• سه‌شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99101612298
  • خبرنگار : 71496

پیش‌نویس تونس به شورای امنیت در رابطه با آتش‌بس در لیبی

پیش‌نویس تونس به شورای امنیت در رابطه با آتش‌بس در لیبی

رئیس شورای امنیت امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، تونس پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ایجاد سازوکاری جهت نظارت بر آتش‌بس در لیبی به این شورا ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، طارق الادب، سفیر تونس و رئیس شورای امنیت در کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت آغاز ریاست دوره‌ای این کشور بر شورای امنیت در ماه ژانویه اظهار کرد: ایجاد سازوکاری برای نظارت بر آتش‌بس در لیبی به شکل یک پیشنهاد در گزارش اخیر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل مطرح شد و ما از پیش‌نویس قطعنامه‌ای در این خصوص حمایت می‌کنیم و امیدواریم این پیش‌نویس در اسرع وقت از سوی اعضای شورا تصویب شود.

او ابراز امیدواری کرد که قطعنامه استقرار هیاتی بین‌المللی برای نظارت بر آتش‌بس جاری در لیبی در اسرع وقت تصویب شود.

الادب تاکید کرد: ما به این سازوکار (نظارت بر آتش‌بس) نیاز داریم و این امر منوط به مذاکراتی است که میان طرف‌های لیبیایی و هیات سازمان ملل در حمایت از لیبی با اتکا به پیشنهادهای دبیرکل انجام خواهند شد.

گوترش اواخر دسامبر گذشته گزارشی از اقدامات لازم برای برقراری آتش‌بس دائمی در لیبی و نیز ایجاد سازوکاری برای نظارت بر آتش‌بس را به شورای امنیت ارائه کرد.

الادب اظهار کرد: گوترش در چارچوب تلاش‌ها برای حفظ روند موجود در پرونده لیبی و پیشبرد آن به سوی سازشی سیاسی که همه طرف‌های لیبیایی را راضی کند، در حال بررسی اسامی کاندیداهای پیشنهادی برای سمت فرستاده سازمان ملل به لیبی است.

سفیر تونس در ادامه گفت: فکر می‌کنم شورا کاندیدای پیشنهادی دبیرکل را در اسرع وقت تایید خواهد کرد و قرار است نشستی جهت رایزنی ویژه درباره لیبی در تاریخ ۲۷ ژانویه برگزار شود.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت درباره موضعگیری کشورش گفت: تونس به لزوم نقش‌آفرینی طرف‌های آفریقایی در تمامی مسایل مربوط به این قاره معتقد است و با هر اسمی که طرف‌های لیبیایی با آن موافقت کنند، توافق خواهد کرد.

او در ادامه با اشاره به عادی‌سازی روابط چهار کشور عربی با رژیم صهیونیستی گفت: به تازگی مساله فلسطین چه در رابطه با قدس، چه شهرک‌سازی‌ها و چه الحاق اراضی ضربات دردناکی را دریافت کرده است.

الادب افزود: مساله فلسطین همواره مساله محوری تونس در شورای امنیت و یا هر محفل بین‌المللی دیگری باقی خواهد ماند و تونس در خط مقدم دفاع از حقوق فلسطینی‌ها خواهند ماند.

این مسؤول تونسی ادامه داد: اصول حل مساله فلسطین در اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی از طریق مذاکراتی است که به تشکیل کشور مستقل، یکپارچه و دارای حاکمیت فلسطین با پایتختی قدس شرقی منجر شوند، همچنین باید تمامی مسایل مربوط به تعیین وضعیت نهایی و در راس آنها مساله پناهجویان حل شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha