• شنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 99091511412
  • منبع : نمایندگی اردبیل

یک استاد دانشگاه اظهار کرد؛

برقراری ارتباط موثر، مهمترین عامل سلامت روابط بین فردی

برقراری ارتباط موثر، مهمترین عامل سلامت روابط بین فردی

ایسنا/اردبیل یک استاد دانشگاه در اردبیل گفت: مهارت‌های برقراری ارتباط موثر یکی از مهم‌ترین پیش بینی کننده‌های سلامت روابط بین فردی به شمار می‌رود.

علی جعفری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل، 15 آذرماه، در کارگاه آموزشی مجازی «ارتباطات غیرکلامی» که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل برگزار شد اظهار کرد: ارتباط از مولفه‌های اصلی زندگی اجتماعی است و مهارت‌های برقراری ارتباط موثر یکی از مهم‌ترین پیش بینی کننده‌های سلامت روابط بین فردی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: ارتباط فرآیند ارسال و دریافت پیام است و هدف اصلی از برقراری ارتباط انتقال پیام است که این ارتباط می‌تواند به صورت کلامی یا غیرکلامی باشد و هرگونه اشکالی در انتقال پیام می‌تواند باعث اختلال در ارتباط گردد.

جعفری اظهار کرد: تنها بخش کوچکی از درک و فهمی که انسان در یک تعامل رو در رو به دست می‌آورد حاصل ارتباط کلامی است. حالات چهره تک تک هیجانات درونی را به تصویر می‌کشد و غم، خوشحالی، عصبانیت، خشم و ... بدون حتی یک کلمه می‌تواند به مخاطب انتقال داده شود.

به گفته مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل ارتباطات یک فرایند اجتماعی است که در آن اطلاعات مبادله شده و نوعی تفاهم بین طرف‌های ذینفع حاصل می‌شود. ارتباط یک فرایند اجتماعی است به دلیل آنکه در آن دو یا چند نفر دخالت دارند همچنین ارتباطات یک فرایند دو طرفه است و در یک لحظه به وقوع نمی‌پیوندد، بلکه در طول زمان تحقق می‌یابد.

وی اضافه کرد: ارتباطات غیر کلامی فرایند انتقال معنا از طریق ژست، زبان بدن یا استقرار، چهره و تماس چشمی، ارتباط جسم، ظاهر (مثلا نوع لباس، مدل مو و ...) و حرکات هر یک از اعضا توصیف می‌شود. از ارتباط غیرکلامی به عنوان سکوت زبان نیز یاد می‌شود. بخشی از ارتباطات غیر کلامی که ضمیمه گفتار و کلمات می‌شود به عناصر فرازبانی معروف هستند و این عناصر فرازبانی شامل کیفیت صدا، احساسات و سبک صحبت کردن و همچنین ویژگی‌های عروضی مانند ریتم، تکیه صدا و ارتفاع صدا است.

جعفری با اشاره به عامل اصلی و اساسی در تمامی ارتباطات انسانی و اجزای مختلف تشکیل دهنده فرایند ارتباط بیان کرد: منبع یا فرستنده پیام، آغازگر ارتباطات است و در یک سازمان منبع پیام کسی است که دارای اطلاعات، نیاز یا نوعی تمایل است و هدف این است که آن را به یک یا چند نفر برساند یا ابلاغ نماید. پیام، اطلاعاتی است که منبع پیام آن را از نظر فیزیکی، به صورت رمز در می‌آورد. پیام ممکن است به هر شکل و صورتی باشد و فرد دیگری آن را تجربه و درک کند. کانال یا مجرای ارتباطی وسیله ایست برای ایجاد ارتباط بین فرستنده و گیرنده پیام و غالباً نمی‌توان آن را از پیام جدا کرد. برای اینکه ارتباط یه صورت مناسب و با راندمانی بالا صورت گیرد، نوع کانال باید مناسب پیام باشد.

مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل، خاطر نشان کرد: گیرنده پیام شخصی است که اندام‌های حسی او احساس می‌کنند که پیام را دریافت کرده‌اند و امکان دارد تعداد زیادی گیرنده پیام وجود داشته باشد. مثل مواردی که یک یادداشت یا بخشنامه برای اعضای یک سازمان منتشر می‌شود، امکان دارد گیرنده پیام یک نفر باشد، مثل موردی که کسی با همکار خود به صورت خصوصی درباره موضوعی بحث کند.

وی تصریح کرد: برقراری ارتباط مهارتی است که هر کسی از آن بهره‌ای دارد. با ارتباط داشتن با دیگران می‌توان دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها را منتقل کنید و از نظرات و افکار دیگران نیز سود ببرید. مهارت‌های ارتباطی و برقراری ارتباط با اشخاص و گروه‌های گوناگون نیازمند آموختن و به کارگیری نکاتی است که باید به آن توجه کرد.

جعفری افزود: نیاز به ارتباط اثربخش یکی از نیازهای مهم و اساسی انسان‌ها از ابتدای تاریخ بشر برای بهبود آن در سطح جامعه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.