادامه تاکید کرد: این امید محکم من است که مناقشه‌های اساسی میان این دو همپیمان اکنون صرفا از طریق مذاکراتی با روح همبستگی ائتلاف و قوانین بین الملل مورد رسیدگی قرار بگیرد.

میتسوتاکیس نیز از اقدامات اخیر ترکیه برای کاهش تنشها استقبال کرد اما گفت: باید دید آیا این یک اقدام صادقانه است و یا صرفا یک مانور موقت؟

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha