• چهارشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99080704055
  • منبع : منطقه آزاد چابهار

تبعات عقب ماندن چابهار از یک شهر فرودگاهی

تبعات عقب ماندن چابهار از یک شهر فرودگاهی

یک مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار معتقد است که اگر سال ها پیش شهر فرودگاهی چابهار ایجاد شده بود، با گردش مالی که داشت اکنون وضعیت چابهار در محرومیت، مدرسه و تامین آب شرب اینگونه نبود.

به گزارش ایسنا، فرزین حقدل - معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منظقه آزاد چابهار- ضمن بررسی وضعیت شهرهای فرودگاهی منطقه تبعات عقب ماندن چابهار از یک شهر فرودگاهی را تشریح کرده است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار، با بیان اینکه ساخت شهر فرودگاهی چابهار سابقه ۲۲ساله دارد گفت: یعنی کمی پیشتر از سال ۲۰۰۰ و روزهایی که هنوز فرودگاه‌هایی مانند دوبی و دوحه نبض صنعت هوانوردی منطقه را در دست نگرفته بودند. اگر شهر فرودگاهی چابهار همان ۲۲سال قبل ساخته شده بود و چابهار نه به اندازه فرودگاه دبی که به اندازه ۱۰درصد از گردش مالی فرودگاه بین‌المللی دبی کسب سهم کرده بود، آیا چابهار مشکلی برای تامین آب شرب، یا ساخت مدرسه و بیمارستان داشت؟ آیا این گردش مالی، تلخی محرومیت را از چابهار نمی برد؟

وی ادامه داد: به هر صورت آن فرصت سوخت و دیگر تکرار نمی‌شود. امروز شاید چابهار در همان موقعیت ۲۰ سال پیش قرار گرفته و این بار رقبای نوظهور عمان و کویت و بحرین هستند. چابهار ساخت شهر فرودگاهی را آغاز کرده و کشورهای همسایه نیز ساخت و توسعه فرودگاه‌های‌شان را در دستور کار دارند. در چنین شرایطی، ذره‌ای تعلل در ساخت شهر فرودگاهی، همان آینده‌ای متفاوتی را ترسیم می‌کند که اکنون نسبت به دبی یا دوحه داریم. امروز که عمان، بحرین و کویت ‏به شدت در تلاش برای کسب سهم از بازار هوایی حمل کالا و مسافر در منطقه هستند، آیا تعلل در ساخت شهر فرودگاهی چابهار جایز است؟

ضرورت توسعه فرودگاهی برای پیوستن به برنامه «یک کمربند یک راه»

حقدل در ادامه به وضعیت فرودگاه های بین المللی در سایر کشورها اشاره داشت و گفت: «ابتکار کمربند و راه» کشور چین که در سه بخش زمینی، دریایی و هوایی به دنبال ایجاد یک کریدور جابه‌جایی مسافر و بار میان کشورهای خاور دور و اتحادیه اروپاست، بیانگر اهمیت الحاق به این مسیر است. در راه پیوستن به این کمربند پُراهمیت در بخش هوایی، کشورمان نه تنها رقبای بسیار قدرتمندی ازجمله امارات، قطر و ترکیه را پیش روی خود می‌بیند که کشورهای دیگری ازجمله کویت، عمان،آذربایجان، ارمنستان و حتی گرجستان نیز به جمع کشورهایی که به‌دنبال توسعه فرودگاه قطب و الحاق به کانال مالی ایجاد شده میان اروپا و آسیای شرقی هستند، پیوسته‌اند.


عمان به دنبال جابه‌جایی ۴۸میلیون مسافر در سال

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه در میان کشورهای حوزه خلیج فارس، عمان یکی از کشورهایی است که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری وسیعی را روی توسعه شهر فرودگاهی انجام داده است افزود: این کشور قصد دارد پس از طی سه فاز ظرفیت این شهر فرودگاه را به‌ترتیب به ۲۴ ، ۳۶ و درنهایت ۴۸ میلیون نفر مسافر در سال ارتقا دهد. عمان همزمان با توسعه شهر فرودگاهی، ساخت یک بازارچه خرده‌فروشی را در حاشیه فرودگاه دنبال می‌کند.

به گفته وی عمان هدف خود را از این برنامه، درآمدزایی و کاهش وابستگی اقتصادی به نفت و گاز عنوان کرده است، لذا در همین راستا علاوه بر افزایش سرمایه‌گذاری در بخش فرودگاهی، نوسازی ناوگان و افزودن ۷۰فروند هواپیمای نو را در دستور کار خود قرار داده است.

کویت درصدد رقابت با دبی و ابوظبی

وی با اشاره به اینکه کویت هم یکی دیگر از کشورهای منطقه خاورمیانه است که برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای توسعه یک شهر فرودگاهی در دستور کار خود قرار داده است. ادامه داد: این کشور با مشارکت شرکت بریتانیایی فوستر (سازنده فرودگاه بین‌المللی پکن در چین)، ساخت یک فرودگاه بین‌المللی مجلل را آغاز کرده و تا سال ۲۰۲۱ فاز نخست این فرودگاه با ظرفیت ۱۳ میلیون مسافر در سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ همچنین بنابر ادعای کویتی‌ها، این فرودگاه که در رقابت با دو فرودگاه دوبی و ابوظبی ساخته می‌شود، قرار است در نهایت ظرفیت حمل ۲۵ میلیون نفر مسافر را در سال داشته باشد.


بحرین، هم توسعه فرودگاه و هم ساخت فرودگاه جدید

حقدل با بیان اینکه در میان کشورهای عربی، بحرین رویکرد متفاوتی را در توسعه فرودگاه قطب در پیش گرفته است افزود: این کشور در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری، قصد دارد ظرفیت فرودگاه بین‌المللی خود را از حدود هفت میلیون نفر به ۱۴ میلیون نفر برساند؛ مقامات بحرینی با اعلام این خبر، مذاکراتی را با خطوط هوایی کشورهای شرق آسیا از جمله هند، چین، مالزی، اندونزی و فیلیپین برای برقراری پروازهای خود به اروپا از طریق فرودگاه بین‌المللی این کشور انجام دادهاند. در کنار این موضوع بحرینی‌ها، در نظر دارند در صورت افزایش تعداد مسافران ورودی به فرودگاه بین‌المللی خود، ساخت یک فرودگاه بین‌المللی جدید را با ظرفیت بالاتر آغاز کنند.


شهر فرودگاهی چابهار، ضروری‌تر از همیشه

این مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار به اهمیت ایجاد شهر فرودگاهی چابهار اشاره داشت و گفت: توجه ویژه همسایگان کشورمان به ساخت توسعه شهر فرودگاهی، نشان‌دهنده موقعیت ایده‌ال این منطقه برای ترانزیت مسافران بین‌المللی در پرترددترین کریدور جابه‌جایی کالا و مسافران جهان است؛ حال آنکه چابهار در میان کشورهای این منطقه، بهترین موقعیت جغرافیایی را برای تبدیل شدن به راهگذر اصلی مسافران عبوری دارد و باید در رقابت با این کشورها به شکلی جدی‌تر و با سرعت بیشتر، ساخت و توسعه شهر فرودگاهی را دنبال کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.