• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۲۵
  • GMT 04:55

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۲۵
  • GMT 04:55

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

واگن‌پارس روی ریل تولید

پریسا بهزادی
۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۱

شرکت «واگن پارس» به عنوان واحد تولیدی مادر تخصصی در حوزه محصولات ریلی در سال ۱۳۵۳ در اراک تاسیس شد و در سال ۱۳۶۳ مورد بهره برداری قرار گرفت. این شرکت به عنوان بزرگترین سازنده انواع لوکوموتیو، واگن‌های باری، مسافری و مترو در خاورمیانه، متولی اصلی تولیدات سیستم حمل و نقل ریلی در ایران است. از اواسط دهه ۸۰ روند تولید و پس از آن، مالکیت این شرکت دچار اختلال جدی شد ولی پس از تلاش بسیار برای تغییر سهامدار در نهایت با واگذاری این غول صنعتی به شرکت مپنا در سال ۱۳۹۹ مسائل این صنعت به تدریج رفع شده و اکنون مدیران و کارگران این صنعت در سودای تولید ۱۰۰۰ دستگاه واگن برای اولین بار در تاریخ این شرکت هستند.

  • واگن ‌پارس در مساحتی بالغ بر ۳۳ هکتار یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال خاورمیانه در صنعت خودروهای ریلی است.
  • تحریم و افزایش نرخ ارز دو عاملی هستند که هزینه بازسازی واگن‌های مسافربری را افزایش داده ‌است. در این شرایط «واگن ‌پارس» این قابلیت را دارد که واگن‌های فرسوده را بازسازی کند.
  • از واگن‌پارس می‌توان به عنوان الگویی برای شرکت‌هایی استفاده کرد که در مسیر اشتباهی از خصوصی‌سازی قرار گرفتند.
  • بیشترین تولید واگن‌پارس در ۲۰ سال اخیر مربوط به سال ۱۴۰۰، با ۷۲۵ دستگاه است. در ۲۰ سال اخیر تولید واگن‌پارس فراز و نشیب زیادی داشته و تا ۲ دستگاه کاهش پیدا کرده ‌بود.
  • از ابتدای تاسیس شرکت تاکنون بیش از ۱۲ هزار دستگاه انواع واگن در شرکت تولید شده که دو هزار دستگاه از این تعداد به کشورهایی چون چین، کوبا، بنگلادش، سوریه و سودان صادر شده است.
  • واگن پارس در تولید واگن باری، در حدود ۸۵ درصد بر توان داخلی تکیه دارد.
  • شرکت واگن پارس مپنا، اولین و بزرگترین تولیدکننده خودروهای ریلی شامل انواع واگن های باری، مسافری، مترو، ترنست، لکوموتیو و بوژی در ایران است.
  • در شرکت واگن پارس اراک کارهای  طراحی، تولید، بازسازی و تعمیرات انواع خودروهای ریلی انجام می‌شود.
  • از سال ۸۵، طی یک دهه، روند تولید در «واگن ‌پارس» کاهش یافت به طوری که در سال ۹۵ چیزی در حدود ۵۲ دستگاه واگن تولید شد که ۲۰ دستگاه تعمیری بوده است.
  • واگن پارس بواسطه فرایند ناموفق خصوصی سازی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده بود و معضلات این شرکت حتی تا مرز توقیف اموال آن توسط طلبکاران نیز پیش رفت.
  • «واگن پارس» در حال حاضر با مشکل عدم توانایی مشتریانش برای خرید واگن روبروست. در حال حاضر مشتری و تقاضا برای تولید وجود دارد، اما خریدار پول کافی برای خرید این محصول در اختیار ندارد.
  • در سال ۱۳۹۰ طراحی و ساخت واگن‌های دو محوره مخصوص حمل کانتینر برای نخستین بار در کشور توسط «واگن پارس» صورت پذیرفت.
  • «واگن پارس» در چند سال گذشته فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد و حتی سال ۹۵، کاروانی از تریلرهای حمل بار با حکم توقیف اموال روانه «واگن پارس» شدند که با دخالت مدیران ارشد دولتی استان مرکزی این حکم اجرایی نشد.
  • فعالیت واگن‌پارس براساس سفارش و نیاز مشتریان شکل می‌گیرد؛ عدم همکاری بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به فعالین این عرصه تهدیدی برای فعالیت خطوط واگن‌پارس به شمار می‌رود.
  • ناترازی برق و گاز در کشور و کاهش سهمیه گاز صنعت، در حال حاضر اصلی‌ترین تهدید برای افزایش تولید این شرکت به شمار می‌رود.
  • در حال حاضر واگن‌پارس با تولید پنج نوع واگن باری، یک نوع واگن مسافری پنج ستاره، یک نوع لوکومتیو و یک نوع واگن مترو در بازار صنعت ریلی فعالیت می‌کند.
  • شرکت واگن پارس، به مپنا واگذار شده است، اما هنوز سند مالکیت سهام آن واگذار نشده و این امر در اخذ تسهیلات مشکل ایجاد کرده است.
  • به گفته مدیرعامل شرکت، واگن پارس در نیمه شعبان جشن تولید ۱۰۰۰ دستگاه را  برای نخستین بار در تاریخ این شرکت برگزار خواهد کرد.
  • کشور در حال حاضر به بیش از ۱۵۰۰ تا دو هزار دستگاه واگن مترو نیاز دارد اما در طول پنج سال اخیر سفارش قابل توجهی برای تولید واگن مترو به واگن سازی‌های کشور داده نشده است.
  • قیمت واگن های باری و مسافری شرکت واگن پارس اراک از واگن های چینی ارزانتر است. تولید هر واگن تولیدی در کشور نسبت به واردات، بالغ بر ۷۵ هزار یورو و یک واگن مسافری نیز حدود ۶۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی دارد.
  • توقف واردات واگن، در شرایطی که امکان تولید آن در کشور با قیمت و کیفیت مناسب وجود دارد می‌تواند به شکوفایی بیش از پیش این صنعت کمک کند.
  • استان مرکزی و بویژه اراک قطب صنایع ریلی کشور به شمار می رود چراکه ۸۰ درصد تولید و ۳۵ درصد تعمیرات واگن در این استان انجام می گیرد.
  • واگن‌پارس سابقه همکاری و تولید مشترک با شرکت‌های مطرح دنیا همچون آلستوم، بمباردیر، زیمنس، سی آر سی را دارد.
  • واگن پارس در مراسم بزرگداشت دهه تولید و تجارت استان مرکزی به عنوان واحد نمونه صنعتی در سال ۱۴۰۰ معرفی شد.
  • روند تولید در واگن پارس قدرت گرفته است، به طوری که پس از اولین رونمایی از تحویل محصولات خود در پایان فصل بهار، در پایان فصل تابستان نیز رونمایی و تحویل دیگری داشتند که براساس آن ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری، باربری و لوکوموتیو ساخته شده در واگن پارس مپنا اراک تحویل ناوگان ریلی کشور شد.
  • دبیر لیلا بنیادی
  • استانی-عکس
  • واگن پارس

اخبار مرتبط

  • داستان نزول و صعود غول صنعتی خاورمیانه؛

    واگن پارس در آستانه یک رکوردزنی تاریخی/کارگران به شدت مشغول کارند

  • مدیران خودرو

لینکستان

    رزرو هتل مشهد جمینجا خرید سی پی لیفت صورت با نخ بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ گوسفند زنده روغن هیدرولیک تجهیزات پزشکی خرید سی پی کالاف بررسی علت بیماری‌ ها بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی دوره آنلاین زبان ثبت شرکت بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی پیوان ساندویچ پانل سم برای ساس چاپ لیبل uv dtf قیمت تشک خرید بک لینک طراحی سایت آهنگ جدید ایرانی کلاس تیزهوشان ششم تور قبرس شمالی پارتیشن شیشه‌ ای ساخت پرسشنامه آنلاین نوبت‌دهی آنلاین پزشکان پهنای باند اختصاصی رتبه‌ بندی شرکت متخصص گوش و حلق و بینی طراحی سایت شرکتی تابان شهر چاپ تصفیه آب خانگی
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved