• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99072216261
  • خبرنگار : 71592

تاکید سازمان ملل بر مقدم داشتن منافع ملی لیبی در مذاکرات آتی در تونس

تاکید سازمان ملل بر مقدم داشتن منافع ملی لیبی در مذاکرات آتی در تونس

سازمان ملل مذاکرات آتی لیبی در تونس را فرصتی واقعی برای پیشروی در روند سیاسی این کشور جنگ زده توصیف کرد و از طرف های لیبیایی خواست منافع ملی را بر منافع حزبی و فردی مقدم کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، استیفانی ویلیامز، رئیس هیئت حمایتی سازمان ملل از لیبی گفت، مجمع گفتگوی سیاسی لیبی که تونس ابتدای ماه نوامبر میزبان آن خواهد بود فرصتی واقعی برای دستیابی به پیشرفت در روند سیاسی لیبی است.

وی پس از دیدار با قیس سعید، رئیس جمهوری تونس گفت، اراده صادقانه جناح های مختلف لیبی برای دستیابی به آشتی ملی را لمس کرده است.

ویلیامز گفت، در نشست گفتگوی لیبی در تونس که به صورت مجازی ۲۶ اکتبر آغاز و ابتدای نوامبر به صورت مستقیم ادامه پیدا می کند تعدادی از اعضای پارلمان طبرق و شورای عالی دولت وفاق ملی و شرکت کنندگانی که سازمان ملل انتخاب کرده، حضور خواهند داشت.

وی در خصوص حضور خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی و فائز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی در این گفتگو تصریح کرد، شرط مشارکت در این گفتگو عدم تقاضای تصدی مناصب عالی دولتی است. هدف از این نشست رسیدن به انتخابات ملی است.

نهاد ریاست جمهوری تونس اعلام کرد، ویلیامز برای تدارک مقدمات لازم جهت انجام این گفتگوی سیاسی لیبی و در جریان قرار دادن رئیس جمهوری تونس از نتایج نشست برلین پیرامون لیبی به تونس سفر کرده است.

رئیس جمهوری تونس هم به نوبه خود ابراز خوش بینی کرد که این گفتگوی لیبی مقدمه ای برای دستیابی به توافقی باشد و به درگیری که از سال ۲۰۱۱ در این کشور ادامه دارد، پایان دهد.

سعید گفت، تونس تمام امکانات لجستیکی و مادی خود را برای موفقیت گفتگوهای لیبی فراهم خواهد کرد.

در همین راستا، عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر از میزبانی تونس از مجمع گفتگوی سیاسی لیبیایی -لیبیایی در ماه نوامبر استقبال کرد و در تماس تلفنی که از سوی همتای تونسی اش برقرار شد، گفت، الجزایر همیشه در کنار تونس بوده است.

وی افزود، موضع الجزایر درباره بحران لیبی ثابت و مبتنی بر این امر است که باید این بحران از طریق راه حل مسالمت آمیز و سیاسی ناشی از اراده ملت لیبی حل و فصل شود.

محمد القبلاوی، سخنگوی وزارت خارجه لیبی روز دوشنبه اعلام کرده بود، الجزایر تمایل خود را برای شرکت در گفتگوی لیبی که در حال حاضر جریان دارد، اعلام کرد.

در قاهره از روز یکشنبه نشست های مربوط به روند قانون اساسی لیبی با نظارت سازمان ملل و مشارکت دو هیئت از شورای پارلمان دولت شرق لیبی و شورای عالی دولت وفاق ملی ادامه دارد.

همچنین طرف های گفتگوی لیبی در نشست های خود در مراکش روز چهارشنبه پیرامون استانداردهای مناصب حاکمیتی به تفاهماتی دست یافتند.

لیبی، کشوری غنی از نفت و سالهاست که به صحنه درگیریهای مسلحانه آن هم با حمایت کشورهای عربی و غربی بدل شده و نیروهای خلیفه حفتر و دولت وفاق ملی لیبی که در سطح بین الملل به رسمیت شناخته شده است، بر سر مشروعیت و قدرت با یکدیگر درگیر هستند و در اثر آن علاوه بر ویرانی و خرابی های سنگین، دهها تن از جمله مردم عادی کشته و زخمی شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha