• یکشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 00061673959
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۲۶ اردیبهشت

آغاز تحلیل‌ها از داوطلبان/درگذشت ترکان/مظلومیت غزه

آغاز تحلیل‌ها از داوطلبان/درگذشت ترکان/مظلومیت غزه

اخبار انتخاباتی/ سفر ظریف به روم/ جنایت های رژیم صهیونیستی/ درگذشت اکبر ترکان از موضوعات و اخبار پربازدید امروز سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، اخبار انتخاباتی همچنان در صدر موضوعات داغ و خبرساز این روزهاست. 

با پایان مهلت ثبت نام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، محمد جواد ظریف همان طور که از دو سال قبل اعلام کرده بود پا به صحنه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری نگذاشت تا خاطر دوستان دلواپس از نامزدی‌اش آسوده شود و آن‌ها خود را به حضور در پاستور نزدیک تر ببینند.

در طول ماه‌های  گذشته وزارت امور خارجه و در راس آن محمد جواد ظریف در کنار این که درگیر وظایف ذاتی خود در امر سیاست خارجی و دیپلماسی بود  در داخل کشور نیز با حاشیه‌های  متعددی مواجه بود و این انتظار   وجود دارد که با توجه به عدم نامزدی ظریف در انتخابات ریاست جمهوری، گروه‌های مختلف سیاسی در کشور  در آستانه برگزاری انتخابات، کم‌تر مسائل سیاسی خارجی کشور را به این رقابت‌های داخلی گره زده و زمینه ای را فراهم کنند که این وزارت‌خانه با آسودگی بیشتر و با اطمینان از حمایت مردم و گروه‌های سیاسی مختلف، پرونده های پیش رو را با امید تحقق منافع مردم و کاهش تحریم‌های  خارجی به پیش ببرد.

ثبت‌نام نامزدهای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، پس از پنج روز، با نام‌نویسی ۵۹۲ نفر و حضور تعداد زیادی از سیاسیون  پایان یافت که جدول مشخصات کامل نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ را می توانید اینجا ببینید.

انتخابات ریاست جمهوری امسال یکی از پر کاندیداترین انتخابات های تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران است؛ با این وجود تعداد کاندیدای احتمالی بازمانده از ثبت نام؛ آن هایی که آمدند، در عرصه رقابت نماندند و رفتند نیز قابل توجه است.

در همین راستا محمدباقر قالیباف هم که برخلاف گمانه زنی‌ها از کاندیداتوری برای انتخابات کناره گیری کرد،  در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس، تعدد نامزدهای انتخاباتی را نشانه «پذیرش فرآیند انتخاباتی در ایران و موثر بودن جایگاه ریاست جمهوری» دانست و مردم را به مشارکت گسترده دعوت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش همچنین نامزدها را به رعایت موازین شرعی و اخلاقی برای عدم تخریب یکدیگر دعوت کرد وگفت : نامزدها باید از طرح ادعاهای غیرمنصفانه علیه رقیبان با جدیت بپرهیزند چرا که اینگونه اقدامات باعث سیاه نمایی از وضعیت کشور شده و مردم را نسبت به آینده ناامید می‌کند. ملت ایران خود بهتر از هر کسی می‌دانند که قدرت اصلی سرزمین ما در پشتوانه مردمی آن است. افزایش این قدرت مردمی مستقیما به تأمین منافع ملی در عرصه‌های مختلف بین المللی در برابر دشمنان مردم منجر خواهد شد. مردم عزیز ما به این مسئله توجه جدی دارند که رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مسئول اجرایی کشور مهم‌ترین نقش را در زندگی مردم ایفا می‌کند.

رستم قاسمی هم به عنوان یکی از نظامیانی که برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده معتقد است که مشکل امروز کشور اجرای برنامه‌هاست و اگر مردم فردی را از میان کاندیداها ببینند که سوابق و کارنامه موفقی در حوزه اجرایی کشور داشته باشند، پای صندوق های رای حاضر می شوند.

قاسمی که همچنان در یکی از نیروهای سپاه سمت دارد، در گفت و گو با ایسنا می گوید که تاکنون چندین مرتبه استعفا داده، اما سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه هنوز با این درخواست او موافقت نکرده است.

عباسعلی کدخدایی،‌ سخنگوی شورای نگهبان هم در ارزیابی خود درباره روند ثبت‌نام‌ها گفت که خوشبختانه ثبت‌نام‌ها روند خوبی داشت و با توجه به مصوبه شورای نگهبان، ما به عنوان گام اول راضی هستیم، چرا که ثبت‌نام‌های بی‌رویه خیلی کمتر بود.

دیگر اخبار مرتبط را می‌توانید در لینک‌های زیر دنبال کنید.

احراز صلاحیت منوط به رای ۷ عضو شورای نگهبان است

همه جریانات سیاسی در ثبت‌نام انتخابات نماینده داشتند

انتشار برنامه های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

نمایندگانی که سودای پاستور دارند

هشدار حداد عادل به نیروهای انقلاب: صرفا از رئیسی پشتیبانی شود

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات براساس قانون به اعتراضات رسیدگی می کند

دلسوز ایران ولو مخالف جمهوری اسلامی در این انتخابات شرکت کند

رئیس جمهور آتی برنامه عملیاتی با اولویت مسائل معیشتی و اقتصادی داشته باشد

بیانیه نمایندگان مجلس با عنوان "تقدیر از اقدام وحدت آفرین رییس مجلس در انتخابات"

جریانات سیاسی انتخابات ایران را آزاد و سالم می‌دانند

کاندیداها ادای سوپرمن را درنیاورن

***

سفر محمدجواد ظریف به روم برای ملاقات با مقامات واتیکان و ایتالیا هم از جمله اخبار پربازدید امروز بود.

وزیر امور خارجه در این سفر علاوه بر رایزنی در خصوص گسترش همکاریهای مشترک در حوزه روابط دوجانبه، پیرامون همکاری‌ها در موضوعات مورد علاقه طرفین در سطح بین المللی نیز به تبادل نظر خواهد پرداخت.

ظریف که در سفر به اروپا به سر می‌برد، در نشست اضطراری مجازی وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره جنایت های رژیم صهیونیستی و آخرین تحولات فلسطین حضور یافت.

در این نشست وبیناری که به ریاست «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی برگزار شد، وزیران عضو سازمان همکاری های اسلامی در باره رخدادهای خونین و حملات اسرائیل در سرزمین فلسطین، به ویژه قدس بحث و تبادل نظر کردند.

قائم مقام جمعیت دفاع از فلسطین هم در ارزیابی خود از افزایش درگیری ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان با بیان این که در این دوره از درگیری ها، رژیم صهیونیستی غافلگیر شد گفت: رژیم صهیونیستی انتظار نداشت چنین پاسخی را از فلسطینی ها دریافت کند. اسراییلی ها می دانند که توان جنگیدن را ندارند.

خبرهای دیگر در این باره را در لینک های زیر بخوانید.

بیانیه نمایندگان در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین و غزه

اذعان یک مقام پیشین صهیونیست به ناتوانی این رژیم در برابر ایران

موضع دو پهلوی سازمان ملل «حمایت از تجاوز و مساعدت در جنایت» است

روایت سفیر ایران از تظاهرات مردم قطر علیه رژیم صهیونیستی

***

درگذشت اکبر ترکان، هم از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

اکبر ترکان از اعضای  مؤسس حزب اعتدال و توسعه و دبیر پیشین شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در دولت تدبیر و امید در اثر بیماری دیابت در گذشت.

ترکان یکی از اعضای اصلی تشکیل دهنده حزب اعتدال و توسعه بوده و از او به عنوان حامی جوانان در دولت اول حسن روحانی یاد می شود.

همچنین گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (یک شنبه) بیست و ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha