• شنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400091309577
  • خبرنگار : 50204

رئیس دانشگاه اراک:

تغییر رویکرد نظام آموزشی به سمت مهارت آموزی از ضروریات است

تغییر رویکرد نظام آموزشی به سمت مهارت آموزی از ضروریات است

ایسنا/مرکزی رئیس دانشگاه اراک گفت: تغییر رویکرد نظام آموزشی کشور به سمت مهارتی و تربیت تکنسین ماهر یکی از ضروریات است.

سعید حمیدی روز شنبه ۱۳ آذر در آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه اراک ضمن اظهار خوشحالی از دیدن دانشجویان بعد از دوسال آموزش غیرحضوری اظهار کرد: در عرصه تمدن و فرهنگ ایران اسلامی همواره شاهد حضور و ظهور اندیشمندان وعالمان در کشور بوده ایم، در این بین استان مرکزی به عنوان گل سرسبد در کشور همواره جایگاه خاصی داشته و بزرگانی از این خطه از جمله امیرکبیر، ایت الله اراکی، پروفسور حسابی، امام راحل و ...برخاسته اند و هرکدام تاثیر شگرفی بر این کشور داشته اند.

وی افزود: دانشگاه اراک به عنوان دانشگاه مادر استان مجموعه کم نظیری است که امروز به تقویت آینده سازان کشور همت می گمارد و دستاورد های بزرگی که در این سال ها حاصل شده نتیجه مشارکت و تعامل همه آحاد دانشگاه در هر جایگاهی است.

رئیس دانشگاه اراک تصریح کرد: در فرآیند تکمیل دانشگاه اراک تا رسیدن به ۵۰ سالگی چندین نسل از انسان های فرهیخته شمع وجود خود را سوزانده اند تا به جامعه روشنی و گرمی بخشیدند.

حمیدی با اشاره به وضعیت دانشگاه ها در کشور بیان کرد: اولین گذار جدی در نهاد دانشگاه در قرن نوزدهم رخ داد و نسل دوم دانشگاه هدف خود را بر آموزش و انتقال معرفت به نسل جدید، پژوهش و کشف موضوعات نو در طبیعت قرار داد. گذار به دانشگاه های نسل دوم را می توان مرهون سیطره روحیه انتقادی و روشنگری در عصر جدید دانست که در عوض منجر به توسعه گسترده علم و فناوری شد.

وی اضافه کرد: در دانشگاه های نسل سوم َآموزش و پژوهش همه ذیل نوآوری و کارآفرینی تعریف می شود، خطوط پژوهشی دنبال شده در دانشگاه ها آنهایی هستند که نیازهای جامعه و صنایع و کسب و کارها پاسخ می گویند. دانشگاه های نسل سوم را مدیران حرفه ای که به علم مدیریت آشنا هستند اداره می کنند.

حمیدی بیان کرد: در جهان معاصر نیز دانشگاه های پژوهش محور جایگاه خود را از دست نخواهند داد. دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی است که سعی می کند به صورت فعالانه محیط اجتماعی اقتصادی پیرامونش را شکل دهد و به عبارتی مبتنی بر فناوری نرم با در نظر گرفتن جایگاه علوم انسانی که بر نوآوری در عرصه های اجتماعی تاکید دارد فعالیت می کند.

رئیس دانشگاه اراک ادامه داد: در بحث تحقیقات رویکرد دانشگاه ها به پژوهش در دانشگاه های ایران به سابقه حدود دو دهه قبل باز می گردد، حاصل این تلاش ها در سالیان اخیر کسب رتبه اول منطقه در تولیدات مقالات علمی بوده است و در دنیا نیز رتبه ۱۶ تولیدات مقالات علمی را دارد که همواره مورد مباهات کشور و مسئولین بوده است.

حمیدی افزود: در ۱۰ سال گذشته نیز موضوع اثربخشی و نقش دانشگاه ها در رفع مشکلات کشور و جامعه همواره سوال مهمی بوده است که مطرح می شود. البته یکی از مهمترین ماموریت های دانشگاه ها پرورش نیروی انسانی است تا بتواند نیروی انسانی کارآمد را آماده کند و برای رفع مشکلات به جامعه تحویل دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سوال اینجاست که فعالیت حدود ۲۷۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور و ۸۰ هزار هیات علمی و حضور حدود ۴ میلیون دانشجوی کارشناسی، پذیرش سالانه حدود ۳۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و پذیرش سالانه حدود ۲۵ هزار دانشجوی دوره دکتری در حل مشکل کشور چقدر اثربخش بوده است؟ این در حالیست که ۹۰ درصد دانشجویان دکتری و ۵۰ درصد فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد بیکار خواهند بود.

حمیدی اضافه کرد: لازم به ذکر است در استان مرکزی فقط یک مرکز آموزش عالی بنام مدرسه عالی بوده است اما در حال حاضر ۷۰ مرکز آموزش عالی در استان مرکزی فعالند. ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و راهکاری برای کیفی سازی بیشتر دانشگاه ها است. در حال حاضر پذیریش دوره های دکتری و ارشد با کیفیت پایین بوده و ورودی ها غالبا بی انگیزه هستند، لذا تغییر رویکرد نظام آموزشی کشور به سمت مهارتی و تربیت تکنسین ماهر یکی از ضروریات کشور است.

وی افزود: ایجاد مراکز رشد در دانشگاه ها، توسعه شرکت های دانش بنیان، مراکز فناوری پرورش ایده های خلاقانه دانشجویان، الزام حضور اساتید در مراکز صنعتی و کشاورزی و...، تلاش برای ارتباط بیشتر با صنعت از جمله حرکت های موثر برای اثربخشی بیشتر دانشگاه ها از جمله دانشگاه اراک در جامعه است.

حمیدی با اشاره به برخی توفیقات دانشگاه اراک در سالیان اخیر گفت: حضور دانشگاه در ۲ سال متوالی در رتبه بندی تایمز در بین ۱۵۲۷ دانشگاه مطرح دنیا و در سال ۱۴۰۰ کسب رتبه ۱۳ کشوری در حوزه سرآمدان علمی جوان، حضور در جمع ۲۷ دانشگاه ایرانی و در بین ۱۱۱۵ اثرگذارترین دانشگاه های دنیا، در سال ۹۵ و ۹۸ کسب عنوان دانشگاه پیشرو در مدیریت سبز و جذب حدود ۶۰۰ دانشجوی خارجی در مسیر بین المللی شدن دانشگاه و انعقاد حدود ۱۰ میلیارد تومان قرادادهای پژوهشی با صنعت، حاصل تلاش افرادی است که دانشگاه را در مسیر دانشگاه کارآفرین و اثربخش قرار داده است.

ساماندهی اراضی دانشگاه اراک یکی از خواسته های حمیدی از مسئولین مربوطه بود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام ایمانی مقدم؛ نماینده ولی فقیه در دانشگاه های استان مرکزی نیز در این آیین گفت: دانشگاه اراک در حوزه های علوم فنی و تجربی حرف های خوبی برای گفتن دارد اما در علوم انسانی کمبود های دارد.

وی با بیان اینکه آیا دانشگاه توانسته در سطح ملی یا استانی نقشی در این حوزه ایفا کند افزود: این مهم نیازمند تامل و تفکر بیشتر است.

وی ادامه داد: رشد و توسعه باید همه جانبه باشد، آن چیزی که در پهنای رشد و توسعه اسلامی مورد توجه قرار دارد آن است که جامع همه علوم و فنون و آنچه باعث سعادت است مورد توجه باشد.

به گزارش ایسنا، در این ایین از خانواده معظم شهدا و ایثارگران دانشگاه اراک، اساتید و کارکنان و دانشجویان برتر تقدیر و همچنین کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اراک‌ افتتاح و کتاب های "دانشگاه اراک در آینه تاریخ شفاهی" و "تاریخ دانشگاه اراک" نیز رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.