• پنجشنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400091108391
  • خبرنگار : 50411

/سومین جشنواره ملی مهدویت/

برگزیده دومین جشنواره ملی مهدویت تشریح کرد: آنچه در دلنوشته های مهدوی باید رعایت کرد

برگزیده دومین جشنواره ملی مهدویت تشریح کرد: آنچه در دلنوشته های مهدوی باید رعایت کرد

ایسنا/قم برگزیده بخش دل نوشته دومین دوره جشنواره مهدویت بابیان اینکه هنر یک واسطه مناسب برای بیان مهدویت است، گفت: موضوع مهدویت بسیار حساس است و باید مراقب بود که به زیبایی بیان شود و جوانان جذب شوند تا جملاتی مانند «این موضوعات تکراری است و زیاد گفته شده است» را بیان نکنند.

ملیحه بلندیان کاشی، برگزیده بخش دل نوشته دومین دوره جشنواره مهدویت، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: ۴۲ سال سن دارم و دانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق هستم و ۱۵ سال است که در حوزه مهدویت پژوهش و مطالعه دارم همچنین در حوزه شعر و نقاشی نیز فعالیت‌های زیادی داشته‌ام.

وی ادامه داد: درباره مهدویت، تقریب مذاهب در زمینه ظهور و... پژوهش‌هایی را نگارش کرده‌ام که یکی از این مقالات با موضوع نقش زنان در آخر زمان در مجله امان به چاپ رسیده است.

وی در رابطه با نقش هنر در بیان معارف مذهبی بیان کرد: به دلیل لطافتی که هنر دارد همه موضوعات مذهبی را می‌توان در مسیر هنر تلطیف کرد و موضوعات را به گونه‌ای بیان کرد که برای همه اقشار جامعه ازجمله جوانان قابل درک و ملموس باشد.

وی با اشاره به حدیث «هرکسی امام زمان خود نشناسد و از دنیا برود به مرگ جاهلیت مرده است» گفت: توجه به موضوع مهدویت اهمیت بسیاری دارد و باید سعی شود که جوانان به روش‌های مختلف با این موضوعات آشنا شوند.

بلندیان کاشی افزود: بیان این موضوعات باید به زبان جوانان و نزدیک به روحیات آنان باشد همچنین باید در قالب علاقه‌مندی‌هایشان معرفی شود؛ مثلاً در عصر حاضر که جوانان با فضای مجازی رابطه خوبی دارند می‌توان به روش غیر مستقیم و با زبان رسانه و هنر این موضوعات را مطرح کرد.

وی ادامه داد: کتاب‌های مختلف و غنی در رابطه با مهدویت وجود دارد؛ اما اگر این موضوعات با زبان شعر، نقاشی و رسانه و به صورت غیرمستقیم مطرح شود تأثیرگذاری بهتری دارد.

این پژوهشگر بابیان اینکه هنر یک واسطه مناسب برای بیان مهدویت است، اظهار کرد: موضوع مهدویت بسیار حساس است و باید مراقب بود که به زیبایی بیان شود و جونان جذب شوند تا جملاتی مانند «این موضوعات تکراری است و زیاد گفته شده است» را بیان نکنند.

وی تصریح کرد: بسیاری از تولیدات هالیوودی نشان از مطالعات قوی در رابطه با مهدویت دارد؛ مثلاً در یکی از فیلم‌های اخیر هالیوود که از فروش بالایی هم برخوردار بوده است ماجرا بیداء (سرزمینی که شکافته می‌شود و سفیانیان را می‌بلعد) که در احادیث از آن به عنوان اعلائم قطعی ظهور یاد شده است را در فیلم به نام منجی خودشان نشان داده بودند.

وی با تأکید بر اینکه باید با ظرافت نگاه هنری به جوانان نزدیک شد، ادامه داد: این فیلم می‌تواند به عنوان یک کلیپ کوتاه با تحلیلی از یک فرد آگاه نشان داده شود.

برگزیده دومین دوره جشنواره مهدویت بیان کرد: در رابطه با جشنواره‌های دکترین مهدویت در حوزه پژوهشی حمایت‌هایی می‌شود؛ اما این حمایت‌ها در حوزه هنر و رسانه کمتر است.

وی در رابطه با جشنواره مهدویت عنوان کرد: جشنواره بسیاری خوبی است و با توجه به اینکه دوره قبل در اوج دوران کرونا بود تصور می‌کردم که برگزار نشود اما خوشبختانه به سرانجام رسید امسال نیز مجدد برگزار شد که از مداومت آن خوشحال شدم.

وی ادامه داد: در این دوره بخش‌هایی مانند ایده پردازی، عکس، آینده روشن و رسانه به جشنواره اضافه شده که بسیار مفید است و انشاالله امام زمان (عج) کمک حال دست‌اندرکاران این جشنواره باشد که تا ظهور امام زمان (عج) تداوم داشت باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.