• یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99110502847
  • خبرنگار : 50312

راه‌اندازی سامانه علم سنجی دانشگاه با تکیه بر توان دانشجویان دانشگاه قم

راه‌اندازی سامانه علم سنجی دانشگاه با تکیه بر توان دانشجویان دانشگاه قم

ایسنا/قم دانشگاه قم با تکیه بر توان دانشجویان خود سامانه علمی سنجی این مرکز علمی را راه اندازی کرده است.

محمد جلالی مدیر مرکز آپا دانشگاه قم در گفت وگو با ایسنا در خصوص سامانه علم سنجی دانشگاه قم که اخیرا بهره‌برداری شده است، عنوان کرد: این سامانه ها مهم ترین ابزار سنجش کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی محققین هستند که به سیستم‌های پایگاه داده‌های معتبر فعالیت‌های پژوهشی در سطح استان، کشور و بین‌الملل وصل می‌شوند، فعالیت‌های اساتید را دریافت کرده و در قالب یک گزارش تحلیلی در اختیار مدیر تصمیم گیرنده پژوهشی  قرار می دهند.

وی اضافه کرد: ممکن است یک دانشگاه بتواند آمار کمی مقالات و پژوهش‌های اساتید خود را به دست آورد اما به لحاظ کیفی شاید قادر نباشد تمامی مقالات اساتید را بسنجد، چرا که کیفیت به این معناست که یک مقاله تا چه میزان مورد توجه سایرین قرار گرفته است؛ بنابراین، این سامانه علم سنجی می‌تواند با سنجش کیفیت مقالات اساتید، این اطلاعات را تحلیل کند.

سامانه علم سنجی دانشگاه قم محصول توان دانشجویان خود دانشگاه است
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ما به واسطه یک تیم پنج نفره، سامانه علم سنجی دانشگاه را راه‌اندازی کرده‌ایم، گفت: تعدادی از دانشگاه‌های کشور از سامانه علم سنجی برخوردار هستند که تعداد معدودی توانستند خودشان این سامانه را راه اندازی کنند، که دانشگاه قم یکی از این دانشگاه هاست و توانسته است با تکیه به توان داخلی این سامانه را تولید و بهره‌برداری کند، سامانه هم اکنون در آدرس sci.qom.ac.ir در دسترس است.

وی ادامه داد: این سامانه اطلاعات پژوهشی همه اساتید را نمایش می‌دهد و این امر در حقیقت معیاری می‌شود که کدام استاد فعالیت‌های مثمر ثمرتری داشته است؛ از آمارهای ساده ای مثل تعداد مقالات تا معیارهای مهم علم سنجی، نمودار رشد فعالیت‌های اساتید، زمینه‌های پژوهشی آن‌ها و کیفیت مجلاتی که مقالات اساتید در آن چاپ شده است و ... همگی در این سامانه قابل مشاهده و دریافت است.

ارائه دانش تصمیم‌گیری به مسئولین پژوهشی توسط سامانه علم سنجی
مدیر مرکز آپا تصریح کرد: این سامانه در کنار نمایش میزان کیفیت و کمیت فعالیت‌های پژوهشی اساتید، می‌تواند وضعیت پژوهشی و علمی گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها را هم تحلیل کرده و نمایش دهد، این اطلاعات شامل لیست اعضای هیئت علمی، تعداد دانشجویان و... می‌شود.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: کار تحلیلی این سامانه می‌تواند، به یک موسسه و سازمان کمک کند تا آینده خودش را پیش‌بینی کند، نقاط ضعف و آسیب خودش را بشناسد و در نهایت برنامه‌ریزی بهتری در راستای آینده پژوهشی خود انجام دهد؛ این داشبوردهای اطلاعاتی عملا دانش تصمیم‌گیری را در اختیار مسئولین ذیربط آن سازمان قرار می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.