• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۴ - ۰۷:۴۱
  • GMT 04:11

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۴ - ۰۷:۴۱
  • GMT 04:11

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

جاده چالوس؛‌ کهنسال و ناایمن

مرتضی زنگنه
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۸:۳۵

لغزش زمین در محور چالوس و محور قدیمی کندوان روی پل زنگوله، بعد از گذشت حدود 20 سال،  بار دیگر خطرات این محور قدیمی را به متولیان آن گوشزدکرد، هر چند در طول سال‌های گذشته لغزش زمین، ریزش سنگ‌ها و سنگریزه‌ها به جاده و نبود گالری برای جدارۀ کوه‌هایی که امکان ریزش داشته‌اند، مهمترین مشکلات این جاده محسوب شده و حتی در مناطقی با کشته و زخمی نیز داشته است، اما به نظر می‌رسد نبود اعتبار تا کنون مهمترین دلیلی بوده که ایمن‌سازی این جاده را به عقب انداخته است. جدیدترین آسیب به این محور در پل زنگوله و به طول حدود ۶۰ متر  به دلیل سرگردان بودن آب دچار لغزش شد ترک‌های بزرگی را در دل زمین ایجادکرد، اما تا امروز تنها کاری که برای آن شده، پر کردن ترک‌ها بوده است.

