• سه‌شنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400051208026
  • خبرنگار : 50028

از کمبود تجهیزات الکترونیکی تا مهم‌ترین علت تصادفات در خراسان جنوبی

از کمبود تجهیزات الکترونیکی تا مهم‌ترین علت تصادفات در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی اظهار کرد: ۷۸ درصد مقصرین حوادث رانندگی بومی هستند چراکه ترددهای آن به روستاها برای انجام کارهای کشاورزی بالا است و در پایان هم خسته و بدون برنامه ریزی مناسب به شهر بازمی‌گردند.

سرهنگ علیرضا رضایی، روز گذشته ۱۱ مردادماه در کارگروه اجرای مداخلات موثر به منظور پیشگیری و کاهش تصادفات منتهی به ضرر جانی و مالی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی ترددها در محورهای مواصلاتی استان گفت: در چهار ماه نخست امسال ۸۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند و ۹۰۰ نفر هم مجروح شدند که بیشتر این حوادث و تلفات در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است.

به گزارش ایسنا، وی، بیشترین آمار مجروحان تصادفات را مربوط به شهرستان‌های بیرجند، قاینات، نهبندان، طبس، زیرکوه و درمیان دانست و افزود: طبق بررسی‌های انجام شده ۵۸ درصد تصادفات در جاده‌های اصلی و بقیه در راه‌های فرعی و روستایی به وقوع پیوسته است.

رضایی با بیان اینکه ۴۷ درصد تصادفات منجر به فوت به علت واژگونی رخ داده است، تصریح کرد: در این مدت ۲۹ نفر معادل ۳۴ درصد متوفیان برون شهری نیز در محور زاهدان به مشهد در حوزه استان خراسان‌ جنوبی جان باختند که باید به این محور توجه ویژه شود.

 وی بیان کرد: بیشترین علت وقوع حوادث ترافیکی به دلیل توجه نکردن به جلو، خواب‌آلودگی و استفاده از تلفن همراه است.

 رئیس پلیس راه خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه محور قاین - بیرجند و بیرجند - سربیشه نیز بیشترین تصادفات را داشته است، گفت: با توجه به طولانی بودن و کویری بودن راه‌های خراسان‌ جنوبی برای کاهش تصادفات به ویژه واژگونی ها باید نسبت به ایجاد استراحتگاه موقت و شیب شیروانی در محورهای مواصلاتی خراسان‌ جنوبی اقدام شود.

 رضایی به تصادفات با شتر از سال ۹۹ در جاده های استان اشاره کرد و افزود: در این مدت چهار نفر از هموطنان بر اثر برخورد با شتر در محورهای استان فوت و ۲۷ نفر مجروح شدند که باید فنس کشی، حفر کانال و پلاک‌کوبی شترها برای کاهش این نوع تصادفات در دستور کار قرار گیرد.

 وی بیان کرد: در چهار ماه اول امسال ۱۸ میلیون تردد در استان خراسان جنوبی به ثبت رسید که ۲۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس راه خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه ۴۹ درصد تصادفات مربوط به واژگونی‌ها و ۲۲ درصد مصدومان موتورسوارها هستند، اظهار کرد: ۷۸ درصد مقصرین حوادث رانندگی بومی هستند چراکه ترددهای آن به روستاها برای انجام کارهای کشاورزی بالا است و در پایان هم خسته و بدون برنامه ریزی مناسب به شهر بازمی‌گردند.

شناسایی ۶۳ نقطه حادثه خیز جدید

رضایی با اشاره به شناسایی ۲۷ نقطه حادثه خیر در خراسان‌ جنوبی و اصلاح ۹ نقطه خبر داد و گفت: همچنین سال گذشته ۶۳ نقطه حادثه خیز جدید نیز در استان شناسایی کرده‌ایم که باید ایمن سازی این نقاط نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی به حادثه تلخ تصادف اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلمان اشاره و تاکید کرد: دستگاه‌ها به هیچ عنوان حق ندارند برای تردد کارکنان در سفرهای برون شهری از اتوبوس‌های فاقد تاییدیه اداره راهداری و حمل و نقل استفاده کنند.

 رئیس پلیس راه خراسان‌ جنوبی، مشخص نبودن مسئول تخلیه محموله‌های تانکرهای حمل سوخت ترانزیتی حادثه دیده در حوادث ترافیکی جاده‌های خراسان‌ جنوبی و عدم قبول مسئولیت توسط شرکت‌های بخش فرآورده‌های نفتی را از دیگر مشکلاتی دانست که نیاز است این دستگاه ها موظف به انجام این کار شوند.

سرهنگ علیرضا عباسی، نیز اظهار کرد: در چهار ماهه ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ فوتی در تصادفات درون شهری داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۳۳ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس راهور خراسان‌ جنوبی با اشاره به وقوع ۶۰ درصد تصادفات در ساعت ۵ تا ۱۲ شب، افزود: در سال گذشته که ابتدای شیوع کرونا بود، مردم در زمینه ترددها مراعات می‌کردند ولی در چهار ماهه امسال حضور در معابر دورن شهری افزایش یافته است.

عباسی ادامه داد: متاسفانه بیشترین مجروحین تصادفات درون شهری افراد بین ۱۰ تا ۲۵ سال هستند و ۲۰ درصد آنان عابرین پیاده بودند.

به گفته وی همچنین بالغ بر ۵۰ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات درون شهری خراسان‌ جنوبی افراد بین سنین ۱۰ تا ۲۵ سال هستند که نشان می دهد بیشتر آنان از قشر دانش آموز و دانشجویانی هستند که در سایه نظارت کمرنگ خانواده ها بیشتر در معابر حضور می یابند.

وی با بیان اینکه علت بیشتر تصادفات عدم رعایت حق تقدم و عدم توجه به جلو بوده است، تصریح کرد: عدم توجه به جلو در اکثر موارد ناشی از استفاده راننده از تلفن همراه است.

رئیس پلیس راهور خراسان‌ جنوبی با ابراز نگرانی از افزایش ۱۲ درصدی تصادفات خروج از معبر و واژگونی های درون شهری، بیان‌ کرد: ما به هیچ وجه تمایل به ایجاد سرعت گیر نداشته‌ایم ولی گاهی به واسطه عدم سرعت مطمئنه شهروندان مجبور به ایجاد سرعت گیر در برخی از تقاطع‌ها و خیابان‌های شهر هستیم.

فقر تجهیزات الکترونیکی کنترل ترافیک در بیرجند

عباسی با بیان اینکه ما در شهر بیرجند دچار فقر تجهیزات الکترونیکی کنترل ترافیک هستیم، گفت: متأسفانه برای برخی از دستگاه‌ها موضوع ترافیک شهری یک دغدغه نیست و یکی از درخواست‌های ما اجرای طرح جامع مطالعات ترافیکی شهر بیرجند است که ۶ ماه از تصویب آن می گذرد و نباید این مهم را به تأخیر بیندازند.

وی به نقاط حادثه خیز در بیرجند اشاره و تصریح کرد: متأسفانه عابرین پیاده در بسیاری از نقاط شهر چون بلوار پیامبر اعظم(ص) به سمت بند دره و بلوار کوهنورد، بند امیرشاه، ورودی و خروجی حاجی آباد و بهشت متقین از عرض بلوار عبور می‌کنند در حالی که بر اساس رصد دوربین های پلیس برخی رانندگان با سرعت ۱۷۳ کیلومتر در این مسیر (پیامبر اعظم) رکورد زدند و در این نقاط مسائل ایمنی رعایت نشده است.

رئیس پلیس راهور خراسان‌ جنوبی ادامه داد: باید خط کشی های عابران پیاده در مرکز استان مجدد بازنگری شود.

عباسی با اشاره به اینکه فعالیت ما در چهار ماهه سال در حوزه ضبط گواهینامه متخلفان ۳۳ درصد افزایش داشته است، گفت: در این مدت ۲۵ درصد متوفیان تصادفات درون شهری رانندگان موتورسیکلت بوده‌اند و در ۲۴ درصد تصادفات نیز رانندگان موتورسیکلت مقصر شناخته شدند.

 همچنین در این جلسه از تصویب طرح ترافیک شهر بیرجند خبر داده شد که یک طرفه کردن دو خیابان این شهر از شهریور اولین گام اجرایی شدن آن خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.