• چهارشنبه / ۲۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400092419058
  • خبرنگار : 71129

چین: جامعه بین‌الملل به جنایات جنگی آمریکا در سراسر جهان رسیدگی کند

چین: جامعه بین‌الملل به جنایات جنگی آمریکا در سراسر جهان رسیدگی کند

سخنگوی وزارت خارجه چین با رد اظهارات ضد و نقیض آنتونی بلینکن درباره صلح و دموکراسی، تاکید کرد دورانی که آمریکا به بهانه به اصطلاح دموکراسی و حقوق بشر در جهان خودسرانه عمل می‌کرد، به پایان رسیده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه درباره واکنش به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ باید به این نکته اشاره کنم وقتی بلینکن در سفرش به کشورهای آسیایی بر توقف اقدامات خصمانه پکن در منطقه هند و پاسیفیک تاکید و به "تهدید چین" اشاره کرد، گفت که آمریکا به دنبال درگیری با چین نیست.

وی ادامه داد: چنین رویکرد متناقضی با روحیه دیدار بین روسای چین و ‌آمریکا همخوانی ندارد و بعید است که توسط کشورهای منطقه نیز به رسمیت شناخته شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: اگر آمریکا همانطور که ادعا می‌کند واقعا به دنبال ایفای نقشی سازنده در پیشبرد صلح و توسعه در آسیا-پاسیفیک است باید صادقانه به معماری و ساختار همکاری منطقه‌ای آ.سه.آن محور احترام بگذارد، به جای آنکه خطوط ایدئولوژیک و گروه‌های کوچک ایجاد کرده و به تقابل‌های بلوکی دامن بزند. باید به تلاش‌های چین و کشورهای حوزه آ.سه.آن در حفط صلح و ثبات در دریای چین جنوبی احترام بگذارد، به جای آنکه دائما ناو و جنگنده به منطقه اعزام کند و دست به قدرتنمایی بزند و مشکل‌سازی کند.

وی افزود: این کشور باید حامی گفت‌وگو و همکاری در منطقه باشد، به جای آنکه بین کشورهای منطقه اختلاف ایجاد و همبستگی و همکاری را تضعیف کند. کاری که آمریکا برای دامن زدن به تفرقه، بیگانگی و تقابل انجام داد، نه در جهان خوشایند است و نه در منطقه آسیا و اقیانوسیه کارساز خواهد بود.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوال بلومبرگ مبنی بر اینکه آیا پاسخی برای اظهارات بلینکن دارد یا خیر گفت:‌ من موضع چین را در این مورد توضیح داده‌ام. باز هم تکرار می‌کنم که برای واشنگتن کاملا متناقض است که بگوید به دنبال جنگ سرد جدیدی نیست یا سایر کشورها را از یک طرف مجبور به انتخاب بین چین و آمریکا نمی‌کند، در حالی که از طرف دیگر به جنگ سرد، ذهنیت مجموع صفر و دامن زدن به تقابل بلوک در آسیا و اقیانوسیه چنگ زده است.

این مقام مسئول وزارت خارجه چین گفت: امیدواریم که طرف آمریکایی بتواند روحیه و ماهیت اجلاس سران را برای تحقق احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد با چین دنبال کند، به جای اینکه یک چیز بگوید در حالی که برعکس آن عمل می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی از سوی شبکه تلویزیونی"شنزن" درباره بیانیه پنتاگون مربوط به عدم مجازات نیروهای آمریکایی دخیل در حمله پهپادی اوت ۲۰۲۱ در افغانستان گفت:‌ این بی‌رحمی ارتش آمریکا در کشتار غیرنظامیان در افغانستان غیرقابل قبول است. این امر ظالمانه‌تر است که آمریکا عاملان این حمله پهپادی را با مصونیت از مجازات به دلایل مختلف تبرئه می‌کند. در حالی که آمریکا درباره حقوق بشر و دموکراسی در اجلاس دموکراسی صحبت کرده، مردم بی‌گناه افغان که توسط ارتش آمریکا کشته شدند، مورد بی‌مهری قرار گرفتند و خانواده‌هایشان هم جایی برای شکایت ندارند. این واقعیت تلخی است که توسط به اصطلاح دموکراسی و حقوق بشر مورد حمایت واشنگتن به جهان ارائه شده است.

این مقام دیپلماتیک چینی ادامه داد: ما مداخله نظامی وحشیانه آمریکا در افغانستان، عراق و سوریه را به نام دموکراسی و حقوق بشر محکوم می‌کنیم و از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که به جنایات جنگی ارتش این کشور در کشتار غیرنظامیان بی‌گناه در سراسر جهان رسیدگی کرده و دولت واشنگتن را پاسخگو بداند. عدالت ممکن است به تاخیر بیفتد، اما انکار نمی‌شود. دورانی که آمریکا به بهانه به اصطلاح دموکراسی و حقوق بشر در جهان خودسرانه عمل می‌کرد، به پایان رسیده است. روز حساب و پاسخگو بودن سرانجام برای ارتش آمریکا فرا می‌رسد که مرتکب جنایات و کشتار غیرنظامیان بی‌گناه در بسیاری از کشورها شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوال خبرگزاری آناتولی درباره صحبت‌های اخیر مون جائه این، رئیس جمهوری کره‌جنوبی مربوط به اینکه با کره‌شمالی و به همراه آمریکا و چین توافق کردند تا پایان جنگ کره را اعلام کنند، گفت:‌ پایان دادن به وضعیت جنگی در شبه جزیره کره و برقراری آتش‌بس با معاهده صلح، بخش مهمی از حل و فصل سیاسی موضوع شبه جزیره کره و تمایل مشترک جامعه بین‌الملل است.

وانگ ونبین افزود: چین به عنوان یکی از امضاکنندگان توافقنامه آتش‌بس جنگ بین دو کره، ارتباط و هماهنگی خود را با طرف‌های مربوطه در مورد این مساله حفظ کرده و به ایفای نقش سازنده خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha