• یکشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400062820643
  • خبرنگار : 30054

تجارت الکترونیک، جولان‌گاه کسب و کارهای کوچک

تجارت الکترونیک، جولان‌گاه کسب و کارهای کوچک

بزرگ‌ترین تحولات روزگار ما را امکانی به نام اینترنت رقم زده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام رایان پی، شکل‌گیری بازارهای اینترنتی و پدید آمدن فروشگاه های آنلاین یکی از تحولات بزرگ این فرآیند به شمار می‌رود. بازاری در بستر اینترنت؛ فضایی برای همه نوع کسب و کار، آن‌ هم بی‌هیچ محدودیتی. اگرچه مصرف‌کنندگان در ابتدا و طبیعتا، نسبت به این نوع تجارت خیلی خوش‌بین نبودند و استقبال خوبی از بازارهای به اصطلاح مجازی نمی‌کردند، اما ورود کسب و کارهای کوچک به این فضا، مناسبات را عوض کرد.  بنابراین پس از اندک‌زمانی تجارت الکترونیک که در ابتدا انحصاراً در اختیار برندها و بازارهای بزرگ بود، کم‌کم به جولان‌گاه کسب و کارهای کوچک بدل شد. این شلوغی اما تبعاتی نیز داشت. در تجارت الکترونیک بر خلاف شیوه‌های سنتی تجارت، دو طرف یک معامله همدیگر را نمی‌بینند، و این خود علت مهمی است که  صاحبان کسب و کارهای اینترنتی را به سمت رعایت اخلاق سوق بدهد. 

اخلاق در کسب و کارهای اینترنتی

اکنون این یک اصل ثابت شده است که رعایت اخلاق در کسب و کارهای اینترنتی، در نهایت سبب گسترش این نوع تجارت خواهد شد. بنابراین شما به عنوان یکی از صاحبان کسب و کارهای مجازی، الزاماً باید تعریف دقیقی از اخلاق حرفه‌ای و ملاک‌های اخلاقی در تجارت الکترونیک داشته باشید. مطالعات علمی در این‌باره در نهایت معیارهایی را برای رسیدن به یک مرام‌نامه‌ی مدون تعیین نموده است.

عناوینی شامل:

  • حفظ حریم خصوصی
  • امنیت تجارت
  • عدم فریب‌کاری در مواجهه با مشتری
  • قابلیت اطمینان یا تحقق خرید
  • بازیابی خدمات یا ارائه‌ی خدمات مطلوب پس از فروش
  • صداقت و شفافیت در معامله
  • چگونگی ارتباط فروشنده و خریدار

 پرسش اساسی این است که شما به عنوان صاحبان کسب و کار، چگونه می‌توانید شفافیت، امنیت، اطمینان و مفاهیمی از این دست را در یک فرآیند خرید اینترنتی برای مصرف‌کننده ایجاد کنید؟
برای نمونه یکی از ابزارهایی که در این راستا و در بزنگاه مهمی مانند مرحله‌ی پرداخت، می‌تواند با امکانات و قابلیت‌هایی که دارد، بسیاری از آن معیارهای ذکر شده را برای مصرف‌کننده فراهم آورد، سرویس‌های متنوع درگاه پرداخت است. درگاه پرداخت؛ سیستمی است که امکان تراکنش‌های مالی در بستر اینترنت را فراهم می‌کند. به این معنی که مشتریان شما می‌توانند بدون مراجعه‌ی حضوری به بانک، اقدام به پرداخت آنلاین مبلغ اعلام شده به حساب بانکی شما کنند. از این نوع سرویس و قابلیت‌های فراوانی که دارد، در جهت گسترش کسب و کار خود استفاده کنید و گام مهمی در راستای رعایت و احقاق اخلاق حرفه‌ای در کسب و کارهای اینترنتی بردارید.

راهکارهایی برای جلب اعتماد مشتریان

مهم‌ترین هدف از رعایت اخلاق حرفه‌ای در کسب و کارهای اینترنتی، جلب اعتماد مشتریان است. شما به عنوان صاحبان کسب و کار، باید همواره به راهکارهای متنوعی بیندیشید که به کمک آن‌ها بتوانید خود را در مسیر رفتارهای اخلاقی قرار داده و از این طریق اعتماد مشتریان را جلب کنید. برای نمونه یکی از بهترین راهکارها که سرانجام به ایجاد شفافیت کاری ختم می‌شود، تولید محتوا درباره‌ی پشت‌پرده‌ی فعالیت‌های تجارت‌تان است. در واقع بهتر است تا حد امکان، مشتریان‌ از وقایع کاری پشت‌پرده‌ی کسب و کار شما مطلع باشند.

راهکار اخلاقی دیگر، تدوین سیاست بازپس‌گیری کالا است. مرجوع کردن کالای نامرغوب و یا کالایی که به دلایل متنوع مورد پسند مشتری نبوده است، می‌تواند عامل اخلاقی بسیار برجسته‌ای به شمار برود. همچنین داشتن نماد اعتماد الکترونیکی و پاسخ‌گویی مداوم و صادقانه به پرسش‌های مشتریان نیز دو راهکار بسیار موثر دیگر در جلب اطمینان مصرف‌کنندگان خواهد بود. قراردادن دادن اطلاعات  دقیق از هر محصول در اختیار مشتریان جدا از این‌که این روند، جزئی از حقوق اساسی مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود، برای شما نیز به عنوان یک امتیاز اخلاقی محسوب خواهد شد. در نهایت  به مرحله‌ی مهم پرداخت می‌رسیم. در این مرحله رعایت اخلاق مستلزم استفاده از ابزارهای نوینی مانند درگاه‌های پرداخت است که با قابلیت‌های متنوع‌شان، سبب جلب اعتماد مشتریان خواهند شد. مراحل دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، از شرکت های PSP  (درگاه مستقیم) و پرداخت‌یاری (درگاه واسط) متفاوت و هر کدام دارای مزایا و معایبی می‌باشد. با توجه به دانش فنی، هزینه، نوع کسب و کار و زمانی که دارید می‌توانید تصمیم بگیرید از کدام شرکت برای دریافت درگاه پرداخت اقدام نمایید.
اگر به دنبال ابزار پرداخت هستید و قصد دارید از این طریق کسب و کار خود را گسترش بدهید، با مقاله زیر با مراحل دریافت درگاه پرداخت آشنا شوید:
https://rayanpay.com/مراحل-دریافت-درگاه-پرداخت-اینترنتی/

آگاهی از حقوق مصرف کننده

معیارهای اخلاق در کسب و کارهای اینترنتی باید بر اساس دستورالعمل‌های اخلاقی کسب و کار، تعیین شوند و مورد توجه قرار بگیرند. در عین‌حال آگاهی از حقوق مصرف کنندگان نیز در تدوین اخلاق کسب و کارهای اینترنتی اثرگذار است.
برای نمونه چگونگی استفاده از اطلاعات کاربر توسط سایت باید به شکلی روشن برای مصرف‌کنندگان توضیح داده شود، و یا درخواست اطلاعات شخصی لازم برای انجام معامله باید در حد استانداردی حفظ شود.. همچنین درک سیاست‌های مربوط به امنیت سایت باید برای اقشار مختلف مصرف‌کنندگان ممکن باشد و علاوه بر آن محصولاتی که مصرف‌کننده در سایت فروشگاهی مشاهده می‌کند به سادگی در دسترس او قرار بگیرد. اما در مقابلِ رعایت اصول اخلاقی توسط صاحبان کسب و کارها، مصرف‌کنندگان نیز باید نسبت به قوانین و حقوق خود آگاهی لازم را داشته باشند.
مبحث اخلاق در کسب و کارهای اینترنتی فرآیندی دو سویه است که میان مصرف‌کنندگان و صاحبان کسب و کارها، برقرار خواهد شد و توجه هر دو طرف معامله به نکات ذکر شده پیرامون اخلاق کاری در تجارت الکترونیک، سبب گسترش این نوع تجارت می‌گردد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره می‌توانید به سایت رایان پی (https://rayanpay.com) مراجعه کنید و برای برخورداری از راهنمایی با ما در ارتباط باشید :
ایمیل : info@rayanpay.com
تلفن: ۰۲۱۸۹۷۱۹۹۷۵
آدرس : تهران-میدان ونک-خیابان ملاصدرا-خیابان شیراز جنوبی-بن بست لاله-پلاک ۱۰

انتهای رپرتاژ آگهی
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.