  • احداث سد در محور کندوان و جاده پل سربیشه در حدود بیست سال قبل، باعث فرونشست تدریجی در  برخی از نقاط این جاده شد، به حدی که مردم ساکن در چند روستا در نزدیکی این سد مجبور به ترک خانه‌های خود و تغییر مکان روستا شدند.
  • ترک‌ها و آسیب‌هایی که بیست سال قبل به پل سربیشه در محور کندوان وارد شد، هنوز به طور کامل برطرف نشده‌اند و ماشین‌های در حال تردد روی این پل،معمولابدون این که بدانند سرعت بالا باعث ایجاد چه خطراتی برای سرنشینان خودروهای آن‌هاست، از ترک‌هاو منحنی‌های ایجادشده روی این پل عبور می‌کنند. پلی که متولیان راهداری مازندران نگرانند در آینده‌ای نه چندان دور این بار کل جاده را از بین ببرد.
  • دو روستای قرارگرفته در منطقه پل سربیشه که با احداث پل و فرونشست خانه‌هایشان مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و در منطقۀ دیگری اسکان یافتند.
  • به وجود آمدن ترک در پل زنگوله در بیست و یکم اسفند سال گذشته توجه‌ها را بار دیگر به این منطقه شمالی کشور جلب کرد، اما این بار ترس از اتفاقی که احتمال ادامه‌دار بودن آن وجود داشت، بیشتر مورد توجه بود.
  • هر چند در حال حاضر راهداری چالوس و کلاردشت در حال برطرف کردن ترک‌ها و بررسی برای از بین بردن نقاط ناایمن منطقه است، اما به دلیل مصالحی که در طول سال‌های گذشته برای تعریض جاده استفاده شده، هنوز این نگرانی برای متولیان جاده‌های شمالی کشور وجود دارد که بار دیگر  ایجاد ترک و این‌بار شدیدتر از آن جاده را با فرونشست کامل مواجه کند.
  • نبود گالری یا نصب نکردن فنس و حتی نکشیدن جداره‌ای از سنگ‌چین در برخی از محورهای محور چالوس کندوان، باعث شده تا تعدادی از محورها و پیچ‌های محور کندوان چالوس به عنوان مناطق پرخطر شناخته شوند.
  • نبود دید درست در پیچ‌های محور کندوان چالوس بیشتر این مناطق را نیز با مناطق پرخطر و حادثه خیز منطقه تبدیل کرده است.
  • منطقه کمرزرد با طول 200 متر در محور کندوان چالوس یکی دیگر از مناطق حادثه خیز منطقه است که ایجاد گالری در این منطقه،‌یکی از مواردی است که باید هر چه سریعتر به ان رسیدگی شود، هر چند از سال گذشته تا کنون احداث گالری در این منطقه چندین بار به مزایده رفته اما تا کنون هیچ پیمانکاری حاضر به قبول این پروژه نشده است.
  • انجمام عملیات‌های جاده‌سازی وراه سازی در مناطق مختلف محور کندوان،‌عرض برخی از این محورها را کوچک‌تر از همیشه کرده است،‌اقدامی که آن نیز باعث
  • همراه با پر کردن ترک بزرگتر پل زنگوله،‌به مرور ترک‌های کوچک ایجاد شده روی این پل نیز لکه‌گیری شده‌اند،اما ایجاد شدن این ترک‌های ریز به جز ترک اصلی، دل‌نگرانی برای وضعیت نامناسب این پل را دو چندان می‌کند.
  • ریزش سنگ و سنگریزه در بخش‌های مختلف محور و حتی در فاصله بین تونل‌ها این مناطق را در لیست مناطق حادثه‌خیز منطقه قرار داده است.
  • صخره‌های سنگی بزرگ در برخی از مناطق محور کندوان چالوس، مانند کوه‌های معروف هفت برادران و نبود گالری یا حفاظ‌هایی که احتمال ریزش سنگ‌ها و حتی حرکت زمین را بیشتر می‌‌کند،‌این مناطق را نیز جزو مناطق پرخطر و حادثه‌خیز چالوس شناسانده است، اما تا کنون هیچ اقدامی برای برطرف کردن نقاط ضعف آن انجام نشده است.
  • ایجاد شدن قندیل در زیر صخره‌های بلند محور کندوان، حرکت ماشین‌ها در فصل زمستان را با مشکلات و خطرهای زیادی مواجه می‌کند، از سوی دیگر نبود دید مناسب برای رانندگان در جاده‌های پرپیج و خم نیز این خطرات را بیشتر می‌کند. یکی از این مناطق کوه‌های معروف هفت برادران است که با این مشکل مواجه است.
  • احداث گالری در جاده‌هایی که احتمال ریزش سنگ و سنگریزه در آن‌ها وجود دارد، یکی از مواردی است که برای ایجاد ایمنی در جاده‌ها باید موردتوجه قرار گیرد.
  • گالری ایجادشده در یکی از جاده‌های محور کندوان چالوس، که به دلیل فرسودگی احتمال مواجه شدن با خطرات زیادی را دارد. از سوی دیگر شستگی خاک زیر بدنه گالری در این محور وضعیت آن را دردسرسازتر کرده است.
  • کم شدن آب سد سیاه‌بیشه نیز به مرور این منطقه را دچار آسیب‌های دیگری می‌‌کند، منطقه‌ای که در طول بیست سال گذشته زخم‌های زیادی به تن آن وارد شده بود.
  • نفوذ‌ آب‌های کوهستانی از بالای کوه‌‌ها به سمت جاده و  در نهایت وارد شدن به دل زمین‌ها باعث ایجاد این ترک‌ها شده‌اند. در این شرایط آب با حجم بالا از ارتفاعات وارد ساختار صفحه‌ای خاک می‌شود، وقتی بار روی خاک وارد می‌شود و زمانی که آب می‌خواهد از منافذ خارج شود کل صفحه را حرکت می‌دهد. یعنی آبی که بین صفحات قرار دارد، برای تخلیه شدن، مجبور است کل صفحه را حرکت دهد.اما چون  بخش سنگی جاده ایستاست، گسیختگی و ترک‌هایی در سطح جاده ایجاد می‌شود.
  • دبیر روح‌الله وحدتی
  • جاده چالوس
  • عملیات راهداری
  • جاده شمال

اخبار مرتبط

  • ویدئو / جاده چالوس؛ زیبا و پرطرفدار، بازنشسته و ناایمن

  • مدیران خودرو

لینکستان

    رزرو هتل مشهد جمینجا خرید سی پی لیفت صورت با نخ بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ گوسفند زنده تجهیزات پزشکی بررسی علت بیماری‌ ها بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی دوره آنلاین زبان ثبت شرکت بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور طراحی سایت آهنگ جدید ایرانی کلاس تیزهوشان ششم تور قبرس شمالی پارتیشن شیشه‌ ای ساخت پرسشنامه آنلاین نوبت‌دهی آنلاین پزشکان پهنای باند اختصاصی رتبه‌ بندی شرکت متخصص گوش و حلق و بینی طراحی سایت شرکتی تابان شهر چاپ تصفیه آب خانگی خرید سی‌ پی کالاف ساندویچ پانل خرید سی‌ پی
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved