• شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400061309144
  • خبرنگار : 50310

رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس:

استفاده متوازن از امکانات کشور مورد توجه باشد

استفاده متوازن از امکانات کشور مورد توجه باشد

ایسنا/لرستان رئیس فراکسون توسعه متوازن کشور گفت: یکی از قوانین مصوب مجلس استفاده متوازن از امکانات کشور است که در آن تمام مناطق کشور باید به صورت یکسان دیده شود.

دکتر محمد خدابخشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ریشه پیگیری‌هایی که از مناطق مختلف کشور انجام می‌شود به این برمی‌گردد که نظام برنامه‌ریزی ما یک سری نواقص و اشکالاتی دارد که همه مناطق کشور را به صورت یکسان نمی‌بیند، یعنی در فرآیند توسعه‌ای که در سال‌های قبل دنبال شده علی الرغم کارهای زیادی که انجام شده ولی نگاه منصفانه‌ای نبوده است.

وی ادامه داد: اگر که شما برنامه‌های توسعه را مرور کنید، برنامه‌هایی که اجرا شده بعضی از مناطق در کشور احساس تبعیض دارند، یعنی فکر می‌کنند خیلی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، راه حلی که دنبال می‌کنند این است که از طریق تقسیمات کشوری با ایجاد شهرستان و بخش توجه حاکمیت را در مناطق خود بیشتر کنند.

خدابخشی عنوان کرد: ممکن است از دید برنامه‌ریزی این کار درست نباشد، همانگونه که می‌دانید در احکام برنامه توسعه دولت مکلف شده که حجم ساختار دولت را ۱۵ درصد کاهش دهد، اما همین قوانینی که ما داریم فرآیندی که اجرا می‌شود بعد از اینکه متغیر کلان اقتصادی تخمین زده می‌شود این بخش‌های مختلف مانند کشاورزی و صنعت و معدن و ... در برنامه ریزی منطقه‌ای مدنظر قرار داده نمی‌شوند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یعنی مناطق در برنامه‌های بخشی جایی ندارند یه خاطر همین بعضی از جاها براساس رایزنی های نمایندگان رشد پیدا کرده است، طرح‌هایی که برای رسیدن به توسعه لازم است وتوجیه فنی و اقتصادی دارد در جاهای مختلف اجرا شده، اما مکان یابی این طرح ‌ها براساس رایزنی و لابی بوده است، به همین دالیل وقتی مردم محصول اجرای ین طرح‌های توسعه‌ای را می‌بینند احساس تبعیض می‌کنند.

وی تصریح کرد: مردم می‌بینند در برخی استان‌ها و  شهرستان‌ها پروژه‌های خوبی اجرا شده اما در برخی از شهرستان‌ها نه، که برخی از آن‌ها نیز ممکن است توجیه کارشناسی نداشته باشد.

خدابخشی عنوان کرد: حتماً ایجاد استان و شهرستان جدید به این دلیل که روی بودجه عمومی دولت تأثیرگذار است حتماً روی حجم دولت نیز تأثیرگذار است، شاخص‌هایی که براندازه دولت مؤثر هستند تعداد نیروی انسانی که به کار گرفته می‌شود، حجم بودجه عمومی است که افزایش پیدا می‌کنند.

رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور بیان کرد: هر زمانی که ما استان جدید یجاد کنیم در هر استان استاندار، معاونین استاندار، حدود ۸۱ مدیرکل و کارمندان آن‌ها را داریم و در شهرستان‌ها نیز به همین شکل است که روی بودجه عمومی دولت قطعاً تأثیر دارد.

وی بیان کرد: علی‌الرغم اینکه برخی از استان‌ها در تقسیمات کشوری جایگاه خوبی دارند، اما این موضوع باعث نشده که آن‌ها توسعه پیدا کنند و برعکس استان‌هایی داریم علی‌الرغم اینکه موقعیت خوبی در شاخص‌های تقسیمات کشوری ندارند ولی بهتر توسعه پیدا کرده‌اند.

خدابخشی افزود: براساس آخرین اطلاعاتی که ز مرکز آمار ایران گرفتم تعداد شهرستان‌ها، بخش‌ها، شهرهای ایجاد شده، دهستان‌ها و مساحت هر استان شاخص‌هایی برای تقسیمات کشوری هستند، اگر این‌ها را در استان‌های مختلف مقایسه کنیم، به عنوان مثال می‌بینیم موقعیت سیستان و بلوچستان در تقسیمات کشوری خوب است اما توسعه نیافته و استان همدان در تقسیمات کشوری موقعیت خوبی ندارد اما توسعه یافته است.

رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور تصریح کرد: مقایسه می‌کنیم می‌بینیم استان فارس بهترین موقعیت را در تقسیمات کشوری دارد، بعد از آن کرمان است و بعد اصفهان و سیستان و بلوچستان، اما می بینیم که استان سیستان و بلوچستان علی‌الرغم موقعیت خوبش در تقسیمات کشور توسعه نیافته است مخصوصاً در زمینه زیرساخت‌ها، بنابراین نتیجه می‌گیریم صرفاً بهبود وضعیت از نظر تقسیمات کشوری به توسعه هر بخش و استان ارتباط ندارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال استان همدان در رتبه بندی موقعیت نسبت به بقیه استان‌ها در رتبه بیست و سوم است و لرستان رتبه ۱۸ تقسیمات کشوری را دارد، کدام استان برخوردارتر است، بنابراین اگر استانی در شاخص‌های تقسیمات کشوری موقعیت خوبی داشت حتماً به این معنا نیست که توسعه یافته یا توسعه بهتری ایجاد می‌شود.

خدابخشی با اشاره به این که توجه حاکمیت باید به مناطق کمتر توسعه یافته بیشتر شود، عنوان کرد: ما در برنامه ششم توسعه حکم قانونی داشتیم که دولت حجم خود را کنترل کرده و آن‌را ۱۵ درصد کاهش دهد.

رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور بیان کرد: منشاء این فشارها برای این است که مردم تبعیض‌ها را در مناطق مختلف می بینند، اگر دولت با اجرای طرح‌های زیرساختی سریع تر موافقت کند منطقه نیز توسعه پیدا می‌کند و مردم دیگر دنبال افزایش تقسیمات کشوری نمی روند، مردم دنبال این نیستند که به تعداد کارمندان دولت اضافه شود، دنبال دریافت خدمات بیشتر هستند اما وقتی از نمایندگان به جایی نمی رسند مجبور هستند از این راه ورود کنند.

وی با اشاره به این که من این‌که پایه و اساس قوانین تقسیمات کشوری است را خیلی قبول ندارم، عنوان کرد: اعتقاد دارم دولت سلیقه‌ای عمل می‌کند، به هر حال مجوزهایی که داده شده و شهرستان‌هایی که ایجاد شدند این موضوع را تأیید می‌کند، ما قوانین متعددی داریم، یکی از این قوانین استفاده متوازن از امکانات کشور است که در آن تمام مناطق کشور باید به صورت یکسان دیده شود.

خدابخشی ادامه داد: ما در برنامه ششم توسعه داریم که دولت مکلف است که راه‌های دسترسی تمام روستاهایی که بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند را به صورت ۱۰۰ درصد آسفالت کند، سؤال اینجاست چرا این قانون اجرا نمی‌شود و به  آن بودجه تخصیص نمی‌دهند، متأسفانه دولت سلیقه‌ای عمل کرده و هر قانونی که به آن اعتقاد دارد را اجرا کرده و برخی قوانین را حتی دستورالعمل‌های آن را در هیئت وزیران تصویب نمی‌کند.

رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور عنوان کرد: اجرای قوانین بستگی به رویکرد دولت دارد، یک دولت محرومیت زدایی را در اولویت کار خود قرار داده و در این راستا حرکت می‌کند و یک دولت براثر فشارهای سیاسی و رایزنی‌هایی که انجام می‌شود، طرح ارتقاء شهرستان در هیئت وزیران تصویب می‌شود. پ

وی افزود: یکی از سؤال‌های ما این است که تعیین استانداری ویژه و فرماندار ویژه براساس چه شاخص‌هایی است.

خدابخشی بیان کرد: توصیه من به وزارت کشور این است که بحث تقسیمات کشوری را عادلانه و منصفانه ببینند، جایی که ضرورت دارد به ایجاد شهرستان و بخش بپردازند، باتوجه به محدودیت‌هایی که ما در بودجه عمومی کشور داریم نزدیک به ۹۰ درصد بودجه عمومی ما اجتناب ناپذیر است درصد کمی برای انجام کارهای عمرانی می‌ماند و مهم برای مردم انجام کارهای عمرانی و زیرساختی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha