• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۴ - ۲۳:۵۱
  • GMT 20:21

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۴ - ۲۳:۵۱
  • GMT 20:21

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

تهران محله به محله - طرشت

حسین کزازی
۱۹ مهر ۱۳۹۶ / ۲۰:۲۵

«طرشت» یا «درشت»، محله‌ای قدیمی در محدوده غرب و جنوب غرب تهران، که گفته می‌شود تا دوران سلطنت سلجوقیان قدمت دارد، امروز از مؤلفه‌های زندگی سنتی، تنها بافتی فرسوده را به یادگار گذاشته است. با وجود آنکه در اغلب گذرهای این محله، همچون بخش اعظمی از تهران بزرگ، ردپای مدرنیسم و شهرنشینیِ امروزی را می‌توان دید، اما وقتی دل به دل محله می‌دهید، آنچه بر ذهنتان سوار می‌شود، بافت ناهمگونی است که گویی حاصل جدال سنتِ خسته و مدرنیسمِ دست‌بسته است. سر که می‌چرخانید، یک سو بنای قدیمی آرامگاه شیخ عبدالله طرشتی و کوچه‌های تنگ و بن‌بست‌های باریک خودنمایی می‌کند و سوی دیگر آپارتمان‌های چند طبقه و برج‌هایی نه‌چندان مرتفع رجز می‌خوانند. در سویی بافت داخلی محله قرار دارد که اغلب خلوت و کم رفت‌وآمد به نظر می‌رسد و سوی دیگرش، چهار ضلع مملو از ترافیک طرشت است؛ بزرگراه‌های جناح، شیخ فضل‌الله نوری و یادگار امام و خیابان آزادی. در برخی از گذرهای محله طرشت، چند نقطۀ پرتردد دیگر هم به چشم می‌آید؛ چند ایستگاه مترو و بی‌شمار تعمیرگاه و کارواش و دیگر مراکز ارائه خدمات خودرو. در کنار همۀ اینها، یک چیز در دل این محله دل را به درد می‌آورد و آن، اندک بازمانده‌های دیوارهای کاهگلی است که به دور باغ‌های نیمه‌سوخته باقی مانده است. این حجم از تکرار چنین صحنه‌ای، بیننده را مجاب می‌کند که احتمالاً سودجویانی به مدد کبریت و آتش به جان باغ‌های طرشت افتاده‌اند تا درختان توت، جای خود را به بناهایی تازه بدهند. در میانۀ محله طرشت که بایستید، تقریباً روبریتان برج مدرن میلاد را می‌بینید، در حالی که برج پنجاه سالۀ آزادی از پشت شانه‌های چپ هنوز صدایتان می‌کند. این، تمام حکایت امروز طرشت است.

  • خیابان حبیب اللهی از خیابان های اصلی طرشت است که از شمال به بزرگراه یادگار امام و از جنوب به خیابان آزادی منتهی میشود.
  • ایستگاه مترو دانشگاه شریف در خیابان تیموری و در نزدیکی دانشگاه صنعتی شریف واقع شده و از جمله ایستگاه های پر تردد مترو تهران محسوب میشود
  • بسیاری از گذرگاه های امروز محله طرشت ، روزگاری باغ ها و درختان فراوانی را در خود جای داده بود.
  • پارکینگ اتوبوس های تندرو در محله طرشت ، در بلوار عزیزی آن قرار گرفته است
  • بازار میوه و تره بار طرشت در قسمتی از فضای زیرین پل یادگار امام تعبیه شده است.
  • هنوز نشانه های کوچکی از دوران پر طراوت محله طرشت وجود دارد ؛ باغ های سوخته و متروکه که امروزه پاتوق بی خانمان ها و کارتون خوابها شده است.
  • بسیاری از درختان باغ های طرشت امروز جای خود را به ساختمان های کوتاه و بلند داده اند.
  • در کوچه پس کوچه های طرشت همچنان می توان خانه ها و مغازه هایی را با همان سبک و سیاق گذشته مشاهده کرد
  • برخی از کوچه های قدیمی در بافت داخلی محله طرشت، کاملاً باریک و کم عرض هستند.
  • حسینیه طرشت با قدمت 475 ساله، در زمان حمله بلشویک ها و بختیاری ها به عنوان یک پناهگاه کاربرد داشته و امروزه محل برگزاری مراسم مذهبی است.
  • پروژه زیرگذر استاد معین سالهاست پیشرفت چندانی نداشته و عبور مرور محلی را با مشکل مواجه کرده است.
  • بسیاری از درختان باغ های طرشت امروز جای خود را به ساختمان های کوتاه و بلند داده اند.
  • بسیاری از باغ های محله طرشت امروزه به دلیل تغییر کاربری، به زمین هایی خالی یا خرابه هایی تبدیل شده اند.
  • بسیاری از درختان باغ های طرشت امروز جای خود را به ساختمان های کوتاه و بلند داده اند.
  • ایستگاه استاد معین واقع در خیابان آزادی، یکی از ایستگاه های مترو در محله طرشت است.
  • بسیاری از درختان باغ های طرشت امروز جای خود را به ساختمان های کوتاه و بلند داده اند.
  • بسیاری از زمین های خالی و ساختمان های قدیمی طرشت امروز جای خود را به ساختمان های کوتاه و بلند داده اند.
  • دبیرستان میزان از دبیرستان های قدیمی محله طرشت است که در میان باغ های این محله به چشم میخورد.
  • بسیاری از درختان باغ های طرشت امروز جای خود را به ساختمان های کوتاه و بلند داده اند.
  • مجموعه ورزشی شهدای طرشت از جمله مکان های تفریحی و ورزشی این محله محسوب می‌شود.
  • به علت مجاورت برخی منازل مسکونی با اتوبان یادگار امام، از عایق های صوتی استفاده می‌شود که البته جلوه چندان زیبایی ندارد.
  • پارک های کوچک بسیاری در طرشت وجود دارد که محل بازی و استراحت خانواده‌ها را فراهم کرده است.
  • وجود زمین های خالی فراوان در محله طرشت، نشانه ای از تخریب باغ های این منطقه است.
  • در مجاورت اندک باغ های باقیمانده محله طرشت، محصولاتی همچون گردو و توت به فروش می‌رسد.
  • خیابان جناح از خیابان های پرتردد و پر ترافیک منطقه است که از شمال به فلکه صادقیه و از جنوب به میدان آزادی منتهی می‌شود.
  • میدان "خبرنگار" از جمله میادین نسبتا تازه تاسیس منطقه است که در انتهای خیابان گلاب قرار دارد.
  • فضاهای سبز اطراف محله طرشت مکان مناسبی برای تفریح و سرگرمی مردم منطقه است.
  • وجود درخت های کهنسال در خیابان طرشت نشان از قدمت بالای این محله و خیابان دارد.
  • در حاشیه بزرگراه شیخ فضل الله، کسب و کارهای بیشماری برای خدمات اتومبیل نظیر تعمیرگاه و کارواش وجود دارد.
  • اهالی محل برای رفع نیازهای روزمره خود اغلب به مرکز خرید واقع در همین منطقه مراجعه می‌کنند.
  • بزرگراه یادگار امام نیز یکی از گذرگاه های پرتردد در ضلع شرقی محله طرشت است.
  • شیخ عبدالله طرشتی از عالمان و مدرسان شیعه در قرن ششم بوده که اخیراً بقعه و آرامگاه او به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است.
  • کوچه باغ هایی با دیوارهای کاهگلی و آجرهای قدیمی، از دیگر نشانه‌هایی است که به قدمت این محله شهادت می‌دهد.
  • دبیرستان پسرانه شهدا از قدیمی ترین مدرسه های محله طرشت است
  • خیابان های اصلی محله طرشت، اغلب عریض و با ترافیکی روان هستند.
  • برای استفاده بهینه از فضاهای موجود در این محله، در بخش هایی از زیر پل یادگار امام زمین های ورزشی تعبیه شده است.
  • بزرگراه شیخ فضل الله نوری یکی از گذرگاه های پرتردد در حاشیه محله طرشت است.
  • دبیر
  • ايران
  • تهران
  • آزادي
  • ایسنا
  • شیخ فضل‌الله نوری
  • بزرگراه یادگار امام (ره)
  • حسین کزازی
  • خیابان آزادی
  • مترو طرشت
  • محله طرشت
  • تهران محله به محله - طرشت
  • حسینیه طرشتی ها
  • بزرگراه جناح
  • خیابان طرشت
  • hossein kazazi

اخبار مرتبط

  • تهران محله به محله - امیرآباد

  • تهران؛ محله به محله - «مخصوص»

  • تهران؛ محله به محله - « سعادت آباد »

  • تهران محله به محله - خیابان سی تیر

  • تهران محله به محله - تجریش

  • تهران محله به محله - شوش

  • مدیران خودرو

لینکستان

    رزرو هتل مشهد جمینجا خرید سی پی لیفت صورت با نخ بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ گوسفند زنده تجهیزات پزشکی بررسی علت بیماری‌ ها بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی دوره آنلاین زبان ثبت شرکت بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور طراحی سایت آهنگ جدید ایرانی کلاس تیزهوشان ششم تور قبرس شمالی پارتیشن شیشه‌ ای ساخت پرسشنامه آنلاین نوبت‌دهی آنلاین پزشکان پهنای باند اختصاصی رتبه‌ بندی شرکت متخصص گوش و حلق و بینی طراحی سایت شرکتی تابان شهر چاپ تصفیه آب خانگی خرید سی‌ پی کالاف ساندویچ پانل خرید سی‌ پی
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
irani
۱۳۹۶-۰۷-۲۰ ۰۴:۱۷

جای تأسف دارد که هنوز هم بعضی از رانندها یاد نگرفتن که باید در یک لاین بین دو خط سفید کشیده شده حرکت کنند نه اینکه نصف ماشین در لاین سمت چپ و نصف ماشین در لاین سمت راست!حتی عربهای خلیج فارس هم این قانون را رعایت میکنند ولی در ایران نه؟

پاسخ
avatar
راننده
۱۳۹۶-۰۷-۲۰ ۰۴:۳۳

زمانی که در ایران بودم بهترین افسران کاردان فنی راهنمائی رانندگی در جهان را داشتیم.این مسائل باید زمان امتحان گواهینامه سخت گرفته شود.اگر من امتحان میگرفتم تماس چرخ با خط سفید حتی برای یک ثانیه را قبول نمیکردم و همانجا رفوزه اش میکردم.لاین عوض کردن باید با رعایت راهنما زدن انجام شود حتی اگر مسیر خیلی کوتاه باشد.

پاسخ
avatar
irani
۱۳۹۶-۰۷-۲۰ ۰۵:۰۶

زمانی که من در ایران گواهینامه پایه یکم گرفتم سی سال پیش می گفتنند اگر گواهینامه پایه یکم ایران را ببری آمریکا گواهینامه ات را عوض می کنند با دو تا گواهینامه پایه یکم و یک دیپلم مکانیک همه اینها بخاطر سخت گرفتن در امتحان بود.

پاسخ
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved