• جمعه / ۴ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1400040402562
  • منبع : فضای مجازی

ادعای رییس اسبق پلیس راه درباره اتوبوس‌های ایرانی

ادعای رییس اسبق پلیس راه درباره اتوبوس‌های ایرانی

رییس اسبق پلیس راه ناجا مدعی است، برخی شرکت‌های ایرانی سازنده اتوبوس به خاطر قیمت کمتر از پروفیل ساختمانی استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویداد ۲۴، در پی نقص فنی اتوبوس اسکانیا در نقده که حامل تعدادی از خبرنگاران بود، ۲ تن کشته و ۲۱ تن مجروح شدند. این در حالی است که کمتر از ۲۴ ساعت بعد در حادثه‌ای دیگر در استان یزد در پی نقص فنی یک اتوبوس دیگر ۵ تن کشته و ۲۸ تن مجروح شدند.

رویداد۲۴ در ادامه نوشت: «ارابه‌های مرگ» چند سال پیش در پی برخورد ۲ دستگاه اتوبوس اسکانیا در محور تهران - قم و حریق‌های سریالی آنها که موجب مرگ صدها هموطن شد، بر روی اتوبوس‌های اسکانیا گذارده شد؛ اتوبوس‌هایی که در پی انتقادهای آن دوره از ایمنی و استانداردشان، سفیر وقت سوئد در ایران را به کارخانه عقاب‌افشان، تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا کشاند. سفیر وقت سوئد پس از این بازدید مدعی شد که اتوبوس‌های اسکانیای تولیدی در ایران از استانداردهای اسکانیای سوئد خارج شده‌اند.

همان زمان عامری، مدیرعامل وقت اتحادیه تعاونی‌های مسافربری کشور نیز گفته بود: «راننده‌ها مدعی شدند که در ساخت اتاق اتوبوس‌های اسکانیا از پروفیل ساختمانی به جای پروفیل‌های صنعتی استفاده می‌شود.»

همچنان با گذشت بیش از ۸ سال از این صحبت‌ها اتوبوس‌های اسکانیا و نقایص فنی آنها همچنان در جاده‌های کشور جان می‌گیرد. تنها کمتر از ۲۴ ساعت در ۲ حادثه واژگونی که به گفته پلیس راه ناجا با نقص فنی اتوبوس‌ها مرتبط بوده است ۷ تن کشته و ۴۹ نفرمجروح شدند؛ حوادثی که هر چند در پی پاندمی کرونا و کاهش اقبال عمومی به استفاده از اتوبوس و ممنوعیت سفرها طی ۲ سال گذشته کاهش داشته است، اما روند وقوع آنها به نسبت میزان ترددها همچنان ادامه دارد.

برخی شرکت‌های ایرانی پروفیل ساختمانی استفاده می‌کنند

سرهنگ سیدهادی هاشمی، رئیس اسبق پلیس راه ناجا، درباره حوادث اتوبوس‌ها و آسیب‌های آنها به رویداد۲۴ می‌گوید: «در حوادث اتوبوس‌ها اگر از هم جداشدگی اتاق اتوبوس یا متلاشی‌شدن آن مشاهده شود قطعا علت این امر استفاده از پروفیل‌های معمولی و ساختمانی در ساخت بدنه اتوبوس به جای پروفیل‌های صنعتی است که این امر هم به دلیل اختلاف قیمت زیاد این ۲ پروفیل است.»

او با اشاره به این که پاکسازی حاشیه راه‌ها می‌تواند در کاهش شدت خسارات جانی و مالی موثر باشد، اضافه می‌کند: «در دنیا حاشیه راه‌ها از سنگ و نخاله‌ها پاکسازی و نهرها و مسیل‌ها پوشانده می‌شوند و اصطلاحا «منطقه عاری از خطر» ایجاد می‌کنند تا در صورت خروج وسایل نقلیه از راه به هر دلیل با کمترین صدمات جانی و مالی مواجه شوند.»

به گفته هاشمی ایجاد «منطقه عاری از خطر» نیازی به تکنولوژی ندارد و تنها با وسایل راهسازی که در ادارات راه موجود است می‌تواند قابل انجام باشد.

این مسایل در حالی است که بر اساس قانون پلیس باید سهم بخش‌های مختلف را در قصور رخداد حادثه مشخص و به دستگاه قضایی اعلام کند. در این بین باید منتظر ماند و دید که جان باختن ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی ۲ خبرنگار جوان و مجروح شدن بیش از ۱۹ خبرنگار رسانه‌های کشور می‌تواند مسئولان ذیربط و رسانه‌ها را نسبت به ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوس‌های تولیدی و برخورد با مقصران این گونه حوادث مجاب کند یا آن که لابی‌گری‌ها تقصیر را بر عهده ضعیف‌ترین بخش ناوگان حمل و نقل کشور که همان رانندگان این ارابه‌های مرگ هستند می‌اندازد و این حادثه هم تنها با پیام‌های تسلیت مقامات پایان می‌یابد.

موضوعی که روشن شدن ابعادش شاید این بار با حساسیت و ورود همه رسانه‌ها می‌تواند در پیشگیری و نجات جان بسیاری از شهروندانی که می‌خواهند از ناوگان اتوبوسرانی کشور استفاده کنند موثر باشد تا «یک کشته کمتر» تحقق یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۴ ۱۷:۰۹

"بسیاری از شهروندانی که می‌خواهند از ناوگان اتوبوسرانی کشور استفاده کنند" برعکس! بیشتر مردم میخواهند با هواپیما سفر کنند امّا نساختن فرودگاه برای همۀ شهرستانهای کشور باعث کمبود هواپیما و گرانی بلیطش شده و اجحاف خرج به دلار مزد به ریال، مزید بر علّت شده و اکثر ملّت را ناچار به سوارشدن به اتوبوس نموده، آنهم اتوبوسی که از آسمان و ریسمان همه از کیفیّت فنّی‌اش می‌نالند امّا مسئولین استاندارد، لالند؛ مونتاژگر هم -مثل همیشه- دو قورت و نیمش باقیه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۵ ۰۱:۰۷

سرهنگ هاشمی کاملا درست میفرمایند-زیرا ایشون افسر بسیار بسیار با تجربه و با دانشی هستند-اونایی که از نزدیک باش کار کردند کاملا این حرف من رو تصدیق میکنند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۵ ۰۷:۴۰

موضوعی که روشن شدن ابعادش شاید این بار با حساسیت و ورود همه رسانه‌ها می‌تواند در پیشگیری و نجات جان بسیاری از شهروندانی که می‌خواهند از ناوگان اتوبوسرانی کشور استفاده کنند موثر باشد.( بهتر است برای اجماع همه رسانه ها خبرگزاری ایسنا پیشقدم شده و با دعوت از آنها برای راه اندازی یک کمپین تا رسیدن به نتیجه مطلوب همه رسانه ها موظف باشند روزانه یا هفتگی با درج مطلبی را در این خصوص رپرت کرده و از همه مردم نیز درخواست شود به این کمپین بپیوندند)

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۵ ۱۳:۳۴

این درست. ضبط کردن موبایل سرنشینان اتوبوس چی؟ این را با چه توجیه می کنید؟ نکند مصداق شعر حافظ باشد: آن یار کزو گشت سر دار بلند------------جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد.