• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۵
  • GMT 12:35

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۵
  • GMT 12:35

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

هزینه‌ای برای دیده نشدن

هادی زند
۱۴ آبان ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۴

غرفه‌های خالی، راهروهای بی‌رفت‌وآمد. این‌ها بخشی از نمای نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌هاست که هر سال تکرار می‌شود و گویا کسی آن را نمی‌بیند. هزینه‌های گزاف برپایی چنین نمایشگاهی، گردش چند میلیارد تومان پول در بین چندین شرکت و سازمان و ارگان را در پی دارد؛ پول‌هایی که از این جیب به آن جیب می‌شود و سودی را نصیب رسانه‌ها و حتی مخاطبان نمی‌کند. اساساً هدف از برگزاری نمایشگاهی برای رسانه‌ها چیست؟ مگر کار اصلی رسانه، آگاهی‌بخشی به مخاطب نیست؟ چنین مسئولیتی، نیاز به نمایش دارد؟ پایین بودن تیراژ نشریات و تعداد مخاطبان رسانه‌های اینترنتی نیاز به نمایش دارد؟ خالی ماندنِ هرسالۀ بسیاری از غرفه‌ها از وجود مخاطب، به‌طوریکه حتی برخی از صاحبان رسانه هم انگیزه حضور در غرفه خودشان را ندارند، نیاز به نمایش دارد؟ اصلاً چنین نمایشی دستاورد محسوب می‌شود که هر سال باید تکرار شود؟ شاید این همه مسئولانی که هر سال در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور می‌یابند و به رسانه‌ها (تنها آن دسته که پرمخاطب‌ترند) خودی نشان می‌دهند، سری به راهروها و غرفه‌های خالی بزنند، پاسخ بهتری برای این پرسش‌ها بیابند. شاید خودِ رسانه‌ها هم باید پیش‌قدم شوند و چنین دغدغه‌ای را به طور جدی با مسئولان مطرح کنند.

  • نشریات و رسانه‌های استانی معمولاً کم‌مراجعه‌ترین غرفه‌های نمایشگاه مطبوعات را دارند.
  • رسانه‌های کوچک و اغلب استانی و محلی، غرفه‌های کوچکی را در نمایشگاه اجاره می‌کنند؛ غرفه‌های پیش‌ساخته‌ای که هزینه‌ای برای طراحی آنها صرف نشده است اما به هر حال اجاره غرفه را باید بپردازند.
  • بسیاری از نشریات و رسانه‌های تخصصی هم مثل رسانه‌های استانی، کم‌مخاطب یا لااقل کم‌مراجعه هستند.
  • اغلب خانه‌های مطبوعات که زیرمجموعه‌ای از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها محسوب می‌شوند هر سال در نمایشگاه مطبوعات شرکت می‌کنند؛ معمولاً با غرفه‌های بزرگ و مراجعان اندک.
  • برخی نشریات محلی و استانی با زبان بومیان همان منطقه منتشر می‌شوند. دیده نشدنِ آنها در این نمایشگاه موجب شده که شاید بسیاری از مردم و مخاطبان رسانه‌ها از وجود چنین نشریاتی اطلاع نداشته باشند و حتی همشهریانشان هم کمتر به آنها مراجعه می‌کنند.
  • سازمان‌های دولتی و فرادولتی، روابط عمومی‌ها و نشریات ارگانیِ زیادی هر سال در نمایشگاه مطبوعات شرکت می‌کنند. حتی متمول‌ترین‌هایِ آنها هم معمولاً از ادارۀ یک غرفه موفق و جذب مناسب مخاطب عاجزند.
  • نشریات زیادی در حوزه خانواده و سبک زندگی در نمایشگاه شرکت می‌کنند. اغلب آنها با برگزاری مسابقه و قرعه‌کشی مراجعانی برای غرفه‌های خود دست و پا کرده‌اند. آنها که چنین نمی‌کنند، خالی می‌مانند.
  • اغلب غرفه‌های کم‌مراجعه و رسانه‌های کوچک در راهروهای پشتی شبستان مصلی قرار دارند؛ یعنی جایی که کمترین رفت‌و‌آمد را دارد.
  • حتی برخی روزنامه‌ها و نشریات سراسری نیز با مراجعان بسیار اندکی در نمایشگاه مطبوعات مواجهند. تا حدی که برخی از صاحبان رسانه هم انگیزه حضور در غرفه خودشان را ندارند.
  • برخی نشریات، به دلیل حوزه کاری‌شان، آنقدرها هم کم‌مخاطب نیستند اما همان‌ها هم مراجعه‌کننده چندانی در نمایشگاه مطبوعات ندارند. با این حال، معمولاً هر سال در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.
  • رسانه‌های بزرگ، سراسری و پرمخاطب‌تر، عمدتاً در راهروهای اصلی شبستان مصلی متمرکز می‌شوند و غرفه‌های کوچک، استانی و کم‌مراجعه در راهروهای فرعی قرار می‌گیرند.
  • برخی غرفه‌ها هم در نمایشگاه مطبوعات، خدمات غیررسانه‌ای خود نظیر برگزاری کلاس‌های آموزشی را تبلیغ می‌کنند.
  • تعدادی نشریه در حوزه کودک و نوجوان نیز در نمایشگاه مطبوعات شرکت می‌کنند؛ بدون آنکه در یکجا متمرکز شده باشند و بدون تلاش خاصی در جهت ایجاد جذابیت برای مخاطبان اصلی‌شان.
  • گاهی باید پرسید اگر قرار است دیده نشویم، چرا در نمایشگاه شرکت می‌کنیم و وقتی شرکت می‌کنیم، چرا همه تلاشمان را می‌کنیم که دیده نشویم؟!
  • دسته‌بندی نامناسب نشریات و قرار گرفتن بی‌ربطِ برخی غرفه‌ها در کنار یکدیگر، به کمتر شدن مراجعان و مخاطبان آنها دامن می‌زند.
  • تنها محل تجمع غرفه‌های کم‌مراجعه و کم‌مخاطب، راهروهای فرعیِ طبقه همکفِ شبستان مصلی نیست و طبقه دوم شبستان معمولاً وضعی تأمل‌برانگیزتر دارد.
  • برخی نشریات نوپا هم در نمایشگاه مطبوعات شرکت می‌کنند؛ شاید به این امید که در آینده بیشتر دیده و خوانده شوند.
  • برخی نشریات اسم و رسم‌دارتر هم نتوانسته‌اند غرفه مناسبی دست و پا کنند و مخاطبان و مراجعان را به سمت خود بکشانند.
  • شاید شرکت در نمایشگاه مطبوعات برای برخی نشریات باسابقه تبدیل به عادت شده باشد؛ اما به هر حال دیدن غرفه‌های خالیِ آنها اصلاً لذت‌بخش نیست.
  • برخی نشریات استانی و محلی، برای طراحی غرفه‌های خود هزینه‌های بیشتری متحمل می‌شوند اما آنها هم معمولاً خالی می‌مانند.
  • اگر مسئولان سَری هم به غرفه‌های خالی نمایشگاه مطبوعات بزنند، شاید به اهداف و انگیزه‌های برپایی «نمایش‌گاهی» برای رسانه‌ها بیشتر فکر کنند.
  • دبیر روح‌الله وحدتی
  • مطبوعات
  • نمايشگاه
  • يارانه مطبوعات و خبرگزاري‌ها
  • خبرگزاری ایسنا
  • پول بیت‌المال
  • بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات
  • غرفه‌های خالی
  • هزینه‌ای برای دیده نشدن

لینکستان

    رزرو هتل مشهد جمینجا خرید سی پی لیفت صورت با نخ بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ گوسفند زنده روغن هیدرولیک تجهیزات پزشکی خرید سی پی کالاف بررسی علت بیماری‌ ها بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی دوره آنلاین زبان ثبت شرکت بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی پیوان ساندویچ پانل سم برای ساس چاپ لیبل uv dtf قیمت تشک خرید بک لینک طراحی سایت آهنگ جدید ایرانی کلاس تیزهوشان ششم تور قبرس شمالی پارتیشن شیشه‌ ای ساخت پرسشنامه آنلاین نوبت‌دهی آنلاین پزشکان پهنای باند اختصاصی رتبه‌ بندی شرکت متخصص گوش و حلق و بینی طراحی سایت شرکتی تابان شهر چاپ
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved