• دوشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1401042718453
  • منبع : نمایندگی اردبیل

با هدف تجلیل از نویسنده اردبیلی

آئین «از تبار قلم» در اردبیل برگزار شد

آئین «از تبار قلم» در اردبیل برگزار شد

ایسنا/اردبیل دومین دوره ویژه برنامه «از تبار قلم» با هدف تجلیل از نویسنده بومی اردبیلی و معرفی آثار او در اردبیل برگزار شد.

در این آئین که روز دوشنبه 27 تیرماه و همزمان با عیدغدیر خم در تالار بیضای اردبیل برگزار شد، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل با تبریک عید غدیر خم بزرگترین عید شیعیان تمسک به امامت و ولایت را راهگشا در مسیر زندگی توصیف و اظهار کرد: این تمسک مایه خیر و برکت بوده است.

رضوان باقلاچی با تجلیل و تکریم از شاعران و نویسندگان فرهیخته اردبیلی خاطرنشان کرد: بخشی از این آثار مکتوب احیاکننده هویت بااصالت و تاریخی اردبیل است.

وی به انتشار دو جلد کتاب «از ارته ویل تا اردبیل» به همت رحمان شاه محمدی اشاره کرد و گفت: در این اثر ارزشمند سعی شده تا تاریخ باعظمت اردبیل به شایستگی به نمایش گذاشته شود.

در ادامه این مراسم یکی از نویسندگان و پژوهشگران اردبیلی نیز با گرامیداشت هفته اردبیلبه آثار فاخر رحمان شاه محمدی اردبیلی اشاره کرد و افزود: این نویسنده شخصیتی صادق، برجسته و با وجوه هنری متعدد است که خود کارشناس و اهل این عرصه بوده و در کنار تسلط بر خواندن بر نوشتن نیز تسلطی کامل دارد.

علی مکارمی نیا تصریح کرد: این نویسنده در اکثر هنرها از موسیقی گرفته تا هنر چوب تبحر و تخصص دارد و سعی کرده است تا هنر بااصالت ایرانی – اسلامی را در آثارش به نمایش گذاشته و در جایگاه پژوهشگر و گزارشگری صادق آثار خود را با عشق و علاقه ای خاص ارائه کند.

وی افزود: این نویسنده اردبیلی به دنبال نام و آوازه نبوده بلکه سعی کرده است تا در فضایی متفاوت هویت فراموش شده اردبیل را احیا کند و در حالی که نسل امروز حوصله خاطره نگاری و تحمل همدیگر را ندارد یک اثر فاخر پدید آورده است.

این نویسنده اردبیلی ادامه داد: رحمان شاه محمدی اردبیلی جنس کار را در عرصه تاریخی می شناسد و در بیش از دو دهه سعی کرده است تا در کنار کارهای هنری و نویسندگی سازه نارین قلعه را به صورت ماکت طراحی کرده و درصدد احیای این بنای تاریخی و فاخر اردبیل باشد.

رضا کاظمی دیگر نویسنده اردبیلی نیز به دوستی چندین ساله با رحمان شاه محمدی اردبیلی اشاره کرد و گفت: در این مدت همراهی و همکاری نویسنده اردبیلی سعی کردیم تا هویت اردبیل را بازشناسی کرده و از زیر صدها خروار خاک تاریخ و تمدن این شهر را آشکار کنیم.

وی اظهار کرد: ما بر این باوریم که شهرها نیز همچون آدم ها پیر شده و به مرور زمان از بین می روند اما این نویسندگان و اهالی قلم هستند که تاریخ و پیشینه یک شهر را می توانند به شایستگی احیا کنند.

نویسنده کتاب «از ارته ویل تا اردبیل» نیز گفت: به رغم توسعه اصفهان در سایه گنجینه دوران صفویه اردبیل از این کاروان عقب مانده و نتوانسته در تراز اصفهان و تبریز از گنجینه صفویه برای خود اعتبار کسب کند.

رحمان شاه محمدی اردبیلی خاطرنشان کرد: ما بذری را برای احیای هویت تاریخی اردبیل کاشته ایم که امیدواریم نسل های آینده از این درخت به خوبی صیانت کرده و با بالندگی آن کمک کنند تا اردبیل از مسیر تحول خود عقب نماند.

وی از تهیه و انتشار سومین جلد کتاب «از ارته ویل تا اردبیل» خبر داد و بیان کرد: بیش از یک دهه است که سعی می کنیم تا ماکت نارین قلعه را که نماد دیپلماسی ایران و مرکز حمایت از نیروهای نظامی در برابر روس بود احیا کنیم تا این اثر تاریخی فاخر اردبیل در زیر خاک پنهان نماند.

در پایان این مراسم از رحماه شاه محمدی نویسنده اردبیلی با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha