• شنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۲:۱۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99111107199
  • خبرنگار : 71626

نگاهی به نمایشگاه کتاب و یک پیشنهاد

نگاهی به نمایشگاه کتاب و یک پیشنهاد

اعظم کیان‌افراز با اشاره به استقبال مخاطبان از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از پیشنهادی برای کاهش ترافیک پستی ناشران در نمایشگاه کتاب و نیز لزوم تبلیغات بیشتر برای این رویداد می‌گوید.

مدیر انتشارات افراز که پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفته بود ناشران از دولت توقع حمایت دارند که خرید کتاب یکی از راه‌های آن است، حالا در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اظهار کرد: به جز یکی، دو روز اول که سامانه نمایشگاه مشکلاتی داشت، در روزهای بعد استقبال بیش از انتظار ما بود و از این‌که مخاطبان ما را در این رویداد همراهی کردند، خوشحال هستیم.

او افزود: بعد از حدود یک سال که به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب عقب افتاد، ما نگران بودیم که چه اتفاقی می‌افتد، حتی پیشنهاد دادیم که بودجه نمایشگاه صرف خرید و تجهیز کتابخانه‌ها بشود ولی در هر صورت وقتی زمان گذشت و اتفاقی نیفتاد و پیشنهاد نمایشگاه مجازی کتاب ارائه شد، دیدیم که در این شرایط این رویداد موقعیت خوبی‌ است که بتوانیم کتاب‌های تازه منتشرشده‌مان را به مخاطبان عرضه کنیم. خوشبختانه با این‌که نخستین‌بار بود این نمایشگاه برگزار می‌شد، اما با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

کیان‌افراز نمایشگاه مجازی کتاب را جزء رویدادهای فرهنگی مهم کشور دانست و بیان کرد: طبعا هر کاری در اولین‌بار ایرادها و ضعف‌هایی دارد که باید رفع شود اما با این حال استقبال از نشر ما خوب بود.

این ناشر سپس به اختلالات موجود در سایت نمایشگاه مجازی کتاب اشاره و اظهار کرد: خیلی از نویسندگان حتی نتوانسته بودند تا روز ششم این رویداد بن‌های‌شان را بگیرند و با من تماس می‌گرفتند که چطور می‌توانند خرید کنند. ما خودمان هم به عنوان ناشر حتی هر فاکتوری را که می‌خواستیم دریافت کنیم باید چند بار صفحه را ریفرش می‌کردیم، هرچند که وضعیت به مرور بهتر شد. 

کیان‌افراز در ادامه متذکر شد: من فکر می‌کنم برای سال‌های بعد حتی در نبود ویروس کرونا، نمایشگاه مجازی می‌تواند کنار نمایشگاه فیزیکی قرار بگیرد. شرکت در نمایشگاه فیزیکی کتاب برای خیلی از افرادی که از راه دور می‌آمدند، سخت بود اما با توجه سرعت تکنولوژی، استفاده از امکانات مجازی به این شکل می‌تواند یک فرصت باشد. صنعت نشر در شرایط فعلی به این امکانات نیاز دارد. برای همین من فکر می‌کنم نمایشگاه مجازی می‌تواند در آینده هم در کنار نمایشگاه فیزیکی باشد.

مدیر نشر افراز البته با ارائه پیشنهادی برای وضعیت پست کتاب‌ها توسط ناشران نیز گفت: در این نمایشگاه هزاران ناشر شرکت داشتند و هزاران نفر هم در لحظه در سایت حضور داشتند، بهتر بود شرایطی فراهم می‌شد تا حداقل اگر امکان وجود دو سایت مجزا برای ناشران و مخاطبان نیست، ناشران یک هفته بعد از اتمام نمایشگاه موظف شوند کتاب‌ها را پست کنند. این‌طور دیگر ترافیک پستی به خاطر این‌که ناشر باید ۲۴ ساعت بعد از ثبت سفارش کتاب‌ها را ارسال کند، ایجاد نمی‌شود. با وضعیت شلوغی سایت دسترسی به سایت برای ناشران زمان‌بر است و کار را سخت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۱ ۱۱:۱۷

سلام راه اندازی نمایشگاه کتاب واقعا ایده خوبی هست اما متاسفانه چند بار که وارد سایت شدم دیدن لیست کتاب ها و سفارش دادن مقدور نبود . البته اگر کتابی رو می شناختم مشکلی نبود . مشکل در دیدن لیست کتاب ها و تازه های نشر بود .

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۲ ۰۷:۱۵

سلام واقعا خوب بود البته ناشران با تمام توان نیومده بودن من چند تا کتاب میخواستم که ارائه نشده بودن تو نمایشگاه