• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۳
  • GMT 18:53

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۳
  • GMT 18:53

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

۵۵ متر پر حاشیه

پریسا بهزادی
۳ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۴

از اراک به عنوان یکی از شهرهای صنعتی ایران یاد می شود که توانسته در میان شهرهای آلوده کشور نام و جایگاهی برای خود دست و پا کند. این شهر در سال ۱۳۹۲ طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به کلانشهر ارتقا یافت، البته نه از آن کلانشهرها با خیابان های عریض، متروها، پل‌ها و خیابان‌های چند طبقه، پیاده راه و همه آن چیزهایی که از کلانشهرها در خاطرمان نقش بسته است.  در طرح جامع و تفصیلی شهر اراک که به ترتیب در سال های ۸۱ و ۸۳ مصوب شده اند پیش بینی  شده است که کمربندی شمالی به کمربندی جنوبی شهر اراک متصل شود. بزرگراه ۵۵ متری(شهید سردار سلیمانی) یکی از مسیرهای پیش بینی شده در این طرح بود که کلنگ آن با وجود مخالفت فعالین محیط زیست و بعضی از اعضای شورای شهر و دفتر فنی استانداری در ۱۹ بهمن ۱۳۹۸  با حضور نماینده ولی فقیه در استان مرکزی به زمین زده شد و از همان ابتدای کار نام پروژه توسط شهردار به شهید سردار سلیمانی تغییر نام پیدا کرد، شاید برای اینکه خاطرات ناخوش "۵۵ متری" قبلی را برای مردم این شهر تداعی نکند.

  • در سال ۱۳۹۲ با ادغام دو شهر کرهرود و سنجان به شهر اراک جمعیت این شهر به بالای ۵۰۰ هزار نفر رسید تا اراک به جمع کلانشهرهای ایران بپیوندد.
  • طرح جامع و تفصیلی شهر اراک به ترتیب در سال های ۸۱ و ۸۳ مصوب شدند ولی پس از گذشت سال‌های بسیار، برخی از پروژه‌های آنها هنوز اجرایی نشده‌اند.
  • پس از لغو پروژه ۵۸ متری که سالها به پروژه ۵۵ متری معروف بود در سال ۹۸، این ۵۵ متری آخرین بزرگراه در نظر گرفته شده در طرح تفصیلی این شهر است که هنوز احداث نشده‌است.
  • بزرگراه ۵۵ متری(شهید سردار سلیمانی)، معبری به طول ۶.۲ کیلومتر و عرض پوسته ۵۵ متر است که از میدان راه‌آهن اراک آغاز می شود و به کمربندی شمالی می رسد.
  •  بزرگراه ۵۵ متری (شهید سردار سلیمانی) در مسیر خود از پل شهید نبیری، پل شهر صنعتی و پل شهید بختیاری در مسیر شرقی به غربی عبور می کند.
  • آن طور که شهردار اراک می‌گوید ۵۵ متری تکمیل کننده رینگ کناری و متصل کننده بزرگراه‌های شهری است.
  •  پروژه ۵۵ متری از زمان کلنگ‌زنی مورد انتقاد بعضی از اعضای شورای شهر، مدیر کل دفتر فنی استاندار مرکزی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی، مدیر کل حفاطت محیط زیست استان و فعالان محیط زیست قرار گرفته است.
  • پس از جدی شدن اجرای پروژه ۵۵ متری چند سازمان مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست و حقوق شهروندی بیانیه ای در مخالفت با اجرای این پروژه خطاب به شهرداری و شورای شهر منتشر کردند.
  • یکی از موارد اصلی مورد مناقشه برای ایجاد این بزرگراه درختانی است که در این مسیر قرار دارند و به نوعی مرزی بین منطقه شهری و صنعتی اراک محسوب می‌شوند.
  • طبق گفته شهردار اراک، عرض این خیابان ۲۰ متر است و ۳۵ متر مابقی به عنوان پوسته طرح در قالب فضای سبز و محل عبور عابر پیاده و دوچرخه پیش‌بینی شده و بر این اساس نیازی به قطع درختان نیست.
  • یکی دیگر از ایرادات وارده از سوی شورای شهر و دستگاه‌های مربوطه به بزگراه ۵۵ متری نبود پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی برای این طرح است.
  • مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی که از ابتدا هم مخالفت خود را با این طرح بیان کرده بود در گفتگو با یکی از رسانه‌ها این طرح را جعلی خواند و گفت این طرح نه مصوبه دارد، نه لازم است و اصلا به درد اراک نمی‌خورد.
  • در حال حاضر اجرای طرح توسط دستگاه قضایی به جهت بررسی پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی متوقف شده‌است. یکی از ایرادات دادگستری به اجرای پروژه شهید سلیمانی این است که گفته می‌شود این پروژه از طرح جامع شهری شهر اراک حذف‌ شده است.
  • شهردار اراک می‌گوید پروژه ۵۵ متری را به صورت امانی انجام می‌دهد و نیازی به تامین بودجه برای اجرای آن نیست.
  • پس از متوقف شدن پروژه پیاده‌راه حصار در همان ابتدای کار، ۵۵ متری اولین پروژه‌ای است که در زمان یک شهردار منتخب دوره پنجم شورای شهر آغاز می‌شود، تاکنون شهرداران منتخب این دوره به تکمیل پروژه‌های قبلی پرداخته‌اند.
  • یکی از معارضین بزرگراه ۵۵ متری، پل شهرصنعتی است. آنطور که شهردار اراک می‌گوید لازم است این پل قدیمی که استحکام کافی هم ندارد، برداشته و به جای آن زیرگذر احداث شود.
  • بزرگراه شهید سردار سلیمانی که شورایی ها می گویند اجرای آن در شورا رد شده در نزدیکی کوی علم الهدی و سه فاز شهرک‌ شهید بهشتی قرار گرفته است.
  • مردم اراک بواسطه پروژه همنامی که ۱۵ سال در گام های نخست اجرا متوقف ماند و تعداد زیادی از ساکنین را به دردسر انداخت خاطره خوبی از چنین پروژه هایی ندارند و نگرانند که خاطرات پر از حاشیه آنروزها دوباره تکرار شود.
  • دبیر لیلا بنیادی
  • استانی-عکس
  • اراك
  • بزرگراه
  • شهرداري
  • طرح جامع اراک

اخبار مرتبط

  • شهردار اراک:

    پروژه ۵۵ متری جعلی نیست/گفتند حق صحبت در شورا را ندارم

  • عملیات اجرایی پروژه ۵۵ متری اراک آغاز شد

  • مدیران خودرو

لینکستان

    رزرو هتل مشهد جمینجا خرید سی پی لیفت صورت با نخ بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ گوسفند زنده تجهیزات پزشکی بررسی علت بیماری‌ ها بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی دوره آنلاین زبان ثبت شرکت بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور طراحی سایت آهنگ جدید ایرانی کلاس تیزهوشان ششم تور قبرس شمالی پارتیشن شیشه‌ ای ساخت پرسشنامه آنلاین نوبت‌دهی آنلاین پزشکان پهنای باند اختصاصی رتبه‌ بندی شرکت متخصص گوش و حلق و بینی طراحی سایت شرکتی تابان شهر چاپ تصفیه آب خانگی خرید سی‌ پی کالاف ساندویچ پانل خرید سی‌ پی
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved