• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1400092116121
  • خبرنگار : 50022

البرز را بیش از این زیر بار توسعه ناپایدار نبرید!

البرز را بیش از این زیر بار توسعه ناپایدار نبرید!

ایسنا/البرز مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: بارگذاری که در البرز صورت می‌گیرد بیش از ظرفیت استان است. وقتی منطقه‌ای را توسعه می‌دهیم، در کنار آن استقرار واحدهای صنعتی، تردد خودروهای سنگین، ترافیک و مصرف سوخت و آب افزایش پیدا می‌کند که این عوامل باعث افزایش انتشار آلایندگی می‌شود. استان البرز دیگر ظرفیت بارگذاری بیشتر را ندارد.

فردین حکیمی درباره آلودگی نیروگاه شهید رجایی قزوین و سهم آن در آلودگی هوای استان البرز گفت: آلودگی نیروگاه شهید رجایی قزوین که به دلیل جهت وزش باد بر روی کیفیت هوای بخش غربی استان البرز اثرگذار است فقط در بخشی از آلودگی هوای استان سهیم است و در استان منابع آلودگی دیگری هم داریم.

حکیمی افزود: معادن شن و ماسه، معدن کارخانه سیمان، واحدهای آلاینده، اتوبان تهران-کرج-قزوین، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، تعداد بالای خودرو به خصوص عبور خودروهای سنگین و ... به همراه تغییر کاربری‌های زیاد، برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی، کانون‌های گرد و غبار نظرآباد و اشتهارد و...  در آلودگی هوای استان سهم زیادی دارند.

وی ادامه داد: این شرایط در کنار انجام نشدن تکالیف قانونی دستگاه‌ها از جمله طرح LEZ، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بحث معاینه فنی، توسعه فضای سبز، نوسازی واحدهای تولیدی با استفاده از فناوری‌های نوین در صنایع، توزیع سوخت استاندارد، گسترش زیرساخت‌های الکترونیکی و ... باعث تشدید آلودگی شده است بنابراین نمی‌توان آلودگی هوای البرز را به یک نیروگاه نسبت داد.

وی با بیان اینکه محیط زیست از اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا رضایت ندارد، گفت: در طول سال‌های گذشته نسبت به محیط زیست بی توجهی و با نگاهی تجملاتی با آن برخورد شده است در صورتی که محیط زیست باید دستگاهی قدرتمند با امکاناتی قوی باشد تا نظارت‌های خود را به صورت سفت و سخت اجرا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز افزود: محیط زیست باید دستگاهی اثرگذار باشد تا هیچ طرحی بدون پیوست زیست محیطی اجرا نشود.

وی خاطرنشان کرد: بارگذاری که در البرز صورت می‌گیرد بیش از ظرفیت استان است. وقتی منطقه‌ای را توسعه می‌دهیم، در کنار آن استقرار واحدهای صنعتی، تردد خودروهای سنگین، ترافیک و مصرف سوخت و آب افزایش پیدا می‌کند که این عوامل باعث افزایش انتشار آلایندگی می‌شود. استان البرز دیگر ظرفیت بارگذاری بیشتر را ندارد.

حکیمی در پایان در خصوص مصرف مازوت در استان البرز هم اعلام کرد: فعلاً و در شرایط کنونی در استان مازوت مصرف نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha