• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۳۸
  • GMT 16:08

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۳۸
  • GMT 16:08

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

بوی « علف » می‌آید ...

۱۲ مهر ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۴

یک داستان نخ‌نمای دیگر! این بار رونمایی از محصولی نامتعارف و ناهمگون با عرف و قانون و فرهنگمان با روشی بسیار زیرکانه برای تخدیر قشر موثر جوان؛ روشی که بسیار سریع و آسان بر سلیقه اثر می‌گذارد و جهت خواسته‌ها را تغییر می‌دهد و بی‌شک عرف مصرف را تعریف می‌کند.
وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، به یاد می‌آوریم که پدران ما با دستگاه و نوار ویدیو درگیر بودند، نسل بعد با ماهواره، دیروز با انواع مدل مو و اشکال خالکوبی و امروز ... در بالاترین مرحله تجارت، ترویج و تبلیغ نمادهایی با مضمون برگ گیاه شاهدانه -  ماریجوانا. اما در همه آن‌ها یک چیز مشترک است و آن اینکه همیشه متولیان مبارزه در جبهه فرهنگی و سیاست‌گذاری، گویی یک گام عقب‌تر از مهاجمان و قربانیان بوده‌اند و البته رویکردها، حذفی بوده تا تحلیلی و درمانی. همیشه هنگامی به خود آمده‌ایم که محصولی وارداتی، سبک زندگی و سلیقه‌ مصرفی و فرهنگی جامعه را هدف قرار داده و بعد حتی تبدیل به یک مطالبه به‌حق شده است! حالا اگر در این لحظه قانون‌گذار و هزار و یک نهاد ذی‌ربط و بی‌ربط به خود بیایند، باز هم بسیار دیر است. اینجاست که مجادله‌ای فرسایشی بین سیاست‌گذاران و قشر پذیرنده که معمولا هم جوان است،شکل می‌گیرد و مسلما نتیجه آن، چیزی جز نارضایتی و صرف هزینه‌های بسیار گزاف نخواهد بود.
این بار محصولی نه از خارج مرزها، بلکه از قلب کوچه‌ها و خیابان‌های شهرمان، خود را به شکلی آشکار عرضه می‌کند. این بار نه فقط در هزارتوی شریان‌ها و روح و روان ما، که ویترینی آشکار در جامعه دارد و از روی پیراهن، کفش و کلاه قربانیان نگون‌بخت سرک می‌کشد و قدرت‌نمایی می‌کند.
داستان نخ نمای دیگری در حال تکرار است.
(در عرف عامیانه به محصولات گیاه شاهدانه که شامل برگ و گل آن می شود، علف می گویند)

  • بسیاری از افراد بدون اطلاع از معنی و مفهوم اینچنین نمادهایی آنها را خریداری میکنند و به عنوان کالایی تزیینی از آن استفاده می کنند
  • در قوانین تجارت، خلق لوگوها به معنای تبلیغ کالا و تشویق غیر مستقیم مخاطب به تهیه و استفاده از آن کالا است
  • در ایران قوانین مربوط به مصرف ماریجوانا نسبت به سایر مواد مخدر ضعیف تر است
  • یکی از ترفندهای کم هزینه و پر اثر تبلیغات، استفاده افراد عادی از این لوگوها در اماکن عمومی است
  • گرافیتی ها به دلیل اینکه مورد توجه جوانان هستند تبدیل به فرصت خوبی برای تبلیغ تماد ها هستند
  • در سال های گذشته تمرکز نیروهای انتظامی بر جلوگیری از قاچاق مواد مخدر از مرزهای کشور بوده.اما امروزه به راحتی مواد مخدر صنعتی در کشور تولید و ماریجوانا کاشت می شوند
  • متاسفانه اینروزها تهیه مواد مخدر و ماریجوانا بخصوص در شهرهای بزرگ بسیار سهل و در دسترس است
  • سابقه ی مصرف ماریجوانا (گل خشک گیاه شاهدانه) حداقل به ۵۰۰۰ سال پیش بر میگردد و در طی تاریخ به عنوان یک روانگردان طبیعی مورد استفاده بوده است.
  • در کشورهای مختلف غالبا به ماریجوانا به چشم ماده ای غیراعتیادآور نگاه می شود. اما کسانی که به دفعات از آن استفاده می کنند، می توانند به آن وابسته شوند
  • متاسفانه آمار دقیقی از تعداد مصرف کنندگان ماریجوانا در ایران وجود ندارد اما به گواه بسیاری از متولیان مراکز ترک اعتیاد، تعداد افراد مراجعه کننده به این مراکز به دلیل مصرف ماریجوانا رو به افزایش است
  • اثرپذیری و تقلید کودکان از رفتار الگوهای رفتاری و تربیتی نادرست جامعه می تواند تاثیر مخرب و جبران ناپذیری را در آینده جامعه در سطح کلان نمایان کند
  • در گذشته ای نه چندان دور سلیقه مصرفی مواد مخدر در ایران،مواد سنتی بوده.اما در سالهای اخیر محبوبیت استفاده از ماریجوانا در حال افزایش است
  • متاسفانه بیش از هفتاد درصد از کسانی که در این گزارش به آنها پرداخته شده اطلاع کافی از معنی و مفهوم نماد برگ گیاه شاهدانه دارند و حداقل یکبار از این ماده مصرف کرده اند
  • حضور بدون محدودیت افرادی که از اینچنین لوگوهایی در اماکن پر ازدحام و عمومی استفاده میکنند تاثیر تبلیغاتی بیشتری دارد
  • در سال های اخیر سن مصرف مواد مخدر به شدت کاهش پیدا کرده است.
  • دبیر مرتضی فرج آبادی
  • مواد مخدر
  • قاچاق مواد مخدر
  • جوانان
  • فرهنگ
  • ماری‌جوانا
  • اعتیاد
  • علف

اخبار مرتبط

  • در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

    برخورد پلیس با نمادهای موادمخدر روی البسه و خودروها

  • مدیران خودرو

لینکستان

    رزرو هتل مشهد جمینجا خرید سی پی لیفت صورت با نخ بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ گوسفند زنده روغن هیدرولیک تجهیزات پزشکی خرید سی پی کالاف بررسی علت بیماری‌ ها بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی دوره آنلاین زبان ثبت شرکت بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی پیوان ساندویچ پانل سم برای ساس چاپ لیبل uv dtf قیمت تشک خرید بک لینک طراحی سایت آهنگ جدید ایرانی کلاس تیزهوشان ششم تور قبرس شمالی پارتیشن شیشه‌ ای ساخت پرسشنامه آنلاین نوبت‌دهی آنلاین پزشکان پهنای باند اختصاصی رتبه‌ بندی شرکت متخصص گوش و حلق و بینی طراحی سایت شرکتی تابان شهر چاپ تصفیه آب خانگی
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
دوست دار عکس
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۲۱:۰۵

سلام موضوع جالبیه و خیلی مهم و نیاز به توجه مسئولان از نظر کیفی هم کاش میشد عکسای کامل کننده و با اطلاعات بهتری رو اضافه کرد .

پاسخ
avatar
علی
۱۳۹۵-۰۷-۱۳ ۱۰:۲۶

مرسی از گزارش خوبیتون

پاسخ
avatar
مریم
۱۳۹۵-۰۷-۱۳ ۱۰:۲۹

ای کاش به جای اینکه عده‌ای با طرح تعطیلی کنسرتها که موضوعی عصرحجری است ذهن مسئولان فرهنگی را درگیر کنند و آنها را به چالش بکشد، شرایطی را فراهم کنند تا متولیان فرهنگ کشور به جوانان و روشنگری آنها بپردازند

پاسخ
avatar
مدنی زاده
۱۳۹۵-۰۷-۱۳ ۱۳:۲۳

شما هم گیر می دید به جوونا ها.... بذارین کار خودشونو بکنن....!!

پاسخ
avatar
مصدق
۱۳۹۵-۰۷-۱۳ ۱۴:۵۲

باز هم معضلات اجتماعی و فرهنگی را به تصویر بکشید شاید علاجی باشد...

پاسخ
avatar
شاهرخ
۱۳۹۵-۰۷-۱۴ ۰۲:۴۸

موضوع این است که با مصرف گرس مشکل ندارند؛مشکلشان با این تصاویری است که حالا متوجه شده اند گرس است.به بیان دیگر هرکاری میکنید فقط زیرجلکی بکنید. من از40 گذشته ام و بیش از 25 سال است در تهران هستم از اولین آشنایی با اولین بچه محلهای تهرانی دیدم که حشیش یا گرس یا علف برایشان از سیگار عادی تر است.تمام این سالها نشده 100 متر در تهران قدم بزنم و بوی گرس به مشامم نرسد حالا نمیدانم چه شده که گرفتگی دماغ بعضی مرتفع شده و متوجه این شده اند؟! یحتمل باز جماعتی میخواهند فیل هوا کنند.

پاسخ
avatar
مدنی
۱۳۹۵-۰۷-۱۴ ۱۰:۱۴

ممنون آقای خسروشاهی گزارش متفاوتی بود

پاسخ
avatar
اكبر برزكر
۱۳۹۵-۰۷-۲۳ ۱۱:۰۶

بايد جوانان را از اين موضوعات اكاه كنيم تا جامعه دجار مشكل نشود

پاسخ
avatar
رسول
۱۳۹۵-۰۸-۱۱ ۲۱:۱۷

همین طور است من موافقم

ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved