• یکشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400062820934
  • خبرنگار : 50404

روایت تاریخ تئاتر مشهد در «دروازه طلایی»

روایت تاریخ تئاتر مشهد در «دروازه طلایی»

ایسنا/خراسان رضوی یک کارگردان تئاتر و مستندساز مشهدی با اعلام خبر تولید مستندی در رابطه با تاریخ تئاتر مشهد گفت: مستند «دروازه طلایی تئاتر مشهد» روایت ساخت سالن‌های تئاتر در خیابان ارگ مشهد است.

محمد برومند در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مستند «دروازه طلایی تئاتر مشهد» روایت ساخت سالن‌های تئاتر در خیابان ارگ مشهد است، اظهار کرد: خیابان ارگ یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های مشهد است که تئاتر مدرن مشهد نیز در آن متولد می‌شود.

وی افزود: هنگامی که از تئاتر مدرن صحبت می‌کنیم، منظور تئاتر به معنای اروپایی آن است؛ در غیر این صورت پیش از آن نیز اجرای نمایش‌هایی به صورت‌های خیابانی و میدانی در کاروانسراها در مشهد وجود داشته است، اما اینکه تئاتر در سالنی سقف‌دار که سن و صندلی داشته باشد، اجرا شود برای نخستین بار در خیابان ارگ مشهد رخ می‌دهد.

کارگردان مستند دروازه طلایی تئاتر مشهد ادامه داد: ما بررسی کردیم که سالن‌های تئاتر در کدام نقاط خیابان ارگ قرار داشته و چه اتفاقاتی برای آن‌ها رخ داده است‌؛ چراکه سالن‌های بسیار زیادی در نقاط مختلف خیابان ارگ وجود داشته که می‌توان به سالن‌های اعتبارالسلطنه، هلال احمر، گلشن، ملی، باشگاه افسران و سالنی که به دستور محمدتقی‌خان پسیان در باغ ملی ساخته شده بود، اشاره کرد.

برومند بیان کرد: پس از بررسی‌ها، با جمع‌آوری اسناد و مدارک مختلف از تاریخچه تئاتر مشهد و مصاحبه با افرادی که سالن‌های قدیمی را دیده‌اند، در آن‌ها برنامه اجراء کرده‌اند و از آن‌ها خاطره دارند، تاریخچه سالن‌های تئاتر خیابان ارگ را روایت کردیم و سپس به سراغ میدان شهدا و چهارراه لشگر رفتیم؛ چراکه در میدان شهدا و چهارراه لشگر نیز برنامه‌هایی اجرا می‌شده است.

وی در خصوص دلیل مراجعه به این موضوع برای ساخت و تولید مستند خاطرنشان کرد: من دارای سابقه‌ای تئاتری و یک سابقه فیلمسازی هستم که سابقه فیلمسازی‌ام بیشتر به کارهای انیمیشن و مستند باز می‌گردد که کارهای مستند بنده نیز بیشتر مرتبط با تئاتر بوده است. به دلیل اینکه تحقیق و پژوهش در تولید مستند دارای اهمیت بسیاری است و مستندساز حتما باید سراغ موضوعاتی برود که از آن‌ها شناخت کاملی داشته باشد و چون من نزدیک به ۴۰ سال است که در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنم، اشراف خوبی در فضای تئاتر دارم و هنگامی که می‌خواهم مستندی را تولید کنم، ترجیح می‌دهم که کارم مرتبط با تئاتر باشد.

این مستندساز عنوان کرد: با توجه به اینکه در دوره کرونا تعدادی از اساتید بزرگ تئاتر را از دست دادیم به همین جهت ترغیب شدم تا قبل از اینکه دیگر اساتید را از دست بدهیم به سراغشان رفته و خاطرات آن‌ها را ثبت و ضبط کنیم تا آیندگان مطلع شوند که اگر تئاتر امروز مشهد پرافتخار و در عرصه ملی و بین‌المللی دارای جایگاه است به دلیل تلاش چه افرادی بوده و چه زحماتی در این حوزه کشیده شده است.

برومند اضافه کرد: متاسفانه از زمان‌های قدیم، ما ایرانی‌ها افراد محقق، پژوهشگر و مکتوبی نبودیم. به همین دلیل در حوزه کتاب و پژوهش‌های مکتوب، بیشترین پژوهش‌ها توسط افراد خارجی در رابطه با ایران انجام شده است. به عنوان مثال در حوزه تعزیه، سفرنامه و معرفی ایران افراد خارجی بیشتر کار کرده‌اند و این ضعف بزرگ ما را نشان می‌دهد که اهل ثبت تاریخ، وقایع، نگهداری و آرشیو آن نیستیم.

وی در مورد تعداد قسمت‌های این مستند عنوان کرد: دروازه طلایی اولین قسمت مستندهای تئاتر است و قرار است قسمت‌های دیگری را هم تولید کنم و امیدوارم با حمایت‌هایی که می‌شود این راه را ادامه دهیم؛ چراکه تاریخ تئاتر مشهد یک تاریخ ۱۱۰ ساله است و این تاریخ را قطعا نمی‌توان در یک یا دو فیلم مطرح کرد؛ این تاریخ باید در قالب یک مجموعه مستند قرار گیرد تا بتوانیم به تمام زوایای آن بپردازیم.

کارگردان مستند دروازه طلایی تئاتر مشهد افزود: حامی قسمت اول مستند دروازه طلایی، شهرداری مشهد و به طور ویژه فرهنگسرای بهشت است. فرهنگسرای بهشت سال‌ها است که در رابطه با هویت مشهد فعالیت می‌کند و در زمینه‌های مختلف مستندهایی را تولید کرده و قصد دارد که این مستندها را پس از ایام کرونا به صورت رسمی رونمایی کند، ما نیز منتظر هستیم تا شرایط کمی بهتر شود تا مراسم اکران و رونمایی برای آن برگزار کنیم. همچنین صحبت‌هایی با صداوسیما انجام و طرحی ارائه و تصویب شده که امیدوارم زودتر به مرحله اجرا برسد تا بتوانیم این اثر را در صداوسیما نیز پخش کنیم.

برومند جمع‌آوری اسناد و مدارک در این حوزه را کاری سخت خواند و اظهار کرد: متاسفانه در گذشته متولی در مشهد وجود نداشته است که اسناد و مدارک قدیمی را جمع‌آوری کند، به عقیده من این مستند بهانه‌ای است تا ایجاد موزه تئاتر و سینمای خراسان جدی‌تر مطرح شود؛ چراکه اگر این موزه ایجاد شود مکانی برای جمع‌آوری تمام اسناد خواهد بود و پس از فوت هنرمندان، تمام اسناد و مدارک در اختیار آن‌ها به آنجا منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: در غیر این صورت زمانی‌که هنرمندان فوت می‌کنند تعداد زیادی از این اسناد، فیلم‌ها و عکس‌ها از بین می‌رود؛ چراکه خانواده‌های آن‌ها شاید اطلاعی نداشته باشند که باید این مدارک را به عنوان اسناد تاریخی این شهر به کجا ارائه دهند تا نگهداری شود.

کارگردان مستند دروازه طلایی بیان کرد: بر این اساس امیدوارم شورای شهر جدید مشهد فکر جدی در این حوزه انجام دهد و مکانی را تحت عنوان موزه تئاتر و سینما در اختیار هنرمندان بگذارد تا بتوانیم اسناد و مدارک خود را در آن محل جمع‌آوری کنیم. من نیز اولین نفری خواهم بود که در صورت ایجاد موزه، حاضر هستم تمام اسنادی که تاکنون جمع‌آوری کرده‌ام را به این موزه اهداء کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.