• شنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400012111024
  • خبرنگار : 50371

پژوهشگر حوزه سیاست مطرح کرد:

اصل بنیادین عزت وآینده انقلاب اسلامی

اصل بنیادین عزت وآینده انقلاب اسلامی

ایسنا/قم پژوهشگر حوزه سیاست به تشریح اصول بنیادین شکل دهنده به انقلاب اسلامی پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در سیزدهمین نشست از سلسله نشست های دوره ای کرسی های آزاداندیشی که توسط دانشگاه طلوع مهر و مجمع هماهنگی  پیروان امام و رهبری در قم به صورت مجازی برگزار می شود، گفت: یکی از عناصر برجسته شرایط سیاسی دوره طاغوت برجسته سازی عنصر« ذلت ملی» بود که سبب توجه به اصل عزت طلبی و استقلال خواهی عمومی ملت ایران و پیروزی انقلاب اسلامی شد. در حقیقت اصل بنیادین «عزت خواهی» انقلاب اسلامی واکنشی به ذلت پذیری حکومت شاه بود.

پژوهشگر حوزه سیاسی  در این نشست با تبیین جایگاه « اصل عزت» و نقش آن در پیروزی انقلاب، افزود: عزت به معنای صلابت، نفوذناپذیری، شکست ناپذیری همراه با احساس حرمت وکرامت است. عزت از سنخ مفاهیمی چون؛ عظمت، شوکت، کرامت، شرافت، قدرت، استقلال ، خوداتکایی و سربلندی است. در مقابل مفهوم ذلت، خفت، خواری، ضعف و زبونی، شکست پذیری و سست عنصری است. بسیاری از انقلاب ها در شرایط استبداد و خفقان بر اساس «اصل عزت» علیه زمینه های ذلت و حقارت انجام می گیرد.
وی به شرایط ذلت بار مردم ایران  بعد ازمشروطه تا انقلاب اسلامی اشاره کرد و تصریح کرد: وابستگی های فرهنگی، سیاسی، نظامی که در دوران پهلوی به غرب ایجاد شد، کشور در مسیر تقلید از الگوهای غربی قرار گرفت و برخی از رفتارهای سیاسی همانند؛ کشف حجاب، خلع لباس روحانیت، صدور فساد به روستاها از طریق انقلاب سفید، مبارزه با قرآن از طریق انجمن های ایالتی و ولایتی و مهمتر از همه آنها اعطای امتیاز حقارت بار مصونیت قضایی « کاپیتولاسیون» به نیروهای امریکائی در ایران سبب نوعی خودآگاهی ملی به ویژه در بین نخبگان شد و یکی از مهم ترین نقطه عطف های انقلاب اسلامی که مبارزات امام راحل را برجسته کرد همین ذلت پذیری کاپیتولاسیون بود که امام در اطلاعیه خود درباره آن فرمود:« استقلال ما را فروختند، عزت ما را پایکوب کردند، عظمت ایران از بین رفت.»
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فضای ذلت بار دوره طاغوت عنوان کرد: آن قدر شرایط تحقیر شدید شد که خود رژیم هم به فکراحیای هویت و شکوه ایرانی برآمد. آنها از طریق احیای هویت ایرانی و اسطوره ها و افسانه های تاریخی شاهنشاهی و تخت جمشید، کوروش کبیر، داستان رستم و افراسیاب، احیای ادبیات فارسی حافظ و فردوسی و پیشینه سازی تاریخ شاهنشاهی و گاهی هم شجاعت و مردانگی امیرالمؤمنین(ع) برآمدند. بسیاری از مبارزات همانند؛ نهضت ملی شدن صنعت نفت و جریان های سیاسی مبارزاتی هم عمدتاً برای مبارزه با ذلت پذیری دستگاه سیاسی شکل گرفتند. مهم تر از همه انقلاب اسلامی از همین نقطه عطف استکبارستیزی و عزت طلبی را آغاز کرد.
وی با تبیین هویت ذهنی و تاریخی عزت و ذلت یادآورد: این دو خصلت ممکن است به ویژگی عمومی یک ملت تبدیل شود .همان طوری که در داستان فرعون در قرآن آمده است که « فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ» فرعون رفتار استخفاف کننده داشت و جامعه مصر هم به دلیل انحراف، ذلیلانه از او اطاعت می کردند. بنابراین عزت و ذلت جنبه روان شناختی یک ملت هم هست که البته مجموعه ای از خصلت ها و ویژگی ها باید دست به دست هم بدهد تا یک ملت به چنین هویتی از هستی و حقیقت بودن خود برسد و شخصیت عزیز بودن و یا ذلیل بودن به شاخصه تأثیرگذار آن تبدیل شود.
مهاجرنیا در ادامه با اشاره به بنیادهای انقلاب اسلامی، گفت: این انقلاب بر اساس آموزه های قرآنی و باورهای دینی تحت رهبری امام خمینی شکل گرفت. در قرآن دو نوع عزت و ذلت مطرح است  یکی عزت توهمی است که مخصوص صاحبان قدرت و مستکبران است که فریفته شکوه تاج شاهی و قدرت سلطانی هستند و بر اساس «العزه بالاثم»( بقره: 204) کاری جز فساد و نابودی بشر ندارند. در آیه 34سوره نمل خصلت استبداد سلطانی را با عزیز و ذلیل کردن مردم معرفی می کند. در داستان فرعون او خود را صاحب عزت معرفی معرفی می کند و مردم تحقیر شده مصر و ساحران مزدور او در مقابل حضرت موسی (ع) به عزت توهمی فرعون قسم یاد کردند که ما پیروز می شویم « قَالُوا بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ إِنَّا لَنَحْنُ الْغَالِبُونَ» در سوره کهف در یازده آیه (32 تا 43)حقیقت عزت توهمی  را با تمثیل دو باغدار ذکر می کند و در نهایت با فروریختن «توهم عزت» و قدرت او می فرماید:« هُنَالِکَ الْوَلَایَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ» آشکار می شود که قدرت و عزت واقعی از آن خدا است همان طوری که فرعون در هنگام غرق شدن فهمید قدرت و عزتش پوشالی است و اعتراف کرد که گفت« إِذَا أَدْرَکَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِیلَ وَأَنَا مِنْ الْمُسْلِمِینَ » عزت واقعی نزد خداست و من به او ایمان می آورم. محمدرضا شاه هم در هنگام فرار از ایران از قدرت توخالی خود توبه کرد.
وی در تبیین عزت واقعی که اساس اندیشه انقلاب اسلامی است، یادآورشد: مردم ایران بر پایه این نوع عزت واقعی قیام کردند. این عزت و قدرت مخصوص خداوند است« ان العزه لله جمیعاً» و او به هرملتی و قومی و جامعه ای که بخواهد عزت می دهد« تعزّ من تشاء» و ذلت هر قوم و ملتی هم به دست اوست« تذّل من تشاء» در گفتمان الهی قرآن، اصل عزت و عزیز بودن از آن خداست. اسلام را در جایگاه عزت قرار داده است « الاسلام یعلوا» و رسول الله و مؤمنان هم عزیزند« لله العزه ولرسوله و للمؤمنین» و تمام آموزه های دین بر اساس این اصل طراحی شده است و مسلمانان در هیچ نوع رابطه ای با کفارحق ندارند این عزت را پایکوب کنند.زیرا« لن یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا»با این منطق ملت ایران خواهان استقلال و آزادی و نفی استکبار و استثمار از ایران شد و نظام شاهنشاهی را ساقط کرد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.