• پنجشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400023021717
  • خبرنگار : 50081

/هفته سرآمدی آموزش/

دانشگاه صاحب مکتب، می‌تواند مفاهیم علمی را به دانشجویان منتقل کند

دانشگاه صاحب مکتب، می‌تواند مفاهیم علمی را به دانشجویان منتقل کند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه باید بتواند صاحب مکتب، الگو و مدلی باشد که براساس آن‌ها بتواند سیاست‌ها، رویکردها و مفاهیم علمی را به دانشجویان خود انتقال و آموزش دهد.   

دکتر محمد کافی در مراسم نکوداشت هفته سرآمدی آموزش و مقام استاد که در دانشگاه فردوسی برگزار شد، با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط بسیار خاص، پویا و گذرایی در حوزه آموزش عالی رقم می‌خورد، اظهار کرد: اگر سالیان سال بعضی از استادان تغییری در جزوه و کتاب‌های‌شان رخ نمی‌داد و منابع‌شان عوض نمی‌شد، امروز و در این دوران، حوزه آموزش و آموزش عالی پویا نشده و آن تحولات در عملکرد اساتید اتفاق نیفتاده بود؛ که تمام حوزه‌های تخصصی و علمی نیاز به همراهی و روزآمدی با این تحولات را نیز دارند.

وی افزود: بسیاری از تغییرات پی در پی آیین‌نامه‌ها به این دلیل است که در حوزه آموزش عالی تغییراتی رخ دهد بنابراین نیاز است که آیین‌نامه و دستورالعمل‌های جدید به صورت مرتب صادر شود. نکته مهم این روزها این است که باید از بُعد محتوا و روش انتقال و آموزش مطالب به جوانان نخبه دانشجو به یک رویکرد و استراتژی بسیار جدید و نو دست پیدا کنیم زیرا اگر روزآمدترین محتوا را مرور کرده باشیم ممکن است فردای آن روز به آن محتوا مطالبی اضافه شده باشد. 

رئیس دانشگاه فردوسی اضافه کرد: بنابراین به صورت مرتب پویایی لازم است و این پویایی در حوزه علوم تجربی بسیار بیشتر از علوم پایه و علوم انسانی است؛ اگرچه در این علوم هم تحولات وجود دارد اما نیاز است که بیشتر مورد توجه قرار گیرد. مهمتر از همه مواردی که مطرح شد، نحوه انتقال مطالب است؛ واقعا بسترها، تکنیک‌ها، فناوری‌های بسیار متنوع و نو و همچنین روش‌هایی که امروز برای انتقال مفاهیم علمی فراهم است را باید قدر بدانیم. اگر مرکز، سازمان و دانشگاهی مدرن نباشند و الگو نداشته باشد، قطعا نمی‌توانند همراه با جوانان پویا و فعال پیش بروند. 

وی تصریح کرد: ناب‌ترین و تاپ‌ترین مطالب علمی توسط دانشگاه‌های امروز به صورت رایگان به اشتراک گذاشته می‌شود و کاملا شرایط جدیدی را به وجود آورده است و نکته مهم اکنون این است که، دانشگاه بتواند صاحب مکتب، الگو و مدلی باشد که براساس آن‌ها بتواند سیاست‌ها، رویکردها و مفاهیم علمی را به دانشجویان خود منتقل کند و آموزش دهد.   

کافی عنوان کرد: دانشگاه فردوسی به خود می‌بالد که در چند سال اخیر به جای اینکه ارائه کند تا چگونه مطلب علمی منتقل شود، به الگوسازی توجه و تلاش کرده الگوی مفهومی برای هر کدام از مقاطع تحصیلی تعریف کند. ما اکنون می‌دانیم که کارشناس و دانش‌آموخته کارشناسی، ارشد و دکتری دانشگاه فردوسی دارای چه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی هستند و باید چگونه این توانایی‌ها را کسب کنند. همچنین به آن‌ها طرز فکر کردن و استنتاج کردن را تمرین می‌دهیم که اولا از استادان انتظار داریم دانشجویی که زیر دست آن‌هاست به جای اینکه مطالب حفظی را منتقل کنند، تفکر در همه امور را آموزش دهند. 

رئیس دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز توانستیم در این جهت گام برداریم و بسیار خوب شروع کردیم تا در راستای تکامل این مدل‌ها و مفاهیم کار کنیم و امیدوارم در این جهت گام‌های بیشتری برداریم و بتوانیم دانش آموختگان جوانی را تربیت کنیم که بتوانند آینده‌ساز کشور و دنیا باشند. 

همچنین، در پایان از الگوی مفهومی آموزش گروه، توسط دکتر کافی رئیس و دکتر پیش‌قدم معاون آموزشی دانشگاه فردوسی رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha